החפצים האישיים של חברי קיבוץ ניר עוז עדיין מפוזרים בחצרות הבתים: נעליים, בגדים, רהיטים. הכל נשאר כמו בבוקר השבת השחורה, נטוש. רוב הבתים מיועדים להריסה. 29 חטופים מהקיבוץ עדיין מוחזקים בשבי חמאס, על תשעה מהם ידוע כי אינם בחיים.
8 צפייה בגלריה
ניר עוז
ניר עוז
תיבות הדואר של ניר עוז. 117 נרצחו, 29 עדיין בשבי
רק לשישה בתים בקיבוץ, מתוך יותר מ-220, לא נכנסו מחבלים ב-7 באוקטובר, שבה נרצחו 117 מתושבי הקיבוץ, גם ילדים. עכשיו, בפעם הראשונה, מאפשרים חברי ניר עוז והמשפחות לצלם את בתי החטופים. "שעם ישראל והעולם לא ישכחו מה עבר על ניר עוז ומה עובר עלינו היום", אמרה סיגל יהוד, אלמנתו של דולב יהוד ז"ל שנרצח בקיבוץ, וגיסתה של ארבל יהוד שעדיין בשבי. "קל מאוד לשכוח, אבל אנחנו לא נפסיק להזכיר מה קרה בבתים של החברים".
צילומי הבתים יוצגו בתערוכה לציון שנה לטבח בעצרת המרכזית של ניר עוז, שתיערך בקריית גת בשבת הקרובה, ולאחר מכן המיצג יעבור לכיכר החטופים בתל אביב.
"מה שהתחולל בניר עוז עדיין לא הוצג במלואו לציבור, בין היתר כי התחקיר הצבאי לא הסתיים", אמרה יהוד. "ניר עוז היה מקום פרטי, אינטימי וקהילתי – והכל נעלם. יש צורך כל הזמן להכיר את ניר עוז. זה מקום שנכנס להיסטוריה השלילית של מדינת ישראל. צריך בעיקר שילמדו איך לשמור על המקום הזה ועל כל המדינה כדי שזה לא יקרה שוב. את ניר עוז צריך לשקם, אבל יחד עם השיקום אסור למחוק את הזיכרון".
8 צפייה בגלריה
yk14107021
yk14107021
(צילום: גדי קבלו)
בתמונה למעלה: הבית שממנו נחטפו יאיר (יאיא) יעקב ז"ל, ילדיו אור ויגיל ובת זוגו מירב טל. יאיר נרצח ב-7 באוקטובר, בת זוגו וילדיו שוחררו.
"יאיא היה שילוב של צניעות, אהבת אדמה, צחוק מתגלגל ורוגע. הוא אהב מוזיקה, ים, שמש, טיולים וחברים, והיה אב מסור לשיר, אור ויגיל. הקשר איתם נע בין דאגה לגאווה על יופיים וכישרונם".
8 צפייה בגלריה
yk14107025
yk14107025
(צילום: גדי קבלו)
הבית שממנו נחטפו גדי מוזס ואפרת כץ ז"ל. אפרת נרצחה במהלך החטיפה, גדי עדיין בשבי.
"גדי, אב ליאיר, עודד ומורן וסב ל-14 נכדים, הוא חקלאי מחונן שהעביר ידע חקלאי בכל רחבי העולם. איש שיחה שאוהב לטפח את גינת הירק הקהילתית, וחובב יין שהקים עם חבריו הטובים כרם ויקב".
8 צפייה בגלריה
yk14107022
yk14107022
(צילום: גדי קבלו)
הבית שממנו נחטפו בני הזוג מתן צנגאוקר ואילנה גריצבסקי. אילנה שוחררה, מתן עדיין בשבי.
"מתן נולד וגדל באופקים, ובשנים האחרונות עבר לקיבוץ יחד עם בת זוגו אילנה לעבוד בחווה. הוא איש של אהבה ומשפחה, שתמיד אפשר למצוא אצלו אוזן קשבת, דואג לאמו ולאחיותיו ורגיש לסביבה".
8 צפייה בגלריה
yk14107019
yk14107019
(צילום: גדי קבלו)
הבית שממנו נחטפו בני הזוג אריאל קוניו וארבל יהוד. שניהם עדיין בשבי.
"אריאל וארבל נולדו וגדלו בניר עוז. אריאל, בן זקונים אהוב, אינטליגנט ורגיש, אופטימי וחיובי. ארבל, עם חיוך ביישני וכובש, דודה מופלאה לאחייניה ובת אהובה להוריה, חובבת מושבעת של חלל וכוכבים".
8 צפייה בגלריה
yk14107023
yk14107023
(צילום: גדי קבלו)
הבית שממנו נחטפו עופר קלדרון וילדיו סהר וארז. עופר עדיין בשבי, ילדיו שוחררו.
"עופר הוא איש משפחה מסור, שאוהב לדוג ולטייל, חיות, מוזיקה ואוכל טוב. הוא בעל ידי זהב, אמן, יצירתי ופדנט בכל מעשיו, ובמיוחד בעבודתו כנגר. רוכב אופני הרים מקצועי ובונה ומטיס טיסנים כתחביב".
8 צפייה בגלריה
yk14107020
yk14107020
(צילום: גדי קבלו)
הבית שממנו נחטפה משפחת ביבס. ההורים שירי וירדן והילדים אריאל וכפיר עדיין בשבי.
"ירדן, בן קיבוץ צאלים עם חיוך רחב ועיניים טובות, הגיע לניר עוז בעקבות האהבה. הוא עובד כרתך באשקלון ותמיד דואג ואכפתי למשפחתו וחבריו. שירי נולדה וגדלה בניר עוז, והייתה חלק ממערכת החינוך בניר עוז, טיפלה במסירות בילדי הקיבוץ ואין לב שהיא לא נכנסה אליו. יחד עם ירדן התמסרה להורות ולמשפחה ולא הייתה מאושרת ממנה בילדיה. אריאל הוא ילד חייכן ושובב, ג'ינג'י אמיתי, שאוהב גיבורי-על, לעבוד בגינה, טרקטורים ומכוניות ובמיוחד לטפס ולקפוץ. כפיר הוא תינוק רגוע וחייכן, שמחייך בשמחה לכל מי שמושיט אליו ידיים, עם שיער ג'ינג'י וצחוק שממיס את הלב".
8 צפייה בגלריה
yk14107024
yk14107024
(צילום: גדי קבלו)
הבית שממנו נחטף תמיר אדר ז"ל. תמיר נרצח ב־7 באוקטובר.
"תמיר היה נשוי להדס ואבא לאסף ונטע, דור שלישי בקיבוץ. היה איש משפחה וחקלאי בנשמה, איש של שיח עמוק ורגיש, בעל ידע רחב ומלא בחוש הומור. אהב אנשים, חיות, טבע ומוזיקה והכי אהב את משפחתו".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.10.24