דבר ראשון כשאת מתעוררת בבוקר ודבר אחרון לפני שאת הולכת לישון, יש בטלוויזיה הציבורית רק תמונות של נוף וטבע עם פסקול של מוזיקה רגועה. בלי קריינות ובלי מסר. רק רוצים לשדר לאנשים שהכל רגוע והכל תחת שליטה, שאין מה לחשוש. המשטר מנסה להרדים אותנו. אבל אנחנו רוצים התקפה! לא מסרים של "בוא נירגע" או "תראה כמה אני חזק ויכול להגיע אליך".
2 צפייה בגלריה
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
שלט חוצות בטהרן: מתקפת טילים על ישראל
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חוגגים את המתקפה האיראנית. "תמיד בקלוז-אפ, כדי שלא יראו כמה מעט אנשים יש"
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
מי שחי פה יודע שהכל מבוים. הטלוויזיה בשירות המדינה מראה תמונות של אנשים חוגגים בכיכר פלסטין בטהרן (שם מאז 2017 נמצא שעון שמראה את הימים שנותרו לישראל לחיות: לפי השעון היא תוחרב ב–2040 ‑ ז"א), אבל תמיד הצילומים בקלוז-אפ, כדי שלא יראו כמה מעט אנשים יש וכמה זה ריק. בכל המדינה יש למשטר תמיכה של אולי 20 אחוז, ואחרי שתי ההתקפות שבהן איראן לא הצליחה לפגוע בישראל, יותר ויותר אנשים שואלים אם כל זה היה שווה מבחינת ההשקעה - אם לאיראן בכלל יש יכולות לפגוע בישראל.
הרבה אנשים מאשימים את איראן בהתחממות נגד ישראל. יש לא מעט תגובות של תמיכה וסולידריות עם אזרחי ישראל ואפילו עם המשטר של נתניהו. איך אני יודעת? כי הסוכנים של משמרות המהפכה ביקשו שאנשים ידווחו להם על "תמיכה בממשלה המזויפת של ישראל". להרבה אנשים עדיין יש חרדה גדולה מעונשים של המשמרות אם הם ינקטו צעד מסוים או יצחקו על המשטר, אבל להרבה לא אכפת. היו פה הרבה קריקטורות שנוצרו בעילום שם והפכו לוויראליות ברשת, כמו טילים איראניים בדרכם לישראל כשהם מכוסים בקונדום.
הם משקרים לנו בפנים. הם מספרים שהם פגעו אנושות בישראל, כאילו שאין לנו דרך להשיג מידע. ואז כשהמידע שהם נותנים על החיסול של ישראל נתקל באופוזיציה האיראנית שמראה שהם משקרים, יותר ויותר אנשים מפסיקים להאמין להם בצורה אוטומטית. יש יותר ויותר צילומי וידיאו של חיילים של המשמרות. הם זוחלים במנהרות ומבטיחים לאזרחים שהם יגנו על איראן. יש גם תמונות של מגן דוד עולה באש או נתניהו כפות בידיו ורגליו.
פיצוצים בשמי איראן. "מחכים לראות טילים בשמי טהרן"

ואז האזרחים רואים את נתניהו מאיים על איראן בטלוויזיה, והם שואלים את עצמם: "אם הם שיקרו לנו לגבי הפגיעה בישראל, אולי הם גם משקרים לגבי איך שהם ישמרו על חיינו?" מיד אחרי ההפגזה האיראנית, נתלה באמצע טהרן פוסטר ענקי של טילים איראניים שנוחתים לכיוון בניינים עם צורה של מגן דוד והכיתוב: "זה הסוף של הציונות". אבל אנשים יודעים שזו תעמולה. שישראל הכתה באיראן, בלב טהרן, עם החיסול של הנייה. איראן לא הצליחה להחזיר לה. כבוד הוא מטבע מאוד יקר פה, ואיראן לא הצליחה לשמור על כבודה ולנקום בישראל. המשטר חושב שאנחנו מפחדים מהטילים של ישראל, אבל האמת היא - אנחנו כבר מחכים לראות אותם בשמי טהרן.
יש מצב ביטחון של מלחמה, כשאנשי משמרות הצניעות עובדים מסביב לשעון ובכוחות גדולים יותר, כשמפעילים אלימות גדולה כדי לא לאבד שליטה על המצב. יש גם מצב כלכלה של מלחמה. המשכורת שלנו כבר לא יכולה לקנות כלום. יש מקרים שבהם מוצרי אוכל עלו במאה אחוז. אבל הרבה מהתושבים נמצאים במצב של חרדה ומצור והם אוגרים הכל: מוצרי היגיינה, מים, קופסאות שימורים - והרבה דלק. הרבה אנשים חשבו שאיראן תצליח לגרור את ישראל למלחמת התשה עם חמאס, החות'ים וחיזבאללה. ומה שהם רואים זה שישראל החזירה בכל הכוח, נתנה מכה לחמאס ולחיזבאללה, ואתה שואל את עצמך, אוקיי, מי הבא בתור, ואתה מבין שאתה הבא בתור.
השתתפו בהכנת הכתבה: זאב אברהמי
פורסם לראשונה: 00:00, 08.10.24