זאת הפעם השנייה מאז חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה לפני שבועיים, שבה סגנו, שייח’ נעים קאסם, עולה על מסך טלוויזיה כדי לשאת נאום. יש לו מספר יעדים, והוא תוקף את ישראל במילים לא מצוחצחות כמו חסן נסראללה, שהיה נואם משובח עם קריצות עין, רמיזות והתפרצויות בכי מתוכננות מראש.
נעים קאסם בן ה-71, הסגן הנצחי, מתגלה כשונה ממנו מאוד. בהופעותיו עד כה הוא נראה כדובר לא משופשף, ובטח לא כמו מנהיג. ברור לגמרי מדוע נסראללה החזיק אותו בצילו שנים כל כך ארוכות, ולמה דאג לשלוף אותו מהנפטלין ולהציבו אל מול המצלמה רק בנושאים לא חשובים.
1 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
השייח' נעים קאסם, ותקיפות צה"ל בלבנון
(צילום: REUTERS/Aziz Taher, REUTERS/Mohamed Azakir)
בנסיבות החדשות, כששני שלישים לפחות מההנהגה הבכירה של חיזבאללה מחוסלים או פצועים, מאות נותרו נכים ועשרות נמלטו מהארגון מפחד מתקיפה נוספת, הארגון הולך ומאבד את כוחו. עוד שתיים-שלוש מכות ישראליות מדויקות על חיזבאללה, והארגון יישאר עם הרבה נשק - אך ללא מפקדי שטח.
אך כמויות הנשק בידי חיזבאללה בהחלט מדאיגות, וההנהגה האזרחית בלבנון מנסה לארגן מחדש את סדר הכוחות. המשימה המשמעותית היא כרגע לקבוע – לא פשוט כלל – מי באמת ינהיג מעכשיו את לבנון.
זאת הייתה שיחה ישירה, עניינית. שניהם בני העדה השיעית, שניהם מתעבים איש את רעהו, ונביה ברי לא טרח להסתיר שהוא מזלזל (מאוד!) במי שעומד כיום, מחוסר ברירה, בראש הנהגת חיזבאללה
הפוליטיקאי הפעיל, הוותיק והכי מנוסה, יושב ראש הפרלמנט נביה ברי, ניהל אתמול שיחה בארבע עיניים עם סגן מזכ"ל חיזבאללה. זאת הייתה שיחה ישירה, עניינית. שניהם בני העדה השיעית, שניהם מתעבים איש את רעהו, ונביה ברי לא טרח להסתיר שהוא מזלזל (מאוד!) במי שעומד כיום, מחוסר ברירה, בראש הנהגת חיזבאללה – אבל יודע שלא יתמנה לרשת את נסראללה.
לפי הפרסומים, ברי הוא שנתן את הטונים בשיחה הנוקבת ודרש מחיזבאללה לפתוח בהפסקת אש מוחלטת. השאלה, כמובן, מה יועילו הדרישות כששאריות הנהגת חיזבאללה מקבלת רק החלטות מבצעיות לגבי אופן הירי לעבר ישראל, וכשדגל ישראל כבר נתלה אתמול בראש בניין בעיירה מארון א-ראס – שממנה שיגר חיזבאללה עשרות טילי נ"ט לעבר יישובי הצפון.
כשאין נשיא כבר שנה וחצי וראש הממשלה מכהן רק "בפועל" ומת לברוח מהתפקיד, ברי בן ה-86 הוא הפוליטיקאי המוביל. סעודיה, שהייתה המשענת הכלכלית-פוליטית של לבנון עשרות שנים, ברחה ולא רוצה להשקיע בה מאז כהונתו של סעד חרירי כנשיא לבנון. חרירי המיליונר בכלל ברח לנסיכות אבו-דאבי במפרץ, בכוונה לנהל את עסקיו בלי הפרעות מצד "גורמי טרור מקומיים" כמו שהוא נוהג להתבטא בלי להזכיר את השם המפורש.
בידיעה ששיחתו עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני מוקלטת, דאג קאסם להדגיש ש"חיזבאללה במצב טוב", (מי יאמין לו?) וכי חיזבאללה ממשיך במאבק ובמהלומות מול ישראל
בידיעה ששיחתו עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני מוקלטת, דאג קאסם להדגיש ש"חיזבאללה במצב טוב", (מי יאמין לו?) וכי חיזבאללה ממשיך במאבק ובמהלומות מול ישראל. לפי קאסם, מטרת ישראל להשמיד את חיזבאללה לחלוטין (כמה הוא צודק), אבל לטענתו הארגון חזק ולא יניח ל"אויב". כמו נסראללה וההנהגה באיראן, גם קאסם האשים את ארצות-הברית כמי שאילולא סייעה לישראל, היא "הייתה מפסיקה כבר מזמן את כל תקיפותיה בלבנון". הרמטכ"ל הרצי הלוי, בכלל הודה בכישלון ההגנה על תושבי הצפון, לפי קאסם.
ובכל זאת, קאסם הצטרף אתמול לקריאת יו"ר הפרלמנט להפסקת אש. עד כמה יש לו סמכות להצהרה מהפכנית שכזו, והאם יחזור בו? מה תאמר על כך המפקדה הצבאית של חיזבאללה – מי שנותרו ממנה? מדובר בהתבטאות חריגה וייחודית, ואם אכן דבריו מבטאים את עמדת חיזבאללה זה מהפך של ממש.
אלא שחשוב מיד להבהיר: סגן המזכ"ל לא פירט ולא הבהיר מה יהיו תנאי חיזבאללה להפסקת האש, אם בכלל. הוא אף הוסיף בהערת ביניים שבניגוד לקריאת אלוף פיקוד הצפון "הציוני" לתושבי הצפון לחזור לבתיהם, חיזבאללה נערך להכפיל את ההפצצות על הגליל.
פורסם לראשונה: 00:00, 09.10.24