נאומו של סגן מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם הוא נקודת ציון חשובה ביותר מאז תחילת המלחמה מול ארגון הטרור, ב-8 באוקטובר, אז הוא החליט לפתוח באש נגד ישראל כאות הזדהות עם חמאס. אתמול, בפעם הראשונה מתחילת המלחמה, האיש שעומד כרגע בראש הארגון מוכן לא רק לדבר על הפסקת אש, אלא גם לא מתנה זאת בהפסקת המלחמה בעזה, ולמעשה מביא את ההישג הישראלי - היישר ממקום מחבואו: ניתוק הזירות.
2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל )
סביר להניח שמהלך כזה הוא תיאם עם פטרונו האיראני. הנאום הזה מגיע אחרי כתישה חסרת תקדים של צה"ל את חיזבאללה – הארגון שממנו חשש מאז מלחמת לבנון השנייה, חיסול כל הצמרת מנסראללה ועד מפקדי החטיבות של רדואן, תמרון בקו המגע של ארבע אוגדות שהניב רק בשבוע האחרון למעלה מ-450 הרוגים משורות הארגון, ופירוק התשתיות שלו ברוב המרחבים שאליהם נכנסו הכוחות. מדובר בפעולה שתימשך עוד מספר שבועות, ולאחריה ניתן יהיה להחזיר את התושבים לבתיהם בזהירות, עם סיכום שאינו דומה ל-1701, אלא יותר דומה לניקוי השטח בדרום לבנון מאוכלוסייה, כלומר יצירת מעין "אזור בטוח" מעבר לגבול עם אכיפה ישראלית. המשתנה העיקרי להגעה להסכם הוא איראן, ובהתאמה התקיפה שישראל הצהירה שתבצע שם. תקיפה משמעותית תוביל לפעולה איראנית שתגרור את האזור למלחמה רחבה יותר, אולי עם מעורבות אמריקאית, והתוכניות להפסקת אש כוללת יוקפאו. לכן, זה הזמן של ישראל להציג את התנאים שלה לעסקה. בכל מקרה, ישראל חייבת לכלול לא רק את הפסקת האש בצפון, אלא גם דרישה לעסקת חטופים אחת גדולה שתביא להחזרת כלל החטופים - ולא עסקה מדורגת.
2 צפייה בגלריה
yk14109139
yk14109139
דגל ישראל מונף בכפר מארון א־ראס
(, אתמול)
בינתיים, המשבר עם ארצות-הברית מתעצם. שר הביטחון היה אמור להמריא הלילה לוושינגטון במטרה להדק את התיאום מול איראן ואולי גם לקבל חימושים כבדים, אבל רגע לפני כן ראש הממשלה הציב שני תנאים: אישור הפעולה באיראן בקבינט, ושיחה עם נשיא ארצות-הברית. הנסיעה נדחתה, האמריקאים בהלם והקרע בין נתניהו לביידן מתרחב ברגעים מאוד קריטיים שבהם ישראל הייתה רוצה את ארצות-הברית לצידה בתקיפה באיראן, ולא סמלית.
צה"ל ממשיך בפעילות הקרקעית ובמסגרתה גם הורס מבנים שמהם ניתן לשלוט ולאיים על יישובים ישראליים ושבהם חיזבאללה השתמש למטרות טרור
ובחזרה לגבול הצפוני. לראשונה מאז מבצע מגן צפוני שהסתיים ב-2019, צה"ל איתר מנהרה שחודרת לשטח הישראלי בגבול לבנון. התוואי התת-קרקעי, שחודר כעשרה מטרים לישראל, חוצה תחת שביל הטשטוש בגדר המערכת ונמצא באחיזה של כוחות צה"ל כבר כמה חודשים. בצבא החליטו לפרסם את קיומו כעת, כשהכוחות פועלים בצד הלבנוני באזור. כך או כך, התוואי התת-קרקעי באזור מושב זרעית אינו פתוח בצד הישראלי, ונתפס והתגלה בזמן שהיה בעבודות חפירה. במקביל, צה"ל ממשיך בפעילות הקרקעית ובמסגרתה גם הורס מבנים שמהם ניתן לשלוט ולאיים על יישובים ישראליים ושבהם חיזבאללה השתמש למטרות טרור. צה"ל גם עיבה את כוחותיו ברמת הגולן כהיערכות לפעולות טרור מהמרחב.
אמש חשף דובר צה"ל הגרי כי בתקיפה האווירית שבוצעה שלשום בצהריים בלבנון, צה"ל פגע בעשרות מפקדות תת-קרקעיות, בהן שהו מפקדים שהיו אחראים על הלחימה נגד ישראל. "המחבלים שאותם חיסלנו אתמול הם המפקדים והמחבלים שהיו עתידים ביום פקודה לחדור לשטח ישראל, לתוך יישובי הצפון, כדי לרצוח ולחטוף אזרחים ישראלים", אמר. "עד עתה ניתן לאשר שחוסלו למעלה מ-50 מפקדים, מתוכם שישה מפקדים בכירים. זו פגיעה מוראלית ותפקודית במחבלי חיזבאללה, במקביל לפעולה הקרקעית שנמשכת בדרום לבנון".
פורסם לראשונה: 00:00, 09.10.24