כבר שלוש פעמים ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט מהממשלה הכי אולטרה-ימנית שהייתה כאן מעולם. נתניהו הבין כי בדרך המלך הוא לא יצליח להדיח את גלנט, ולכן הוא מנסה בדרכים מניפולטיביות ועקומות לגרום לכאוס במערכת היחסים בין השניים – מתוך תקווה כי גלנט ירים ידיים וילך הביתה. לא ברור מדוע נתניהו משקיע כל כך הרבה מאמצים ואנרגיה בתקופת זמן כל כך קריטית לביטחון המדינה בהדחת שר הביטחון שלו, בוודאי על רקע ההישגים הצבאיים הפנומנליים של צה"ל ומערכת הביטחון בשבועות האחרונים בצפון. כלומר, חלק מהסיבות ידועות: הלחץ המשפחתי על נתניהו להיפטר מגלנט; הקמפיין של השופרות נגד שר הביטחון. אבל האם הסיבות האלו עומדות מול האינטרס הלאומי וביטחון המדינה? ברור שלא.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אתמול הפתיע נתניהו את שר הביטחון שלו ואת האמריקאים בהחלטה חד-צדדית למנוע את נסיעתו של גלנט לפגישות משמעותיות בוושינגטון לקראת התקפה ישראלית באיראן. זו הייתה בקשה אמריקאית שנתניהו הסכים לה. גלנט שוחח על כך עם נתניהו כבר ביום רביעי שעבר וגם בקבינט המצומצם ביום ראשון. הסיבות שהציג נתניהו לביטול הביקור תמוהות עוד יותר: הוא דורש כי תתקבל החלטה בקבינט לפני נסיעתו של גלנט לארה"ב על התגובה באיראן, ככל הנראה כדי לסנדל את גלנט ולייתר את נסיעת התיאום שלו מול האמריקאים. אבל מגוחכת עוד יותר ההוראה של נתניהו, כי גלנט לא יטוס לוושינגטון כל עוד הנשיא ביידן לא ישוחח עם נתניהו בטלפון. כאילו ששיחת טלפון בין ראש הממשלה לנשיא האמריקאי עוברת דרך לשכת שר הביטחון. נתניהו יכול לתאם שיחה כזו עם ביידן גם בלי קשר לנסיעתו של גלנט לארה"ב.
זו התקופה הביטחונית הרגישה ביותר מאז 7 באוקטובר, ודווקא בזמן הזה מנסה נתניהו להחליף את שר הביטחון שלו. אפשר לחשוב איזה גיבורים עומדים בתור לתפקיד
זו התקופה הביטחונית הרגישה ביותר מאז 7 באוקטובר. הסיפור של חמאס בעזה ברור, חיזבאללה בצפון ספג מכה אנושה ונשאר לטפל בראש הנחש – איראן. ודווקא בזמן הזה מנסה נתניהו להחליף את שר הביטחון שלו. אפשר לחשוב איזה גיבורים עומדים בתור לתפקיד שר הביטחון, ורק אם יחליפו את גלנט – הם יביאו את הניצחון הגדול לישראל.
אסור להמעיט בחלקו של גלנט באחריות למחדל 7 באוקטובר בדיוק כמו שלא ניתן לשחרר את נתניהו מאותה אחריות, שממנה הוא מנסה לברוח כבר מהדקה הראשונה שאחרי האסון הגדול. שניהם נושאים באחריות מלאה למה שקרה כאן. אבל כל עוד הממשלה הזאת ממשיכה לכהן, גלנט צריך להישאר שר הביטחון שלה. לגלנט אסור לוותר ולהיכנע לכל השטיקים והטריקים של נתניהו כדי להדיח אותו. זמן לחשבונות פוליטיים יהיה לנו בשפע: דקה אחרי המלחמה, אבל לא קודם.
פורסם לראשונה: 00:00, 09.10.24