ארה"ב ורוב מדינות המערב מכירות בזכותה של ישראל להגן על עצמה לאחר המתקפה האיראנית בשבוע שעבר, שכללה 181 טילים בליסטיים. יחד עם זאת, הן מבקשות להגביל את המידה שבה ישראל תממש את זכות התגובה שלה, תוך התעקשות שלא לתקוף את מתקני הגרעין או מתקני הנפט של איראן. אבל הן לא רק "מבקשות", הן שולחות בכירים בצבא ובדיפלומטיה לחיבוק דוב בישראל שיבטיח שלא נעז לפעול בזמן שהן כאן.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Nathan Howard)
דה פקטו, אנחנו רואים עיכוב ממושך בתגובת ישראל שמאיים על ביטחוננו לא פחות מהטילים עצמם. כל יום שעובר בחוסר תגובה, ה"קזוס בלי" (עילה למלחמה) של ישראל הולך ונחלש. כאשר ישראל תפעל, העולם בקושי יזכור מדוע. בארה"ב הדימוי של טילים איראניים עפים לעבר תל-אביב יטושטש בשיח על ערים הרוסות על-ידי הוריקנים וההתפתחויות האחרונות במרוץ לנשיאות. חלק מהציבור וחלק גדול מהעיתונות יבקרו את ישראל על כך שהיא מסלימה ללא צורך את הסכסוך במזרח התיכון, מעלה את מחיר הדלק ומנסה לגרור את ארה"ב למלחמה אזורית כוללת.
מלבד הימנעות מחיכוך נוסף עם הבית הלבן, איזה רווח יש לישראל מהמתנה בתגובה? אולי אינטרס לאומי דחוף כגון עתידה וקיומה של המדינה היהודית היחידה בעולם? אם לצטט דיפלומט אחר, "האם נוכל לנצל את הפחד של הממשל האמריקני מתגובתנו לאיראן כדי להשיג ויתורים חיוניים מוושינגטון?".
אם ישראל תוותר על זכותה לתגובה מול איראן, נוכל להביא את הנשיא ביידן שלא להתנגד למתווה האלופים, הכרזה על צפון רצועת עזה כשטח צבאי סגור, ולאחר מכן לסחור בשטח תמורת שחרור בני הערובה מידי חמאס
אם ישראל תוותר על זכותה לתגובה מול איראן, נוכל להביא את הנשיא ביידן שלא להתנגד למתווה האלופים, הכרזה על צפון רצועת עזה כשטח צבאי סגור, ולאחר מכן לסחור בשטח תמורת שחרור בני הערובה מידי חמאס. או אולי התחייבות נשיאותית להתערב צבאית נגד מתקני הגרעין של איראן ברגע שהם יעשירו אורניום מעל 60 אחוזים.
רעיון נוסף הוא לגרום לארה"ב למכור לנו מפציצים אסטרטגיים ארוכי טווח המסוגלים להטיל פצצות חודרות בונקרים במשקל 15 אלף ק"ג מגובה שמערכות ההגנה של איראן אינן יכולות להגיע אליו. מכירה כזו תאמר לאיראנים: "לא נפציץ את המתקנים שלכם הפעם, אבל יש לנו את האמצעים לעשות זאת ביעילות בעתיד".
כל מחיר שהממשל האמריקני מוכן לשלם עבור האיפוק הישראלי יצטרך להיראות כדאי לציבור כאן. הרוב המכריע של הישראלים מצפה לתגובה חריפה למתקפה בשבוע שעבר, כזו שלא תשאיר ספק שאי-אפשר להתעסק איתנו. הציבור הישראלי דוחה באופן גורף את דרישותיה של ארה"ב, למעט אחת – שישראל תגיב באופן פרופורציונלי לאיראן. יש לנו את ה"קזוס בלי", נירה על איראן את אותן 26 אלף רקטות שהיא ושלוחיה ירו עלינו.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.10.24