רב-ניצב דני לוי הוא לא נואם גדול. את זה כבר הבנו כשבטקס מינויו לתפקיד המפקח הכללי של משטרת ישראל נופף בידיו לאימו שישבה בקהל וצעק לעברה "אמא, הבאתי לך רב-ניצב". לא חסרות דוגמאות לגנרלים גדולים שהיו עילגים וכבדי פה. רפול הוא דוגמה מצוינת. גם אריאל שרון לא היה כזה דברן. זה לא היה הצד החזק שלו.
1 צפייה בגלריה
הצהרת המפכ"ל רב ניצב דני לוי
הצהרת המפכ"ל רב ניצב דני לוי
הצהרת המפכ"ל רב-ניצב דני לוי בזירת הפיגוע
כך שהבעיה עם המפכ"ל שמינה השר הכושל איתמר בן גביר אינה העילגות. מדובר בקצין בכיר שקודם למינויו למפקד המשטרה היה מפקד מחוז חוף, שחולש בין השאר על כל אזור ואדי ערה. תחת הקדנציה שלו זינק מספר הנרצחים במחוז ב-77 אחוזים (!) – נתון שהעמיד את המחוז בראש טבלת הנרצחים.
כמעט שאין קצין משטרה הגון אחד שמבין מהן היכולות והכישורים המקצועיים שהביאו את לוי לקבל את המינוי הנכסף למפכ"ל. מה במסלול שעבר במשטרה, בהישגים שצבר, ביכולות שהפגין, הכשיר אותו לתפקיד. בשום מקום הוא לא הטביע חותם, ואם הותיר אז הרושם לא היה כל כך חיובי.
אבל, ייאמר לזכותו, פראייר הוא לא. הבנאדם יודע להתאים את עצמו לרוח התקופה והמפקד. וכש"המפקד" הוא עבריין מורשע שבעצמו לא כשיר לתפקיד, מדובר בשילוב קטלני. כמפקד מחוז חוף מה שעניין את לוי היה לדכא באלימות את ההפגנות מול בית ראש הממשלה בקיסריה ואת ההפגנות נגד הממשלה בחיפה. הוא סימן עצמו פוליטית כשבאחת ההפגנות בקיסריה הטיח במפגין: "60 כמוני נהרגו בגללך". עוד קודם לכן הוא מינה את אריה דורון, מי שהופיע בליכוד TV כמעריצו של ראש הממשלה נתניהו, לדובר המחוז. כשמונה למפכ"ל הביא איתו את דורון למטה הארצי וקידם אותו לתפקיד דובר המשטרה. אז כישורים פוליטיים יש לו.
מאידך הוא מפגין חוסר אונים מבחינת מילוי תפקידו. לפני פחות מחודש, בטקס הענקת דרגות במכללה הלאומית לשוטרים בבית-שמש הוא קרא לארגוני הפשיעה "לחזור למוטב". אם אני עבריין אני מתגלגל מצחוק. זה לא מפכ"ל שמטיל אימה על הפושעים, זו בדיחה עגומה.
תחת שלטונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הלכה והתרחבה התופעה של מינוי אנשים לא מתאימים לתפקידי מפתח. מירי רגב לא מתעניינת בתחבורה. את עיקר זמנה היא מעבירה בנסיעות ברחבי העולם ובהפקת טקסים. בצלאל סמוטריץ' לא מבין בכלכלה. תחת כהונתו מצבה הכלכלי של ישראל הורע דרמטית, אפשר לקרוא על זה בהרחבה במדורים הכלכליים. אפשר להמשיך בדוגמאות אבל נראה שהעניין מובן. על בן גביר כתבנו כבר לא מעט. לאילו תוצאות אפשר כבר לצפות כשאתה ממנה עבריין מורשע ולאומן פשיסט-קנאי להיות אחראי על הגוף האמון על אכיפת החוק? האיש הזה ריסק את המשטרה במינויים לא ראויים.
המכנה המשותף לצמרת המשטרה החדשה הוא יישור הקו עם מדיניות השר, התעסקות בטפל ובשולי, והטלת האחריות על אחרים
המכנה המשותף לצמרת המשטרה החדשה הוא יישור הקו עם מדיניות השר, התעסקות בטפל ובשולי, והטלת האחריות על אחרים. זה קרה בסיפור כתב האישום נגד הצעירה שהשליכה קובבה על השר בחוף הים; במעצר השערורייתי של הנשים שהניחו פליירים עם תמונות חטופים בבית הכנסת של יולי אדלשטיין; ועצימת העיניים אל מול הפשיטה של קיצוני הימין על מחנות הצבא בשדה תימן ובבית ליד. גם בהר הבית יישרה המשטרה קו עם מדיניות השר כשהיא מתירה תפילת יהודים במתחם.
כל זה מביא אותנו לדבריו של לוי אתמול בזירת הפיגוע בחדרה. זה התחיל באמירה "כנראה שזה מה שנגזר עלינו בתקופה הזו". אחלה הסרת אחריות – הפיגועים הם גזירה משמיים. אם עמר בר-לב היה מתגונן כך אחרי הפיגוע בחדרה, בן גביר שצרח עליו בזירה כמוכה טירוף, היה עושה מזה מטעמים. אבל לוי לא עצר כאן. "מי שמכיר אותנו יודע שאנחנו לא מתבכיינים", המשיך, "אבל אתם לא מצפים מאיתנו שכשיוצא מחבל מהשטחים, זה בטח לא כיסוי מודיעיני שלנו. זה השב"כ אמור למנוע את זה". העובדה שמדובר במחבל מאום אל-פחם שנמצאת בשטח ישראל הייתה כבר ידועה, אבל את מי מעניינים הפרטים הקטנים הללו? לא את לוי. אין מה להתפלא. כמו השר כך גם המפכ"ל. בן גביר מאשים את כל העולם, והמפכ"ל את אלוהים והשב"כ. מדובר בשני בכיינים בלתי כשירים לתפקידם, תפקידים שהם בליבת הביטחון האישי של כל אחת ואחד מאיתנו. כך שזו לא העילגות, זו הכשירות.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.10.24