עם פתיחת התמרון הצבאי בדרום לבנון והמאמצים להשמדת יכולות האש של חיזבאללה, בארגון הטרור השיעי מגבירים גם הם את קצב האש וכך גם עולה הפגיעה ברכוש ביישובי גבול הצפון. עד אתמול בצהריים (רביעי), ומאז שנכנסו כוחות צה"ל לכפרי חיזבאללה שמעבר לגבול, דווחו יותר מ-103 אירועים של פגיעות ישירות ונזק היקפי ברכוש. בעשרת הימים שקדמו למהלך הקרקעי נרשמו 61 אירועי פגיעה והרס בתשתיות וברכוש פרטי וציבורי.
את הנתונים מרכזת מינהלת אופק צפוני של משרד הביטחון, שמקדמת ומתאמת את פעילות גופי המשרד ופועלת גם מול גופי הממשלה השונים במרחב הגבול עם לבנון: 124 יישובים, ערים ומועצות אזוריות המרוחקים עד תשעה קילומטרים מהגדר.
1 צפייה בגלריה
yk14110373
yk14110373
שנה אחרי פרוץ המלחמה היקף ההרס מתברר
(צילום: אלימלך גרסטל)
סיכום הנתונים עד כה כולל כ-1,645 פגיעות שונות באזור קו העימות, החל מבתים פרטיים, מבני מגורים רבי קומות, מבני ציבור, בתי עסק, חקלאות ועוד. 54% מאירועי הפגיעות שבוצעו על ידי חיזבאללה הם במבני דיור פרטי, 11% במבני ציבור, 4% בלולים או רפתות, 3% בתשתיות, 2% בשטח חקלאי או מרעה ופרדס. בנוסף, 2% במבנה עסקים ו-19% נוספים טרם סווגו, כתוצאה מאי-יכולת כניסה למרחב וסיכון הגורמים המקצועיים.
מבחינת מה שגרם לנזק לרכוש עולה כי 79% מהפגיעות הן בשל ירי חיזבאללה ו-21% מפעילות כוחות הצבא, בעיקר בשלבי המלחמה הראשונים, כשכוחות רבים הגיעו לקו החזית, לפני שבוצעה הסדרה של הצבא בשטח.
תת-אלוף (במיל') דוד סוויסה, שמוביל את מינהלת שיקום התשתיות, מסביר כי איסוף הנתונים על ידי המינהלת מתייחס לאירוע פגיעה כמקרה אחד ולא כולל את סך הנכסים שנפגעו. כך, פגיעה בבניין מגורים, שבה ניזוקו חמש דירות וחמישה כלי רכב, תירשם כאירוע אחד. אירוע קל נחשב לכזה שהנזקים שנגרמו בו משפיעים על תפקוד המבנה וניתן לתת להם מענה מקומי. באירועים עם נזק כבד ביותר נהרסו מבנים או שהם לא ניתנים לשיקום.
בקרת נזקים
בחלוקה למועצות, רשויות מקומיות וערים במרחב הצפוני, נראה בקריית שמונה נרשם היקף האירועים הרב ביותר – 218 אירועי פגיעה. מרבית הפגיעות, 117, הוגדרו כקלות. רק במטחי הירי אתמול לעבר העיר אותרו לפחות 14 מוקדי פגיעות.
קיבוץ מנרה ספג את מספר הפגיעות הכבדות הרב ביותר. מתוך 73 אירועים ביישוב, תשעה הוגדרו כבדים מאוד. במושב שתולה שבגליל המערבי תועדו 68 אירועים, 19 מתוכם הוגדרו כבדים.
כחלק מפעילות אופק צפוני, בשיתוף עם פיקוד העורף, פיקוד צפון, אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון והמועצות, גם בימים אלו מבוצעות עדיין עבודות למיגון 301 מוסדות חינוך שונים - גני ילדים, פעוטונים ובתי ספר. במקביל, הוצבו יותר מ-849 מיגוניות בתחנות הסעה, אזורי תעשייה, בריכות ומקומות חיוניים נוספים.