הדיווחים השוטפים והאירועים הקשים של הימים האחרונים מקשים לראות את התמונה הכללית, ודווקא היא החשובה באמת. ובכן, ישראל עדיין בלחימה מול שבע זירות ולא מצליחה לסגור אף אחת מהן, לא בפשרה ולא בניצחון.
התמשכות מצב זה היא רעה לישראל בשל שפע סיבות, ולמרות זאת, ההעדפה הנגלית של ממשלת ישראל היא להמשיך בלחימה בכל החזיתות בלי סוף.
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון - מנהרה תת קרקעית שמצאו הכוחות
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון - מנהרה תת קרקעית שמצאו הכוחות
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון - מנהרה תת-קרקעית שמצאו הכוחות
(צילום: דובר צה"ל)
הגישה האלטרנטיבית מחייבת להגדיר מצב סיום רצוי, לבטא אותו בהצהרה רשמית ולתרגם מצב רצוי זה לפעולות שמקרבות אותו.
נסתפק במאמר זה בהתייחסות ללבנון - ישראל צריכה להצהיר בפומבי כי תשמח לסיים את המלחמה ולהוציא את כל כוחותיה משם אם תאומץ כהלכה החלטת האו"ם 1559, זו הקוראת לפירוק חיזבאללה. בכדי לתת סיכוי שזה יקרה נכון לנקוט בפעילות מדינית מפייסת, ובמקביל בפעולה צבאית קשוחה. בפועל אנחנו עושים את ההיפך. נתניהו וכץ רבים בפומבי עם נשיא ארה"ב, נשיא צרפת, מזכ"ל האו"ם וכל אורח אירופי שמגיע לביקור. רה"מ "דורש" בצורה מעליבה ממזכ"ל האו"ם לפנות את כוחות יוניפי"ל וצועק על הציבור הלבנוני. ומצד שני, ובאופן שלא ייאמן מפסיקים את התקיפות של ביירות.
אם ישראל תידרש ע"י צרפת או ארה"ב להסכים להפסקת אש בזמן התהליך, עליה לסרב בנימוס אך בתקיפות
מה שנכון לעשות בצד המדיני, בצד אותה הצהרה פומבית, הוא לפנות לנשיא צרפת ברוח הזו: "לצרפת יש מעמד היסטורי בלבנון ורגישות מובנת לקורה במדינה זו. אתה, נשיא צרפת, האדם הנכון להוביל יוזמה בינלאומית אשר תציל את לבנון ממלתעות איראן וחיזבאללה. רצוי שתזמן אליך לפריז את ראשי כל העדות בלבנון, כולל את יו"ר הפרלמנט השיעי נביה ברי, ובשלב ראשון תקדמו מינוי של נשיא חדש ללבנון. בשלב שני, תזמן ועידה בינלאומית בפריז, אשר אליה יוזמנו, בנוסף לראשי העדות גם שרי החוץ של ארה"ב ומדינות המערב, מזכ"ל האו"ם, נשיא הבנק העולמי ומדינות ערב המתונות. ביחד תסכימו על הדרך בה לבנון תחזור להיות מדינה שתשלוט בשטחה. ישראל תשמח לשתף פעולה בכל דרך שתמצא לנכון. אני מבקש להעביר דרכך מסר לעם הלבנוני ולראשי העדות שלו כי לישראל אין אינטרס טריטוריאלי בלבנון. יותר מכך - צפון מדינת ישראל הרוס, וכמוהו גם דרום מדינת לבנון. הבה נעבוד ביחד בכדי לשקם את האזורים הללו".
ואם ישראל תידרש ע"י צרפת או ארה"ב להסכים להפסקת אש בזמן התהליך, עליה לסרב בנימוס אך בתקיפות. כך נשיב: "כל עוד לחיזבאללה יכולת לפגוע בישראל ועד שיאולץ לוותר על נשקו נמשיך לפעול נגדו, אך נשמח שמצב זה ייגמר מהר ככל האפשר, שכן ברצוננו להגיע לשקט כאשר שום איום מלבנון לא נשקף לנו".
אלוף (מיל') גיורא איילנדגיורא איילנדצילום: עמית שעל
היוזמה המדינית הפשוטה הזו, כמו גם פעילויות דיפלומטיות אלמנטריות אחרות, לא נעשות. מי שכן מרבה בפעילות מדינית זו איראן. בשבוע האחרון ביקרו בלבנון בנפרד גם שר החוץ הלבנוני וגם יו"ר הפרלמנט (מח"א לשעבר). הם הגיעו לא רק בכדי לעודד את חיזבאללה, אלא בראש וראשונה בכדי להיפגש עם ראש ממשלת לבנון, האישיות הפוליטית החשובה במדינה. לא צריך יכולת מודיעין מופלאה בכדי לנחש כי האיראנים מתאמצים לטרפד כל יוזמה בינלאומית שיכולה להציל את לבנון. אנחנו, לעומת זאת, במוד קלאסי של פאסיב-אגרסיב - מעדיפים לצעוק על כולם, אך לא לעשות כלום.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.10.24