בזמן שחטיבות צה"ל הסדירות, כמו גולני והצנחנים, נלחמות בדרום לבנון, בחטיבות המילואים מקבלים משימות עומק, יחסית, לצורך הפעולה הקרקעית של צה"ל להסרת איום הפלישה של רדואן לגליל ממרחב הגבול, במבצע שנכנס לשבוע השלישי שלו.
1 צפייה בגלריה
yk14117224
yk14117224
(צילום: דו"צ)
לוחמי המילואים מחטיבת "הזקן" (8) שעד לפני מספר שבועות עסקו במשימת הרחבת פרוזדור הביתור נצרים בצפון רצועת עזה ובפשיטות על שכונות כמו זייתון וא-רימאל, מצאו עצמם בימים האחרונים נלחמים באחת הנקודות הצפוניות ביותר של הפעולה הקרקעית בדרום לבנון, ולפי קצין בכיר בחטיבה, גם העמוקה ביותר ביחס לגבול.
אתמול הותר לפרסום כי לוחמי חטיבת השריון "הזקן" איתרו את מנהרת הלחימה המשמעותית ביותר של חיזבאללה שנחשפה עד כה על-ידי צה"ל בשטח הלבנוני. המנהרה נמצאה בפאתי אחד הכפרים הגדולים בגזרה המזרחית, ויועדה לשמש להזנקת מאות מחבלי רדואן לעבר קריית שמונה.
תיעוד מהמנהרה התת-קרקעית באורך 800 מטרים של כוח רדואן שאותרה בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

במתחם התת-קרקעי הנסתר שמשתרע לאורך כ-800 מטרים אותרו חדרי שינה מסודרים לשהייה של תקופה ארוכה עם חסינות לפגיעה מהפצצות אוויריות, מטבח מאובזר, מקלחות, אופנועים ורכבי שטח, מאות אמצעי לחימה מתקדמים, בהם טילי קורנט ונ"מ, נשקים אישיים, ואף אוכל טרי שהעיד על נוכחות מחבלי רדואן במקום עד לאחרונה. הכוחות זיהו מחבל מנסה לצאת מפתח אחד הפירים בדירה סמוכה והוא חוסל מהאוויר.
גילוי הבסיס התת-קרקעי הגדול הגיע בזכות סריקות של הלוחמים בשטח, על הקרקע, ולא בהכרח ממודיעין ממוקד ומקדים. הטיפול המהיר יחסית במנהרה, תוך שלושה ימים מרגע גילויה, הוא פועל יוצא של לקח מוצלח ודרמטי מהלחימה ברצועת עזה: בתחילת התמרון הקרקעי נגד חמאס לקח לכוחות בין שבועיים לחודש להכניס לוחמים לתוך מנהרות לטובת חקירתן והשמדתן, בשל חשש מהיתקלויות ומלכודים בבטן האדמה.
אלא שבחודשים האחרונים, בזכות טכניקות לחימה, שיטות משופרות וטכנולוגיות חדשות שפיתחו היחידות בעזה, התהליך קוצר לימים אחדים ואף פחות מזה והפעולה המבצעית נגד המנהרות הפכה ליעילה ומהירה בהרבה. זאת, לא לפני שמוכנס כלב של עוקץ ו/או רחפנים ייעודיים לסריקה מקדימה של התווך התת-קרקעי. מתיחת היריעה על מנת להגן ולהילחם בכל הגזרות לא רק השאירה את לוחמי צה"ל בצבא לאורך החג, אלא גם גרמה לפעולה הקרקעית בדרום לבנון להתבסס בעיקר על חטיבות המילואים של פיקוד הצפון, לצד הכוחות הסדירים הצעירים מאוגדות 36 ו-98. הביטחון שנטעו לוחמי צה"ל במילואים בשנה האחרונה במטה הכללי ובדרג המדיני חרף הזנחתם בשנים האחרונות עשה את שלו, ולוחמים בני 30 ו-40, גם מחטיבת "הזקן", גמעו בחצייה לדרום לבנון, בשטח קשה לצעידה, קילומטרים בהגעה אל היעדים.
"החיילים צעדו לילה שלם ליעדים שלהם, וקיבלו מהר יחסית תספוקת ואנרגיה בצירים לוגיסטיים שפתחנו", אומרים בצה"ל, "היו מקרים בודדים של חיילים שלא הרגישו טוב, והכנסנו את הטנקים של החטיבה". הלוחמים תודרכו כיצד להימנע מנפילה בשבי חיזבאללה, מאחר שמדובר ביעד מרכזי של צבא הטרור, אך מעל לכך ניתן להם דגש מרכזי נוסף: לעשות הכל כדי ללכוד פעילי חיזבאללה וחשודים לבנונים כיעד מבצעי-מודיעיני מרכזי.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.10.24