שבועיים לאחר שאיראן שיגרה כ-200 טילים לעבר שלל מטרות בישראל, הולך ומתקרב מועד התגובה. כפי שנחשף אמש ב-ynet, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל הגיעו שלשום לדיון חשאי באחד מבסיסי חיל המודיעין, במטרה לרדת לעומק הפרטים של תקיפה אפשרית בשטח איראן. עוד נודע כי גם השר רון דרמר, חבר קבינט ומקורבו של בנימין נתניהו, הצטרף לביקור, מה שעשוי להעיד על חשיבותו. מצד הצבא השתתפו בפגישה קציני מודיעין בכירים. המשמעות ברורה: ההחלטה תתקבל על-ידי נתניהו, השר יואב גלנט ורב-אלוף הרצי הלוי. יתר חברי הקבינט יעודכנו על הפעולה בקווים כלליים. ניתן אף לשער שאופי הפעולה גובש והוא יישמר בחשאי עד לרגע האחרון.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט והרצי הלוי בסקירה מבצעית בבור חיל האוויר
יואב גלנט והרצי הלוי בסקירה מבצעית בבור חיל האוויר
יואב גלנט והרצי הלוי בסקירה מבצעית בבור חיל האוויר
( צילום ארכיון: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ערב חיסולו של חסן נסראללה בחודש שעבר, נתניהו ערך ביקור דומה בבסיס מודיעין, שם קיבל סקירה מעמיקה מכמה קציני האגף לגבי המהלך. לפי גורמים צבאיים, שם קיבל נתניהו את הביטחון לאשר את הפעולה הדרמטית, כמו גם פעולות נוספות שהיכו קשות בארגון הטרור הלבנוני.
לפי הדיווחים האחרונים מטהרן, ניכר לחץ כבד באיראן מפני תגובה משמעותית. מנגד, חלון הזמנים של ישראל מצומצם עד מאוד בגלל הבחירות בארה״ב שנמצאות מעבר לפינה. בזמן הזה ישראל מקבלת מארה"ב חיזוק להגנה האווירית, כשחלק מההיערכות מוקדש לתגובות אפשריות של איראן, ומגבירה את הלחץ הפנימי נגד משטר האייתוללות.

חיזבאללה מגביר לחץ

במקביל החזית הלבנונית מתעצמת, ואתמול חוותה ישראל יום נוסף של שיגור רקטות שכיסו את רוב הארץ. חיזבאללה מגביר לחץ, וגם נחל הצלחה עם שיגור הכטב"ם שגבה את חייהם של ארבעה חיילים. ההערכה בישראל היא שחיזבאללה כיוון את המתקפה לחדר האוכל וכן לשעה שבה הוא אמור להיות מלא בחיילים. הכטב"ם עצמו הוא מתוצרת איראן. ביכולותו לשאת עד חמישה קילוגרמי חומר נפץ והוא מונחה ג'י-פי-אס.
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הנחה להציב בראש סדר העדיפויות את כל פעילי ומפקדי יחידת הכטב"מים של חיזבאללה (יחידה 127). בצה"ל מצביעים גם על אפקטיביות של מכות הפתיחה, החל מ"מתקפת הביפרים". לדברי גורמים בכירים, יכולות התקיפה של חיזבאללה היו אמורות להיות הרבה יותר גבוהות.
ובעוד המתקפות על ביירות בהפוגה, התמרון הקרקעי בדרום לבנון נמשך. ההערכות בפיקוד הצפון הן ש-800 מחבלים נהרגו, מתוכם 80 ביממה האחרונה. בצה"ל אף חשפו מפקדה עם מטבח מאובזר לצד טילים לירי ממסוקים, פגזים ואופנועים. מתברר שבלב שכונה אזרחית נבנה מתחם תת-קרקעי, שנועד לשמש את כוחות רדואן במסגרת התוכנית לכיבוש הגליל.
בכיר מאוד בצה"ל אומר כי, "במצב החדש נתקוף כל התעצמות של חיזבאללה, כולל משלוחי אמל"ח, גם במחיר של חידוש המלחמה. כל בניין כוח של האויב יותקף. זה נכון גם לחמאס"
אולם למרות הצלחות התמרון, יש להסתכל על התמונה הגדולה, ולחתור למצב שיסיים את המלחמה תוך מקסום ההישג המבצעי. ניקוי קו המגע מתשתיות חיזבאללה הוא המובן מאליו, אך המשמעות לא צריכה ולא יכולה להיות מלחמת התשה. בצה"ל מגדירים תנאים ברורים: סימון האזור שסמוך לגדר ככזה שאסור לאזרחים לבנונים להיכנס אליו, לא לאפשר כניסת כוחות רדואן לכפרים והחשוב מכל - אכיפה ישראלית כולל פתיחה באש נגד מחבלים על מדים או בלבוש אזרחי.
בכיר מאוד בצה"ל אומר כי, "במצב החדש נתקוף כל התעצמות של חיזבאללה, כולל משלוחי אמל"ח, גם במחיר של חידוש המלחמה. כל בניין כוח של האויב יותקף. זה נכון גם לחמאס".
יוסי יהושועיוסי יהושועצילום פרטי
באותו הקשר, בכיר בצה"ל מזכיר את החזית שהולכת ונשכחת - בעזה. "צריך לעמוד במטרות שם, שהן החזרת החטופים ומיטוט חמאס", הוא אומר, "יש להסיט לשם עוד כוחות. דרושה לפחות אוגדה נוספת כדי לדחוק את תושבי צפון הרצועה דרומה". כרגע פועלת שם רק אוגדה 162 והיא לבדה לא מספיקה. בניגוד להצהרות הצבא, נוצר עיכוב בפעולה שמשפיע על האפשרות לחתור לסיום בחזית הדרומית, ואת זה אי-אפשר לדחות לאחרי החגים.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.10.24