הייתי מוכנה לתת הרבה כדי לראות את הבעת פניו של ראש המודיעין המצרי המודח, עבאס כאמל, כשהגיעו אתמול לקהיר הידיעות הראשונות על חיסולו של יחיא סנוואר. כאמל אמנם לא החזיק בהרבה שעות סינוואר פנים אל פנים, אבל התיקיות בנוגע אליו במשרדי המודיעין המצרי מתפקעות מרוב פרטים.
המצרים החזיקו במידע מפורט על סינוואר עוד מימיו בכלא וגם על התנהלותו האכזרית לתושבי עזה שנחשדו בשיתוף פעולה או שנתפסו באקטים של זנות ושתיית אלכוהול. גם מידע על הכספים שצבר, עשרות מיליוני דולרים שאנשיו גנבו מהשליח הקטארי לעזה, ועל התוכניות לעזוב את הרצועה באחד הימים.
1 צפייה בגלריה
yk14119529
yk14119529
צעדו יחד שנים. א־סיסי (מימין) וכאמל
( | צילום: רויטרס)
כשהגיע המידע הראשוני על סופו של סינוואר, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י עוד שהה ברובע הליופוליס בקהיר. אחד מיועציו הבכירים לחש על אוזנו, בהסתמך על מידע שקיבל מעמיתו המצרי, שכדאי להסתלק, והפמליה הזדרזה לטוס במכוניות השרד לנמל התעופה.
כל ראשי המנגנונים של מצרים, ובמיוחד כאמל, פיתחו טינה חריפה כלפי סינוואר וחבורתו. ראש המודיעין נקלט יותר מפעם אחת מסנן מילים קשות עליו ועל אחיו הצעיר מוחמד. החל מסוף השבוע, גם כאמל כבר לא בתפקיד. הוא נזרק ממנו בדרך אלגנטית. בהודעה רשמית שפירסם ארמון הנשיאות בקהיר, נמסר כי כאמל עוזב את תפקידו לטובת משרת היועץ המיוחד לנשיא. הוחלט להחליף את "השועל", אחד הכינויים, המוצדקים יש לציין, שקיבל.
כאמל נצמד לא-סיסי במשך שנים ארוכות, עוד כאשר הנשיא מילא תפקידים אחרים. הוא היה כל העת מאחורי הקלעים, שותף למזימות, יוזם תוכניות, "השכל של הנשיא"
כאמל נצמד לא-סיסי במשך שנים ארוכות, עוד כאשר הנשיא מילא תפקידים אחרים. הוא היה כל העת מאחורי הקלעים, שותף למזימות, יוזם תוכניות, "השכל של הנשיא", כפי שכונה בתקשורת הזרה. בישראל העדיפו להשתמש במושג רך יותר, "הצל של הנשיא", גם בפניו. בתגובה קיבלו חיוך מאוזן לאוזן.
אבל יש בעבר הלא רחוק של כאמל תיבה שחורה ענקית. הוא לכאורה העביר, ככל הנראה ביחד עם שר החוץ שהודח לפני כמה שבועות, סאמח שוכרי, מאות מיליוני דולרים לחבר הקונגרס הדמוקרטי האמריקאי לשעבר רוברט מננדז, "תרומה" לנשיא ג'ו ביידן, כדי לדחוק בו לשפר את היחסים עם מצרים. מננדז, שהואשם ביחד עם רעייתו, נאלץ להתפטר. כאמל נשאר בתפקיד, עד סוף השבוע האחרון.
בשיחות עם אנשי אקדמיה בכירים בקהיר מוזכרת גם ההפתעה של א-סיסי בביקורו האחרון של יורש העצר הסעודי בן סלמאן במצרים. הנשיא ער ודרוך לכל הצעה לשיתוף פעולה כלכלי. בן סלמאן, שדרש שראש המודיעין המצרי לא יוזמן למפגש עם א-סיסי, המליץ לחזור להסכמי ההגנה ושיתופי הפעולה הצבאיים-מודיעיניים בין המדינות שהיו קיימים לפני עשורים. הבכיר הסעודי סימן את כאמל כמי שטירפד את המהלך.
מצרים תיקח על עצמה עכשיו את משימת התיווך בין ישראל לסעודיה. זה כבר יהיה בלי "הצל". השאלה הגדולה שמעסיקה כעת את המומחים אצלנו: האם מצרים נערכת להוריד עוד יותר את פרופיל השלום עם ישראל. לפי השינויים בצמרת, הסיכוי לכך בהחלט נראה מאיים.
אחרי שהתרגלו בישראל ל"שועל", ואף למדו לחבבו, כעת יקבלו אצלנו דמות מסקרנת, בין היתר כי היא אינה מוכרת מספיק. ככל הידוע אין ישראלי שפגש את חסן מחמוד רשאד, שבתקופה מסוימת כיהן כסגן ראש המודיעין המצרי. בניגוד לכאמל, שגדל בחיל השריון המצרי עד שהצטרף ל-א-סיסי, רשאד הוא תוצר מובהק של המודיעין המקומי והספיק לצבור 36 שנות ותק בתפקידי רוחב. ובכל זאת יתרון במינוי: רשאד מקורב לגנרל מחמוד א-סיסי, גם הוא מהמודיעין המצרי, בנו הצעיר של הנשיא מצרים.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.10.24