זעם בהתאחדות הארצית של הסטודנטים: מליאת המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה את מתווה ההתאמות לסטודנטים המשרתים במילואים כהמלצה בלבד - ולא באופן מחייב. "אישור מתווה כזה ללא אכיפה וללא סנקציות מותיר את יישומו בגדר המלצה בלבד", אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר.
2 צפייה בגלריה
yk14120852
yk14120852
סטודנטים בתל אביב
( צילום: יובל חן)
לדבריו, "מדובר בהפקרה מוחלטת של הסטודנטים המשרתים במילואים. סטודנטים שמקריבים את זמנם ואת לימודיהם לטובת המדינה נשארים חשופים לגמרי, כשהמערכת שאמורה להגן עליהם פשוט נוטשת אותם".
בשנה שעברה נכנס המתווה ל"כללי המל"ג" המחייבים, אך הפעם, בשל התנגדות ועד ראשי האוניברסיטאות, הוחלט שהמתווה ייושם על-פי החלטת המוסדות האקדמיים. בהתאחדות הארצית של הסטודנטים מודאגים משום שכבר בשנה שעברה המוסדות האקדמיים הפרו את המתווה כלפי סטודנטים מילואימניקים, אף על פי שהיה מחייב. חלק מהסטודנטים נאלצו להיאבק למימוש זכויותיהם והיו שוויתרו מחשש לנקמנות מצד מרצים.

ממשיכים לשרת ללא הקלות

בנוסף, בהחלטת המל"ג הנוכחית נקודות הזכות שקיבלו בשנה שעברה הן חד-פעמיות. לפי ההחלטה, סטודנטים שממשיכים לשרת במילואים לאחר שכבר קיבלו הכרה בשנת הלימודים האקדמית שעברה, לא יזכו לנקודות זכות נוספות.
אינפו אינפוגרפיקה מדריך סטודנט סטודנטים מילואים מילואימניקים שירות צה"ל לוחמים התאמה התאמות מוסדות חינוך אוניברסיטה
"סטודנט שבשנה שעברה שירת 150 ימי מילואים זכה לפטור מנקודות זכות, אולם השנה, אף על פי שהוא ממשיך לשרת במסירות, הוא לא יקבל כל הכרה", ציין פלהיימר. "זהו מסר מטריד שמתעלם מהעומס הכבד שמטיל השירות עליהם ומגביר את תחושת חוסר הצדק. הבחירה שלא להעניק להם נקודות זכות גם השנה מעידה על חוסר הערכה כלפי ההשקעה המתמשכת שלהם".
כאמור, לפני שבועות אחדים פרסמה המל"ג מתווה התאמות מיוחדות לסטודנטים במילואים. המתווה גובש בשיתוף צה”ל, התאחדות הסטודנטים וראשי האוניברסיטאות והמכללות. לפני ימים אחדים אושר המתווה רשמית על-ידי מליאת המל"ג. בין ההתאמות המדוברות יקבלו הסטודנטים המשרתים גמישות בלוח הזמנים, התאמות בעומס הלימודים, תמיכה מיוחדת לסטודנטים פצועים ואף הארכת לימודים ללא עלות נוספת.

בצפון עוקבים אחר ההתפתחויות

במקביל, הנהלת הטכניון הודיעה בשבוע שעבר על החלטתה לדחות את פתיחת שנת הלימודים האקדמית בשבוע, ל-10 בנובמבר, כדי לאפשר לסטודנטים להשלים ימי היבחנות שנדחו על רקע איום ירי רקטות וטילים.
2 צפייה בגלריה
yk14120609
yk14120609
יו"ר התאחדות הסטודנטים. "מגביר את תחושת חוסר הצדק"
(צילום: נועם מושקוביץ ערוץ הכנסת)
בשאר המוסדות שנת הלימודים צפויה להיפתח ב-3 בנובמבר, אך ראשי האוניברסיטאות והמכללות מסרו כי הם עוקבים אחר ההתפתחויות ויקבלו החלטות בהתאם. זאת על רקע תלונות של סטודנטים רבים במוסדות אקדמיים שבטווח הרקטות על קושי להיבחן. בנוסף, הם מביעים דאגה לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית החדשה.

"המל"ג תפקח על יישום המתווה"

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר בתגובה: "למוסדות ההשכלה הגבוהה מחויבות ערכית ומוסרית כלפי הסטודנטים המשרתים במילואים והיא מעוגנת במסמך עצמו. המוסדות ימשיכו לדאוג לסטודנטים ולסטודנטיות שלהם מיומם הראשון בלימודים ועד סיום התואר. לקיצור התואר נקבעה תקרה של 10 נקודות זכות (תואר ראשון) ולציון "עובר" 10 אחוז מסך הנ"ז בתואר. קבענו את התקרה כדי לשמור על רמה אקדמית וכדי לא לפגוע בהכשרה ובאפשרויות התעסוקה של הבוגרים".
מהמל"ג נמסר בתגובה: "עקב מגבלות משפטיות הוחלט שלא לעגן את המתווה בכללי המל"ג כדי לא לצמצם את המתווה רק לסטודנטים משרתי מילואים בלבד. בהתאם להנחיית שר החינוך, המל”ג תפקח על יישום המתווה. אם יתברר שהמוסדות אינם עומדים בהסכמות – התקנות יעוגנו בכללים באופן מיידי".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.10.24