בואו נתחיל מהסוף: במלחמה הזו, שככל הנראה אין לה סוף, אין טעם לדון בשאלה מה יהיה "ביום שאחרי" - משום שכל עוד זה תלוי בממשלה בראשותו של נתניהו, לא נגיע ליום שאחרי. אנחנו נידונים למלחמת התשה שעיקריה נוכחות מלאה של צה"ל בעזה, התבוססות בבוץ הלבנוני והתגוששות דמים בגדה. שלא לדבר על איראן.
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
ביום שאחרי סילוקו של סינוואר שמענו אינספור פרשנויות על המציאות שעומדת להשתנות. סיפרו לנו שנפתחו הזדמנויות חדשות לשחרור החטופים והחטופות שלנו. אל תקנו את זה: גם אחרי סילוקם של רבי-המרצחים שהסתערו עלינו ב-7 באוקטובר, יורשיהם ימשיכו לדרוש שצה"ל ייסוג מהרצועה וישאיר את חמאס כגוף השליט שם, וימשיכו לדרוש שנסכים לשחרר רוצחים מבתי הכלא שלנו. מה שהיה הוא שיהיה.
יצחק שמיר נהג לומר שהים אותו ים והערבים אותם ערבים - ללמדנו שהוא לא האמין שיום אחד נגיע להסדר עם הפלסטינים. לעומת שמיר, עמיתנו תומס פרידמן מ"הניו-יורק טיימס" מציע שוב שהפתרון למצבנו כאן חייב לכלול הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, חזרה של רשות פלסטינית מעודכנת לשליטה בעזה ושיקום הרצועה בסיוע מדינות העולם.
מדובר בחלומות באספמיא. אין שום היתכנות להקמת מדינה פלסטינית, ואין שום סיכוי שכוח בינלאומי יחליף את צה"ל ברצועה
אם יורשה לי: מדובר בחלומות באספמיא. אין שום היתכנות להקמת מדינה פלסטינית, ואין שום סיכוי שכוח בינלאומי יחליף את צה"ל ברצועה. ההיסטוריה של העימות בין הישראלים לפלסטינים מוכיחה ששני הצדדים דבקים בעמדותיהם.
היחידים שמעולם לא שילמו את חלקם בשיקום עזה אחרי הסבבים הקודמים היו מדינות ערב, להוציא את הכסף הקטארי שנתניהו ארגן לשלטון חמאס. פרידמן מקווה שנתניהו, שרואה בעצמו כפיל של צ'רצ'יל, יחצה את הרוביקון ויסייע לשנות את פני המזרח התיכון. לא כדאי שיבנה על זה.
רגע לפני הבחירות לנשיאות באמריקה, עולה שוב התביעה מצד מתנגדיו של טראמפ להכריז עליו כ"פסיכופת". ואצלנו, נתניהו מחכה לבחירתו של טראמפ.
בסרט חדש שיצא לבתי הקולנוע בשם "המתמחה", שמבוסס על סיפור חייו של טראמפ וששמו מגיע מתוכנית הריאליטי שהוא הנחה, ניתן ללמוד על אישיותו המפחידה. יהיו מי שיזהו גם קווי דמיון באופיים של טראמפ ונתניהו. למשל, כשעורך הדין של טראמפ, רוי כהן, מצוטט בסרט כמי שדורש ממנו: "תמיד תתקוף, תתקוף, תתקוף. לעולם אל תודה בשום דבר ותמיד תכחיש הכל". נשמע לכם מוכר?
שוחחתי לפני ימים אחדים עם שגריר ממדינה באירופה, שאמר לי: "פגשתי את כל המועמדים להחליף את נתניהו. למרבה הצער, הם לא עשו עליי רושם עמוק. דמויות חלולות"
שוחחתי לפני ימים אחדים עם שגריר ממדינה באירופה, שאמר לי: "פגשתי את כל המועמדים להחליף את נתניהו. למרבה הצער, הם לא עשו עליי רושם עמוק. דמויות חלולות". כך הוא דיווח לשולחיו.
הרב אברהם פריד שר את אחד השירים שמצאתי בהם נחמה בימים האיומים שאנחנו חווים: "אני הוא עץ מאד זקן ושבע ימים, ראיתי כבר רוחות עזות ורעמים. אתה עלה קטן מתנועע, בטוח בעצמו, הכל יודע. קח איתך צידה לדרך, את ניסיוני. אל תזלזל. זה כל מה שיש לי... קח איתך צידה לדרך, את ברכתי, חצי הכוס היא מלאה, תמיד תזכור זאת, תמיד. וכשהשמש אל הים שוקעת, אל תדאג, מחר היא שוב זורחת".
בלתי נתפס איך נותרנו לבד, לעצמנו, בלי הנהגה שתמלא את החובה שלה למסור לנו דין וחשבון בשאלה לאן היא מובילה אותנו.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.10.24