מספר שבועות לאחר פרוץ המלחמה, בצה"ל הוערך כי בתוך כשנה מתחילת התמרון הצבאי הזרוע הצבאית של חמאס תפורק מנכסיה והנהגת הארגון תחוסל – הערכה שהתממשה, ומגיעה לשיא עם חיסולו המהדהד של רב-המרצחים סינוואר, באופן ששב ומגלם את עליונותו הצבאית הברורה של צה"ל על שלוחיה הרצחניים של איראן ברחבי המזרח התיכון.
1 צפייה בגלריה
שער אל-אחבאר בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
שער אל-אחבאר בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
שער אל-אחבאר אחרי חיסול סינוואר
עם השלמת מרבית היעדים הצבאיים שנקבעו למערכה בידי הקבינט ביחס לרצועת עזה, מותו של הפונדמנטליסט המשיחי סינוואר מהווה נקודת מפנה מיוחלת ומשמעותית ביותר במסע החתחתים להשבת 101 חטופינו, עם הפוטנציאל ליצירת דינמיקה בשני מישורים נפרדים, שתאפשר את השבתם. רובד אחד כרוך באפשרות של קידום דיאלוג תכוף ודחוף עם שיירי הנהגת חמאס ברצועה, ובראשם מוחמד סינוואר, מח"ט רפיח לשעבר, הנחשב כעת לדמות החזקה ברצועה אך כפרגמטי יחסית לאחיו המת. בכך עשוי להינתן האות לחידוש המו"מ, לאחר חודשים ארוכים של קיפאון בשל ציפיות סינוואר להצטרפות איראן למערכה, אך באופן שיחייב התאמות מצד המתווכות בתהליך, נוכח חילופי הגברי הצפויים בצמרת חמאס אם ברצועה ואם במפקדה היושבת בקטאר (נחשבת מתונה יותר ומהווה הזדמנות כשלעצמה בהיבטי המו"מ). רובד שני להתקדמות טמון באפשרות שתוארה כאן בחודשים האחרונים, ולפיה מנגנוני הפו"ש (פיקוד ושליטה) של חמאס הולכים ומתערערים, באופן המניח הזדמנות לשיח שעוקף את ההיררכיה הארגונית, ככל שעוד נותרה, עם גורמי עניין המחזיקים בחטופים דוגמת חמולות ומיליציות ברצועה. שיח ישיר מול אלה, המתעל את הכאוס בשורות חמאס לאחר החיסול, יכול להישען על היבטים חומריים (תגמול כספי, חנינה, יציאה בטוחה מהרצועה ועוד) בתמורה לחטופים - על פני שחרור אסירים ביטחוניים.
בשטח, התפרקות חמאס למיליציות מקומיות הולכת ומגדילה משמעותית את הסכנה הנשקפת לחייהם של החטופים, ועשויה לדרדר עוד יותר את ההרעה בתנאי ההחזקה המחרידים בשבי
בשטח, התפרקות חמאס למיליציות מקומיות הולכת ומגדילה משמעותית את הסכנה הנשקפת לחייהם של החטופים, ועשויה לדרדר עוד יותר את ההרעה בתנאי ההחזקה המחרידים בשבי, באופן המחדד דרמטית את הדחיפות בקידום מהלכים יזומים ואגרסיביים לשחרורם בדרכים שעל-פי רוב אינן צבאיות. במובנים אלה, שעון החול לשרידות החטופים בשבי עשוי להיות מואץ, אם השובים יסיקו חלילה כי החטופים מהווים יותר נטל מנכס בעבורם. כל אלה מחדדים עד כמה סיכול סינוואר מהווה תפנית בעלילה, בבחינת צל"ש (שחרור חטופים) או טר"ש (אם חלילה ייפגעו נוכח המציאות המשתנה). מכל מקום, ההלם בחמאס נוכח חיסול סינוואר עשוי להביא לעיכוב נקודתי במגעים להשבת חטופים, כך שפעילויותיה של ישראל בשעות ובימים הקרובים שלאחר חיסולו תהיינה "יממות זהב" לעיצוב ולמסגור מחודש של המאמץ להשבת החטופים, תוך מזעור ככל הניתן של הסיכון שעשוי להישקף לחטופים ופיתוח הערוצים השונים לשחרורם, אם כקבוצה ואם כיחידים. מכל מקום, השבת חטופים עולה בקנה אחד עם האינטרס הבינ"ל, האזורי והישראלי לסיום המערכה בתנאים נוחים לישראל, בשלל הזירות.
אנו הולכים ומתקרבים לישורת האחרונה במלחמה הארוכה ביותר בתולדות ישראל, מאז מלחמת העצמאות. חלקה של תמונת הניצחון בידינו, עם הסתלקותו מהזירה של מחולל טבח 7 באוקטובר, אך תמונת ניצחון אמיתית תתאפשר אך ורק בסגירת המעגל על היום האפל בתולדותינו, עם השבתם של כלל החטופים ארצה, בפרט אלה שעודם בין החיים. דמוקרטיה מערבית צעירה וחפצת חיים איננה יכולה להתפשר על עקרונותיה, ולאפשר לערך קדושת החיים להתדרדר במדרון סדר העדיפויות הלאומי. התיקון לאסון, כמו גם לחברה הישראלית - מתחיל כאן. ושבו אחינו ואחיותינו - נשים, גברים וטף - לגבולם, ויפה שעה אחת קודם.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.10.24