הלחימה בדרום לבנון חושפת את אחד היתרונות המרכזיים בכוחו של חיזבאללה "החדש" מהעשור וחצי האחרונים, זה שהתפתח לצד הצבא הרוסי במלחמה בסוריה. צה"ל מתחיל לנצל את היתרון הזה - ולהפוך אותו לתורפה עבור צבא הטרור השיעי. ככל שגובר החיכוך היומי עם לוחמי צה"ל, מזהים באמ"ן עד כמה חיזבאללה מקפיד על משמעת צבאית והיררכיה נוקשה, גם במקומות שבהם נותרו לו חוליות קטנות.
3 צפייה בגלריה
אד"ן גולני
אד"ן גולני
אד"ן של גולני בבסיס מודיעין
(צילום: דובר צה"ל)
שבועיים וחצי לפעולה הקרקעית, ובצבא מתחילים לזהות שתי מגמות מרכזיות בתצורת הלחימה היומית של אוגדות צה"ל הפועלות באזור הגבול להסרת איום הפלישה לישראל של כוחות רדואן: חיזבאללה לא מוציא התקפות פלוגתיות או מחלקתיות בהיקפים משמעותיים נגד הכוחות הישראליים. הוא פועל עם חוליות קטנות שנותרו בכפרי קו המגע שבהם צה"ל נמצא, לצד ירי נ"ט או רקטות ופצמ"רים מרחוק.
מאות פעילי חיזבאללה שנותרו ליד הגבול עושים זאת תחת דפוס מבצעי סדור. הם עדיין לא מתפזרים ללחימת גרילה עצמאית, כפי שקרה לחמאס ברצועת עזה ככל שהתמרון הקרקעי נגדו התקדם. המשמעות: חיזבאללה ויתר במובנים מסוימים על כפרי ההזנקה לפלישה לישראל. הוא משאיר את מרבית כוח האדם הצבאי שלו בדרג הטקטי - עשרות אלפי פעילים חמושים, רובם במילואים - בשטחים בטוחים מפלישה קרקעית בדרום ובמרכז לבנון, עקב הפגיעות העצומות שצה"ל הסב לו במהלומות הפתיחה של מבצע "חיצי הצפון" לפני כחודש. בכך חיזבאללה פועל כחמאס: שומר כוחות ויכולות למלחמה ארוכה, בהיקפים מוגבלים ובקצבים משתנים.
הרמטכ"ל הקודם, אביב כוכבי, הגדיר באחד מנאומיו הראשונים בתפקיד את האבולוציה שעברו חמאס וחיזבאללה מארגוני טרור לצבאות טרור - עם גדודים, חטיבות, יחידות מובחרות, מטות מבצעיים ובניין כוח. כעת הסימנים לכך נראים היטב בשטח: בצה"ל מזהים שגם החוליות הקטנות, בנות שלושה עד שישה פעילים חמושים, שנותרו במרחב הגבול, פועלות לפי היררכיה פיקודית, גם כאשר מרבית המ"פים והמג"דים המרחביים חוסלו.
3 צפייה בגלריה
פעילות גולני בדרום לבנון
פעילות גולני בדרום לבנון
פעילות גולני בדרום לבנון. "במובן מסוים זה טוב לנו שבחיזבאללה עובדים כמו צבא"
(צילום: דובר צה"ל)
"הם מחזיקים פעילי רדואן גם למשימות ההגנה בנוסף לכוחות הרגילים שלהם, גם אם אותם חוליה פועלת ב׳אי׳ מנותק יחסית שבו כוחותינו פועלים בעוצמה״, אומרים ל-ynet ול״ידיעות אחרונות״ גורמים בצבא, ״כשהם יהיו מנותקים לגמרי, אני מניח שנראה תופעות כמו שיש כעת בעזה, של חוליות עצמאיות ובודדות שמתארגנות לבדן ומוציאות בכוחות עצמן מתווי ירי או תקיפה נגד כוחות צה"ל. נגד זה קשה יותר מודיעינית ומבצעית. כרגע במובן מסויים זה טוב לנו, גם מודיעינית, שחיזבאללה פועל בתצורות פרוצדוריאליות כאלו כצבא".
לכאן נכנס אמצעי מבצעי-מודיעיני חדש יחסית בצה"ל שמופעל לראשונה בזירה הלבנונית - האד"ן, אמ"ן לדרג הנפרס, שעוסק בציד מודיעיני שעתי, סביב השעון, אחר חוליות והתארגנויות אלה, לטובת הפעולה הקרקעית. קציני וחיילי המודיעין באד"ן, רובם במילואים, יושבים אמנם בבסיס עורפי של אמ"ן, אבל עם תדר פתוח ורציף עם המג"דים, המח"טים וקציני המודיעין שלהם שנלחמים בשטח הלבנוני.
לכל אד"ן שכזה, למשל לחטיבת גולני הפועלת כעת בגזרה המערבית, יש נציגים מכל תחומי המודיעין: האזנות וזיהוי אותות (8200), איסוף ויזואלי (9900), מודיעין מסוכנים (504) ומקורות נוספים. הם מקבלים סביב השעון, בשלוש משמרות, את כל המודיעין שנשפך מאלפי סנסורים אמ"ניים על הכפר שבו פועלת כעת חטיבת גולני, מעבדים אותו במהירות בסיוע טכנולוגיות מתקדמות וחוקרי מודיעין, ומיד מייצרים התרעות לפלוגה שבשטח.
3 צפייה בגלריה
פעילות גולני בדרום לבנון
פעילות גולני בדרום לבנון
פעילות גולני בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
באירוע הקשה של סיירת גולני, למשל, לאחר שהחלה ההיתקלות, תגברו את אד"ן גולני גורמי מודיעין מאד"נים צמודים של חטיבות שכנות, שיושבים עם אד"ן גולני באותו החדר בבסיס המודיעין.
באמ"ן אומרים שבאמצעות מנגנוני הפעולה והמודיעין בזמן אמת שמוזרם מהאד"ן ללוחמים בשטח, מחוסלים מדי יום עשרות פעילי חיזבאללה, בעיקר בסגירת מעגלים של אש מהאוויר. "אנחנו יכולים לזהות מתווה שעכשיו מתארגן נגד כוח צה"ל בדרום לבנון, שכולל חוליית קורנט שנערכת לירי מחמישה ק"מ, ואז מטח רקטות שנערך מ-12 ק"מ, וייתכן שגם מטען שינסו להפעיל מולם מרחוק", מספרים בצבא. "גורמי האד"ן מיד מדווחים זאת לכוח בשטח, והחיילים נערכים בהתאם, מגינים על עצמם ונערכים להתקפה על אותו איום שצץ. אלו אירועים שקורים לנו מדי יום בדרום לבנון בשבועיים האחרונים".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.10.24