אחרי חיסולו של יחיא סינוואר, הממשל האמריקני נחוש לנצל את ההזדמנות שנוצרה להביא לפריצת דרך בדרך לעסקה - אך מצפה להתגמשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קיים בסוף השבוע דיון בסוגיית החטופים בהשתתפות היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, ראש ה-CIA ביל ברנס, שליחו של ביידן ברט מקגורק וגורמים נוספים.
3 צפייה בגלריה
חצאים ביבי בנימין נתניהו בנימין נתניהו ביבי ראש הממשלה ו ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב
חצאים ביבי בנימין נתניהו בנימין נתניהו ביבי ראש הממשלה ו ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב
(צילום: Brendan SMIALOWSKI \ AFP , AP_Israel_Politics_68385__c1f79409738)
בתום הדיון שוחח מקגורק עם משפחות החטופים האמריקנים, ועדכן אותן שיש נחישות גדולה מצד הממשל לנסות "להבקיע" ולהביא לפריצת דרך במגעים לעסקה. בראיית האמריקנים, נוצר חלון הזדמנויות בעקבות חיסול מנהיג חמאס, ועל אף לוח הזמנים הפוליטי של הבחירות לנשיאות - הממשל נחוש לעשות הכול בעניין הזה.
גם האמריקנים וגם ישראל מנהלים מגעים מול המתווכות מצרים וקטאר, בניסיון להבין האם ניתן לנהל מגעים לעסקה עם חמאס. בישראל יש חשש כבד מנקמה של חמאס בחטופים, והיא העבירה מסרים חריפים באמצעות המתווכות לארגון הטרור לבל יפגעו בהם. על הרקע הזה ישראל הציעה לאחר חיסול סינוואר לאפשר לכל מי שמחזיק בחטופים ויביא לשחרורם כרטיס יציאה מעזה, כסף ואזרחות זרה.
אולם על אף הנחישות האמריקנית, נראה שלא יקרה משהו בתחום הזה לפחות, עד שתהיה התבהרות בחמאס לגבי המחליף של סינוואר. אחת האפשרויות היא שזו תהיה ועדה של בכירים ולא אדם אחד, מה שעשוי להקל על המגעים לעסקה.
3 צפייה בגלריה
תמונת רחפן של סינוואר
תמונת רחפן של סינוואר
סינוואר ברגעיו האחרונים. בוושינגטון רוצים לנצל את ההזדמנות שנוצרה עם חיסולו - ולהביא לפריצת דרך במו"מ
(צילום: דובר צה"ל)
בכירים אמריקנים אומרים כי לא ניתן יהיה להגיע לעסקה אם כל אחד מהצדדים יעמוד על התנאים שלו, אך גורם ישראלי בכיר טוען כי לא תהיה התקדמות מהותית ופריצת דרך דרמטית במגעים לעסקת חטופים עד שלא יסתיים שלב ההתקפה הישראלית באיראן והתגובה - זאת מאחר שגם מחליפיו של סינוואר לא צפויים לקדם עסקה עד שהם יראו שלא מתפתחת מלחמה אזורית.
אבל דווקא המהלכים קדימה יכולים להסתיים כן בהסדר אזורי גדול, שייקח בחשבון גם עסקת חטופים. ראש המוסד, דדי ברנע, מוביל הצעה שלפיה הפסקת אש והסדרה בצפון יתקיימו רק אם יכללו את נושא החטופים.
ההחלפה של סינוואר כן יוצרת הזדמנות ולמרות המסרים התקיפים - יש שיחות מאחורי הקלעים, מדברים ומכינים את הקרקע שאם תהיה הזדמנות נוכל להגיע מוכנים. גם המתווכות אומרות בפה מלא שהחיסול של סינוואר יכול להוות הזדמנות לשינוי לטובה ולקדם עסקה. אבל העסקה לא תהיה לפני שתהיה נעילה של האירוע בין ישראל לאיראן.
3 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד ברנע. מוביל הצעה שלפיה הפסקת אש והסדרה בצפון יתקיימו רק אם יכללו את נושא החטופים
(צילום: יריב כץ)
כתבתנו יעל צ’כנובר מוסיפה כי שלושה ימים אחרי חיסול סינוואר, מסרו אמש בני משפחות חטופים הצהרה לתקשורת. עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן, אמרה: "מטרת המלחמה - יצירת התנאים להשבת החטופים - הושגה. נתניהו, נגמרו התירוצים. אחרי שנה שלמה שבה טרפדת את החזרת מתן שלי וכל החטופים, זה הרגע לשים יוזמה ישראלית חדשה".
היא הוסיפה כי "אנו רואים סימנים לכך שאתה רוצה להמשיך את המלחמה במקום למנף הישגים ולהחזיר את יקירינו. במקום להחזיר את אהובינו מעזה, שותפיך מקדמים התנחלויות בעזה אחרי חיסול חמאס. הגיע הזמן שתפסיק לפחד מבן גביר וסמוטריץ'. תיזום מהלך מדיני, תביא עסקה ריאלית ותחזיר את כולם".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.10.24