שלושה אזרחים לבושים במדי הצבא הירדני הסתננו לאזור ים המלח בישראל, קרוב למושב נאות הכיכר. התוכנית: לבצע פיגוע באמצעות אקדחי גלוק בעמדה צבאית ישראלית. למרבה המזל התוכנית נחשפה בעיתוי מדויק. שניים מהרוצחים נורו וחוסלו. השלישי הצליח לברוח לירדן. חייל ולוחם מילואים נפצעו במרדף אחרי המחבלים.
5 צפייה בגלריה
yk14124158
yk14124158
(המלך חוסיין, הנשיא קלינטון וראש הממשלה רבין בטקס חתימת הסכם השלום בערבה | צילום: יעקב סער, לע"מ)
דובר הצבא הירדני מיהר להודיע כי לא מדובר בחיילים ירדנים. מיד אחריו, דובר תנועת האחים המוסלמים בירדן – שחבריה זכו עכשיו ב-31 מושבים בפרלמנט - חשף את זהותם של שניים מהמחבלים ואת הצוואות שהשאירו לפני שהסתננו לישראל, שהזכירו "נקמה על עזה". הם בני ה"ג'מאעה" (החבורה) שלנו, קבע דובר ה"אחים", מועאז אל-חוואלדה.
זו שנה קשה ביחסי ירדן-ישראל. לפני חמישה שבועות רצח נהג משאית ירדני ביריות שלושה ישראלים, עובדי גשר אלנבי, באזור הבדיקה והבידוק של המשאיות הירדניות שיוצאות מדי יום לרצועת עזה. חבר הפרלמנט הירדני, עימאד אל-עדוואן, נתפס עם כלי נשק רבים וכמויות זהב שתכנן להבריח לארגון טרור בגדה המערבית. זו לא הייתה הפעם הראשונה שלו, אבל הפעם הוא נתפס על חם, נעצר, נחקר, ובלחץ ירדני הוחזר לעמאן, הובא למשפט צבאי וחברותו בפרלמנט התבטלה.
5 צפייה בגלריה
yk14124201
yk14124201
שר החוץ שמעון פרס והמלך חוסיין | צילום: לע"מ
קשה להאמין, אבל בשבת הקרובה יציינו 30 שנה לחתימה על הסכמי השלום. מי זוכר את הריאיון הראשון שבחר המלך חוסיין להעניק ל"ידיעות אחרונות", שבו הכריז ש"זה יהיה שלום מיוחד במינו". מיד אחרי האירוע זכורה התמונה של המלך חוסיין מצית סיגריה לראש הממשלה יצחק רבין המנוח, ומבקש להבהיר ש"ירדן היא מדינת ראי של ישראל".
× × ×
כל המילים הטובות וההבטחות הנוצצות לא באמת עבדו. רבין נרצח, המלך חוסיין מת מסרטן, והתמונה השתנתה. המלך עבדאללה אמר לעיתון בריטי ש"התקופה הקשה ביותר שלי היא בגלל נתניהו". היחסים הלכו והצטננו, אירוע רע רדף אירוע רע, ושגרירות ישראל ברובע ראביה בעמאן הפכה למוקד הפגנות של מאות, לפעמים אלפי ירדנים זועמים. אני זוכרת היטב את היום שבו איש ביטחון ישראלי ירה למוות בשני ירדנים בדירתו. נתניהו, בלי לבדוק את פרטי האירוע, זימן את השגרירה והמאבטח ללשכתו לחיבוק מול המצלמות. בירדן התפוצצו מזעם.
5 צפייה בגלריה
yk14124141
yk14124141
המלך חוסיין ורעייתו נור בהלווייתו של יצחק רבין | צילום: זום 77
הסכם השלום עם ירדן נועד להפוך את היחסים החשאיים בין המדינות, שנולדו עשרות שנים קודם לכן, למתכונת האחות הגדולה והקטנה. מאז המלחמה בעזה ופתיחת החזית מול חיזבאללה, איראן משקיעה מאמץ מיוחד בירדן, במטרה לסגור חזית נגד ישראל. ירדן, חשוב מאוד להדגיש, לא מתקפלת. שר החוץ הירדני איימן ספדי, שידוע לרעה אצלנו בגלל התבטאויותיו החריפות נגד ישראל, אחרי מתקפת הטילים האיראנית באפריל, קם ונסע לטהרן להבהיר להם ש"אל תנסו לתקוף את ישראל מתוך שטח הממלכה". זאת הייתה סגירת מעגל, אחרי שהמלך עבדאללה, לפני יותר מ-20 שנה, התריע על סכנת "הסהר השיעי" על חשבון מדינות האזור.
5 צפייה בגלריה
yk14124159
yk14124159
יצחק ולאה רבין בדרכם לטקס בערבה | צילום: יעקב סער, לע"מ
המלך עבדאללה שותק כבר שנה. את מקומו תופסת המלכה ראניה, בת להורים פלסטינים, בהצהרות ארסיות כלפי ישראל. צריך להבין את מצבה של ירדן, עם החלוקה בין בדואים לפלסטינים, מאות אלפי הפליטים, המצב הכלכלי הגרוע והברוגז עם סעודיה, כדי לקלוט את עומק הבעיה. ישראל צריכה לעשות חשבון – האם עדיף להמשיך להתנהל מול בית מלוכה ירדני קר, או להניח לפלסטינים להשתלט על הגדה המזרחית ולהפוך לשכנינו החדשים לאורך הגבול הארוך.
× × ×
אני חוזרת שוב אל רבין ז"ל ואל המלך חוסיין, אללה ירחמו, כדי להצביע על מערכת יחסים קרובה ומיוחדת מאוד. רבין אהב להתרפק, בסודי סודות, על יחסיו עם המלך. יועצו הבכיר, איתן הבר ז"ל, יצר מערכת יחסים הדוקה עם מנהל הלשכה המלכותית, הגנרל עלי שוקרי. קשה היה שלא להתרגש מהמראות בארמון המלוכה של ישראלים טופחים על שכם בכירים ירדנים, או של יורש העצר, הנסיך עבדאללה, משוטט במסדרונות הקריה בתל-אביב. נתקלתי בו "במקרה" ולחצנו ידיים בחום.
5 צפייה בגלריה
yk14124219
yk14124219
המלך חוסיין וסמדר פרי | צילום: ג'ודי מילר
גם אהוד ברק ונפתלי בנט ידעו להעריך את חשיבותו המיוחדת של השלום עם ירדן, את הגבול הארוך, 308 ק"מ, שחוצץ בין המדינות, שהחיילים משני צדדיו מפגינים יחסי ידידות קרובה במיוחד. משאיות הסחורות עברו מישראל לירדן, מירדן העבירו סחורות ומוצרים תעשייתיים גם ממדינות המפרץ. מסלול מקביל נקבע בין ירדן לגדה המערבית ובחזרה.
המלך עבדאללה, כמו אביו, חלם על יחסים הדוקים. אבל כשהגיע נתניהו, המהלכים נעצרו בבת-אחת. פה ושם התקיימו פגישות בדרג הגבוה, אבל המלך לא הסתיר את מרירותו. נתניהו, מנגד, רמז על כוונתו להעניק לסעודיה את החסות (הירדנית) על מסגד אל-אקצא במזרח ירושלים, שם נרצח המלך עבדאללה, סבו של המלך חוסיין. גם ניסיון הביקור של יורש העצר, הנסיך חוסיין, לא צלח, והוא נאלץ לחזור על עקבותיו עם קבוצת המאבטחים שהתלוותה אליו, כשהוא שטוף זעם. דבר דומה קרה לשגריר הירדני בישראל, רסאן אלמג'אלי. השגריר עלה, נחסם, וכעבור מספר ימים חזר שוב, אחרי שגורמים בכירים מאוד בישראל הבינו את הרגישות של האירוע.
אין כיום יחסים גלויים בין המדינות. קשרי הצבא עדיין קיימים, אבל ירדו דרגה אחת לפחות
אין כיום יחסים גלויים בין המדינות. קשרי הצבא עדיין קיימים, אבל ירדו דרגה אחת לפחות. שני אירועים יתקיימו בימים הקרובים לציון 30 שנות השלום החשוב. באירוע הראשון, במכון למחקרי ביטחון לאומי, הובהר שלא תהיה נוכחות ירדנית, בהוראה מגבוה מעמאן. באירוע השני, ביום השנה לרצח רבין, עדיין נשקלת האפשרות להביא קבוצה קטנה, להתרפק על מה שהיה השלום. ניסיון שערכתי לאחרונה לבקר בממלכה, נתקל בפנים קפואות. אל תבואי, הזהיר אותי גורם ירדני בכיר מאוד, "ואם תתעקשי להגיע, אל תבואי ואל תצלצלי אליי, כי תסבכי את שנינו".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.10.24