בבבב. נכון, ניתן אולי לנסות ולשפר את תנאי העסקה, בעיקר בנוגע למספר המחבלים שיש לשחרר תמורת כל חטוף חי, אבל לא צריך להתעקש על שטויות, ובעיקר לא על "פילדלפי".
מעבר לצורך הנואש להציל חטופים בהזדמנות האחרונה שעוד קיימת, ישנן עוד לפחות ארבע סיבות נוספות מדוע זה המהלך הנכון.
ליבנו הפך גס למותם של החיילים, מיטב בנינו. בגלל פצועים קשה הפסקנו לגמרי להתרגש, אבל מדובר על צעירים שמאבדים גפיים, או את הראייה, ועולמם נחרב
ראשית, הנפגעים שלנו. לפני 13 חודשים היה הציבור הישראלי כולו בוכה במשך ימים על כל חייל הרוג. נראה שאיבדנו את זה. ליבנו הפך גס למותם של החיילים, מיטב בנינו. בגלל פצועים קשה הפסקנו לגמרי להתרגש, אבל מדובר על צעירים שמאבדים גפיים, או את הראייה, ועולמם נחרב.
שנית, העומס המטורף על החיילים, אלה שבשירות סדיר אך בעיקר אנשי המילואים, שמצבם המשפחתי והכלכלי מסובך במקרים רבים. העומס על הלוחמים יישאר גבוה בכל מקרה, אך רצוי להקל עליו ככל שניתן.
שלישית, העומס הכלכלי. כל יום לחימה עולה כחצי מיליארד שקל! נכון, המאמץ העיקרי הוא עכשיו בלבנון, אבל כל שקל שנבזבז היום יהיה חסר לנו מאוד מחר.
סיבה רביעית: "כל העולם ואשתו" משוועים לסיום המלחמה בעזה. יש יותר הבנה בעולם מדוע ישראל נלחמת בלבנון, ואפילו ישירות מול איראן, אך איש לא מבין מה עוד אנחנו רוצים להשיג בעזה.
1 צפייה בגלריה
הלוייתו של אל"מ אחסאן דקסה ז"ל
הלוייתו של אל"מ אחסאן דקסה ז"ל
הלוייתו של אל"ם אחסאן דקסה ז"ל
(צילום:Jalaa MAREY / AFP)
אם נמשיך ונילחם בעזה עוד חצי שנה, או שנה, הדבר לא ישנה את המציאות שם. רק שני דברים יקרו: כל החטופים ימותו וייהרגו עוד חיילים. המציאות ברצועה לא תשתנה מאחר שכל עוד נכנסת לשם אספקה בכמויות גדולות, כל עוד זו מחולקת לתושבים על ידי חמאס, וכל עוד חמאס מתעשר מפעולה זו ובעזרת הרווחים מגייס עוד לוחמים – תמיד יישארו לו מאות מחבלים שימשיכו להילחם גם אם אין להם שרשרת פיקוד יעילה.
בהסכם מול חמאס יש לדרוש רק את החזרת החטופים, אך מול יתר השחקנים, בדגש על ארה"ב, מצרים וקטאר, יש להתעקש על דבר נוסף: ישראל תאפשר את שיקום עזה רק אם ייעשה במקביל לפרויקט פירוז שלה. עזה הרוסה לגמרי. חמאס לא יוכל לבנות שוב את כוחו אם לא יתקיים שם פרויקט ענק של בנייה מחדש, ואת זה לא נאפשר ללא מנגנון שיהרוס בשיטתיות את מה שנותר מהתשתית הצבאית.
אני מעריך שיכולה להיות התפכחות של תושבי עזה עד כדי מרידה בחמאס, אך זו לא תקרה כל עוד המלחמה נמשכת וכל עוד כוחות צה"ל נמצאים ברצועה. המרד עשוי לקרות כאשר התושבים יבינו שבגלל חמאס נמנע השיקום של הרצועה.
מלחמה שתכליתה להסיר איום היא חיונית וגם מצדיקה את המחירים הגבוהים הכרוכים בה. לא זה המצב בעזה
מלחמה שתכליתה להסיר איום היא חיונית וגם מצדיקה את המחירים הגבוהים הכרוכים בה. לא זה המצב בעזה. האיום האמיתי הוסר. את החזרת החטופים אי-אפשר לדחות, ואם ננהג נכון חמאס לא יוכל יותר לבנות את כוחו. ולכן, צריך לשאוף לסיים את המלחמה בעזה. יש לנו עוד שבע גזרות פתוחות (כולל גבול ירדן). הגיע הזמן שננסה לסיים את המלחמה בכל מקום שבו המחיר גבוה מכל תועלת.
למרבה הצער, ממשלת ישראל לא פועלת לפי היגיון זה, ואפילו לא מתכנסת לדיון שתכליתו להחליט בין שתי חלופות: המשך המלחמה בעזה עד "הניצחון הסופי", או נכונות לסיים את המלחמה בעזה תמורת החזרת כל החטופים.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.10.24