את מטרות המלחמה של ישראל אנחנו מכירים מהשבוע הראשון. הם נקבעו ב-16 באוקטובר לפני שנה ע"י קבינט המלחמה. גם מטרת חמאס ידועה מהיום שבו פרצו מחבלי הנוח'בה את השערים וטבחו ביישובי וקיבוצי העוטף: להשמיד את מדינת ישראל. אבל מהן מטרות חיזבאללה, שהצטרף למלחמה מיומה הראשון, לא באמת ידענו.
עד השבוע. מי שנתנה את התשובה היא שרה נתניהו, בפוסט ששיגרה לבעלה ביום הולדתו ה-75. מסתבר שמטרת חיזבאללה, או בעצם איראן - הייתה היא עצמה. שרה'לה שלנו.
1 צפייה בגלריה
פגיעת הכטב"מ בבית נתניהו בקיסריה
פגיעת הכטב"מ בבית נתניהו בקיסריה
פגיעת הכטב"ם בבית נתניהו בקיסריה
"רק לפני יומיים איראן ניסתה לחסל אותך ואותי", היא כתבה, וכנראה רק מטעמי נימוס הזכירה אותו לפניה. אז הנה לכם מטרת המלחמה העליונה של חיזבאללה/איראן: להתנקש באשת ראש הממשלה, ואם הוא במקרה בסביבה - גם בו.
ואילו בעלה, כך לדברי אשתו, אמר לה: "שרה'לה, אני נלחם על קיום וביטחון מדינת ישראל".
סליחה שאני מסכסכת, אבל זה כל כך אנוכי מצידו. התשובה המתבקשת היא: "אנחנו (את ואני) נלחמים על קיום וביטחון מדינת ישראל".
כשהגיעה תמונת ביתם הממוגן של משפחת נתניהו בקיסריה, עם השריטה בחיפוי השיש וכמה ענפי העץ הכמושים, ולצידה הידיעות שלא הפתיעו איש לגבי דרישת בני הזוג למיגון שלושת בתיהם ועיבוי השמירה עליהם - נותר רק לגחך במרירות. כך גם על המהירות שבה עשו דרכם אל הווילה בקיסריה נציגי מס רכוש, ועל ההיסטריה שהזניקה לשם את מנכ"ל משרד ראש הממשלה. כל זה בזמן שיישובים שלמים בצפון המשיכו להיות מטווחים בטילים, וחלקי ארץ שלמים המשיכו לבעור.
האם יש למישהו ספק בעניין חשבון ההוצאות שיוגש לאזרחי ישראל מאותה פגיעה בבית הממוגן, או על הטרמפ שמתכוונת אשת ראש הממשלה לתפוס על השיפוץ הזה לטובת שדרוג כל בתיה?
האם יש למישהו ספק, שזה יתורגם ויגולם כדי להצדיק את התקיפה באיראן, כאילו כל הנזק שהאיראנים גרמו עד לתקיפת ביתו של נתניהו זה משהו אחד, ואילו אחרי התקיפה - זה כבר סיפור אחר לגמרי? פה מגיע תג מחיר שונה, כי הרי אני (או אנחנו) זה המדינה.
שימו לנגד עיניכם מצד אחד את בתי בארי השרופים עד היסוד ואת סיפורי הזוועה שהבתים נטולי הקירות מספרים, ומצד שני את התמונה של הווילה המפוארת עם השריטה בחלון הממוגן
לפעמים נדמה שהחיים פה הם פרודיה שאפילו "ארץ נהדרת" תתקשה להמציא. שימו לנגד עיניכם מצד אחד את בתי בארי השרופים עד היסוד ואת סיפורי הזוועה שהבתים נטולי הקירות מספרים, ומצד שני את התמונה של הווילה המפוארת עם השריטה בחלון הממוגן, בזמן שבני הזוג נמצאים בכלל במקום מבטחים, ואז תגידו אם זה נורמלי. אם אנחנו נורמלים. אם זה האופן שבו מדינה נורמלית מגיבה למפגן האנוכיות של ראש ממשלתה. האם בכל מקום שהיה עובר טבח ומלחמה שעוד לא הסתיימה, הייתה הזדהות כזאת עם משפחת המלוכה, כפי שהייתה אצלנו ברשתות החברתיות.
אבל מה שמצער זה לא האופן שבו משפחת נתניהו מתייחסת לעצמה. את זה אנחנו מכירים: הקורבנות, העיסוק הנרקיסיסטי, המגלומניה, אי-היכולת לראות מישהו אחר מלבד את עצמם, חוסר האמפתיה למאות אלפי בני עמם שנפגעו אנושות במלחמה, ביניהם בני משפחות קורבנות הטבח; משפחות החטופים; 101 חטופים שנמצאים יותר משנה בעזה בתנאים בלתי אנושיים; המשפחות השכולות שאיבדו את בנותיהם ובניהם במלחמה; ואלפי משפחות שפונו מבתיהם ונאלצות, שוב ושוב, להחליף מקום מגורים.
האטימות והאגואיזם לא מפתיעים את מי שזוכר איך הגיב נתניהו בפגישה עם מפוני המאחז הבלתי חוקי עמונה ב-2016. "אני מבין מה זה לאבד בית", אמר להם. "אחרי בחירות 99', בהתראה אפסית, פשוט סילקו אותי ואת משפחתי מהבית בבלפור"
האטימות והאגואיזם לא מפתיעים את מי שזוכר איך הגיב נתניהו בפגישה עם מפוני המאחז הבלתי חוקי עמונה ב-2016. "אני מבין מה זה לאבד בית", אמר להם. "אחרי בחירות 99', בהתראה אפסית, פשוט סילקו אותי ואת משפחתי מהבית בבלפור. ככה, עם כל החפצים, פשוט נזרקנו לרחוב. נאלצנו ללכת לשרתון פלאזה".
אז שלא נתפלא אם בבואו לביקור בניר עוז, שהשבוע הוזמן לשם שוב, יגיד נתניהו לתושבים ששרדו שהוא יודע מה זה בית שנפגע... שיספר לתושבים שהזמינו אותו "למקום בו התרחש האסון, מקום שבו החיים והמוות שכנים - בין החורבות שנותרו מהבתים, מהם זעקותינו לא נשמעו" - שהוא מבין, הרי הוא ורעייתו כמעט נהרגו בניסיון חיסול שלהם בקיסריה. רק במקרה הוא לא היה שם, אלא במקלט האטומי של משפחת פאליק בירושלים.
אבל זה היה נס.
***
בעוד שלטירוף המגלומני של משפחת נתניהו כבר התרגלנו, הרבה פחות מובנת, שלא לומר מבחילה, היא התייחסות השרים. אנשים שבקושי שמענו התבטאויות שלהם על הטבח בעוטף, על הרס הצפון ופינוי תושביו, שלא לומר על הצורך המיידי בעסקת חטופים - מתפלשים בכאב ובצער עם משפחת נתניהו, שביתה בקיסריה - שהפך משום מה השבוע לסמל שלטון - כמעט ונכחד.
מפגן ההזדהות הזה מזכיר את ניסיון ה"לינץ'" בשרה נתניהו במספרה בכיכר המדינה, כשבדרך נס חולצה משם לפני שהמפגינים, אותם נחנחים צפון תל-אביבים, הגיעו אליה ועשו בה שפטים.
אז למה אנחנו מתפלאים שהשרה מירי רגב, ביושבה בקבינט, בחרה להשתמש בהאשמה מהסוג הנחות ביותר וטענה שהקפלניסטים, שהגיעו בשבת, כמה שעות אחרי הפגיעה, לביתו של נתניהו בקיסריה, עשו את זה "כדי לסיים את מה שחיזבאללה לא הצליח". או במילים אחרות: הם הגיעו כדי לחסל את ביבי. וגם את שרה, בטח את שרה. תסמכו על מירי שהיא לא תפספס את זה.
למרבה התסכול, הנוסעת המתמידה אינה מלחכת הפנכה היחידה, וכמו ישיבות קבינט אחרות, גם הישיבה הזאת עברה לעסוק במשפחת נתניהו, כאילו אין עוד צרות בעולם
אבל למרבה התסכול, הנוסעת המתמידה אינה מלחכת הפנכה היחידה, וכמו ישיבות קבינט אחרות, גם הישיבה הזאת עברה לעסוק במשפחת נתניהו, כאילו אין עוד צרות בעולם. הדאגה למשפחה הפכה לתחרות של מי דואג יותר, ובעניין הזה, השמיים הם הגבול.
השר לוין, שיודע דבר או שניים על סיכולים בלב האומה, טען שהתגובה על ניסיון הסיכול הייתה רפה מדי. סמוטריץ' טען שצריך להתייחס לניסיון כאילו הצליח, בן גביר טען שיש להתייחס אליו כפעולה נגד ראש מדינה, והשרה גילה גמליאל הביעה דאגה אימהית כשביקשה לדעת איפה משפחת נתניהו ישנה, כאילו מדובר בילדים שיצאו לטיול שנתי.
מהן האפשרויות לדעתך, השרה גמליאל, חוץ מהווילה של פאליק או מלון וולדורף אסטוריה?
פורסם לראשונה: 00:00, 25.10.24