רק שלוש מדינות ערביות - מתוך 22 חברות הליגה הערבית - פרסמו גינוי לתקיפה הישראלית באיראן: איחוד האמירויות, סעודיה וירדן.
לכל אחת היו סיבות משלה. איחוד האמירויות, בגלל הנוכחות האיראנית המסיבית בשטחי שש הנסיכויות, שעלולה להתהפך בבת-אחת ולחולל מהפיכה נגד האמיר. סעודיה, כי היא חשודה בעיני האיראנים כמשתפת פעולה שקטה עם ישראל. ואחרונה, ממלכת ירדן שתקועה בין הפטיש לסדן - מצד אחד, כבר לא סוד שמטוסים וכטב"מים איראניים עברו בשטחה האווירי בדרכם לישראל. מצד שני, לא קשה לנחש איך עשו המטוסים הישראליים את דרכם לאיראן בסוף השבוע.
1 צפייה בגלריה
הכותרות בעולם אחרי מתקפת ישראל על איראן
הכותרות בעולם אחרי מתקפת ישראל על איראן
הכותרות בעולם אחרי מתקפת ישראל על איראן
בטהרן, כמו בעמאן לא שוכחים את ביקורו של שר החוץ הירדני באיראן שבו נפגש עם מקבילו החדש בתפקיד, עבאס עראקצ'י. השר הירדני, שלא ידוע בחיבתו לישראל, לא קפץ לנזוף בנתניהו או במקבילו, ישראל כץ. ירדן הבהירה אז לאיראנים ש"לא נאפשר שימוש בשטח האווירי שלנו לכל תקיפה שהיא". אתמול, היא יצאה ידי חובתה, כשפעלה להרגיע את הרחובות גדושי שנאת ישראל.
אין ויכוח שזו הייתה התקיפה המסיבית ביותר שביצעו מטוסי חיל האוויר. נתיב הטיסה בלילה שבין שישי לשבת האחרון לא נחשף. אזרחים איראנים שעלו על הגגות הציפו את רחובות הערים הגדולות, קראו לישראל "להשלים את המלאכה" והעזו לצעוק, בפרסית ש"תגיעו גם לחמינאי".
המסרים שהועברו לבכירים בלשכת השליט חמינאי, משווייץ, וושינגטון ונסיכות עומאן, דיברו בלשון אחת: ישראל נענתה לדרישה האמריקנית ולא תנסה לתקוף את מתקני הגרעין או את שדות הנפט
ישראל נתנה לאיראן את כל הסיבות להכיל את התקיפה. איראן קיבלה רמז עבה על התקיפה המתוכננת וסימנה את סוף השבוע האחרון כמועד התקיפה. המסרים שהועברו לבכירים בלשכת השליט חמינאי, משווייץ, וושינגטון ונסיכות עומאן, דיברו בלשון אחת: ישראל נענתה לדרישה האמריקנית ולא תנסה לתקוף את מתקני הגרעין או את שדות הנפט.
ניתן להעריך שכל ראשי המשטר הסתגרו במקלטים. סביר להניח שמאבטחי השליט הזכירו לו את חיסולו של נסראללה מתחת לקרקע בחודש שעבר.
אתמול בצהריים הצלחתי לשוחח עם שלושה צעירים איראנים נלהבים בטהרן דרך איש קשר איראני המתגורר באירופה: "אולי סוף-סוף", הם צעקו לתוך השפופרת, "הישראלים יזרקו את חמינאי והכנופיה". חלפו עוד שעתיים ומשרד הפנים האיראני הוציא הנחיה מפורשת שאוסרת לצלצל לחו"ל, לצלם את התקיפה ולהעלות לרשתות החברתיות. מי שיפר את ההוראה, יקבל עשר שנות מאסר באחד מבתי הכלא הנוראים של איראן.
ההצהרות בסוכנויות הידיעות האיראניות ש"ישראל תשלם" ו"נגיב לפי החלטתנו" הסתיימו בידיעה שהודלפה ל"סקיי ניוז" בערבית ולרשת "אל-ג'זירה", שאיראן לא מתכוונת להגיב. האמת? לא מדויק
ההצהרות בסוכנויות הידיעות האיראניות ש"ישראל תשלם" ו"נגיב לפי החלטתנו" הסתיימו בידיעה שהודלפה ל"סקיי ניוז" בערבית ולרשת "אל-ג'זירה", שאיראן לא מתכוונת להגיב. האמת? לא מדויק. איראן, משיקוליה, לא תפעל בשטח ישראל אבל תנסה לבצע פיגועים במוסדות יהודיים או לפגוע בתיירים ישראלים בחו"ל. שלושה טרוריסטים איראנים נעצרו בסרי-לנקה בשבוע שעבר. גם אחרי תפיסת מרגלים שגויסו להעביר מידע על ראש עירייה ועל מדען גרעין בדימוס, איראן לא מרימה ידיים.
והכי מעניין לבדוק - מה מטריד יותר את הצמרת הביטחונית של איראן - הסכנות מבחוץ או המצב הפנימי, כש-80 אחוזים מהאוכלוסייה מתעבים את השלטון וחולמים על שינוי.