ישראל הציגה לעולם מודיעין מדהים, הכנה מדוקדקת וביצוע מושלם. איראן התגלתה במלוא עליבותה. ההגנה האווירית שלה לא השתתפה בהצגה. מטוסי חיל האוויר שלה נשארו בבונקרים מוגנים. אבל צהלות השמחה מוקדמות מדי. את התקיפה נגד איראן צריך לבחור על רקע האיום האיראני. גם בהנחה שהושמדו מתקני ייצור טילים, גם בהנחה שבימים הקרובים ייחשפו עוד הישגים – האיום האיראני לא הוסר.
מרוב איסוף מודיעיני על-ידי המוסד, על-ידי 8200, על-ידי לוויינים, על-ידי עוד גורמי מודיעין ועל-ידי שיתוף פעולה עם צבאות זרים – שכחנו את הדברים הגלויים של ראשי שלטון האייתוללות. מי שאומר מאות פעמים שהמטרה היא חיסול ישראל – הוא מתכוון לחיסול ישראל. שלטון שמעודד את קריאות ה"מוות לאמריקה, מוות לישראל", מתכוון בדיוק לדבר הזה. את ארה"ב, הם יודעים, הם יתקשו לחסל. את ישראל, לעומת זאת, הם מאמינים שהם יכולים לחסל. הרי הם משקיעים מיליארדים רבים בפרויקט החיסול. הם הקימו ומימנו את חגורת האש מסביב לישראל.
עם כל הכבוד לתגובה המדויקת של ישראל, הבעיה היא שמדובר בפעולה מדודה. כדי להתמודד עם האיום חייבת איראן לספוג מכה קשה, אסטרטגית, או במתקני הגרעין או בתחום האנרגיה
כך שעם כל הכבוד לתגובה המדויקת של ישראל, הבעיה היא שמדובר בפעולה מדודה. כל כך מדודה, שאין לה שום קשר לאיום האמיתי. תגובה אמיתית לא מחייבת הוכחת יכולת, אלא פגיעה באיום. זה לא קרה. כדי להתמודד עם האיום חייבת איראן לספוג מכה קשה, אסטרטגית, או במתקני הגרעין או בתחום האנרגיה. ייתכן שזה עוד יקרה. זה לא קרה.
רגע, רגע, הרי הזהירו אותנו שאסור לנו. הרי אנחנו לא יכולים בלי ארה"ב. הרי סין תכעס עלינו אם נפגע בנפט האיראני, שהיא הקניינית הגדולה ביותר שלו. הכל נכון כשמדובר בעוד עימות צבאי ואפילו אזורי. לא משתמשים בגרזן כדי להרוג יתושים. אלא שלא מדובר ביתושים. משום שאם לוקחים בחשבון את האידיאולוגיה של איראן – אנטישמיות השמדתית – אז עם כל הכבוד לכל האזהרות, הקיום הישראלי חשוב הרבה יותר. ובכל מקרה, בהנחה שכל האזהרות נכונות, צריך לזכור שהמחיר שתיאלץ ישראל לשלם בעוד שנתיים או שלוש על פגיעה באיום הקיומי יהיה הרבה יותר גבוה מפגיעה עכשיו, כאשר ההזדמנות רובצת לפתחנו.
1 צפייה בגלריה
 עלי חמינאי
 עלי חמינאי
עלי חמינאי
(צילום: Iranian Leader's Press Office - Handout/Getty Images )
ישראל לא יכולה להתעלם מארה"ב. היא הידידה החשובה ביותר. היא הפעילה רכבת אווירית חסרת תקדים. היא אישרה סיוע נוסף שמתקרב ל-20 מיליארד דולר. היא שלחה את הצי שלה ואת המטוסים שלה ואת הטילים שלה כדי לסייע בהגנת ישראל. היא השתתפה בסיכול המתקפות האיראניות. אבל המדיניות שלה מול איראן היא טעות אסטרטגית. תחילה זה היה בהסכם הגרעין של 2015, שאולי, רק אולי, הגביל את העשרת האורניום, אבל העניק לאיראן גם רישיון לטפח את ציר הרשע וגם מיליארדים לצורך הטיפוח. וזה קרה שוב בתחילת 2021, כאשר ג'ו ביידן ביטל את הסנקציות שהחזיר טראמפ ב-2018, כאשר ביטל את הסכם הגרעין. איראן שוב קיבלה הון עתק, שמשמש בחלקו הגדול לחיזוק טבעת האש. במחצית הראשונה של 2024 הגיעה איראן לשיא חדש של ייצוא נפט. התודות לביידן. קשה בשלב הזה לעשות תחשיב כלכלי של הנזק שנגרם לאיראן. אבל יש חשש שמבחינת הפרופורציות, הוא שווה ערך לשבועות בודדים של ייצוא נפט. אולי חודשים. לא נעים. לא נורא.
זה לא ברור אם לישראל תהיה עוד הזדמנות לפגוע אסטרטגית באיראן. הייתה הזדמנות עכשיו. העולם כעס. גם הידידה החשובה ביותר כעסה. ולא שצריך לזלזל בה. יחסים קצת יותר קרובים עם ארה"ב היו ממתנים את המחלוקת. היה אפשר לקרב עמדות
זה לא ברור אם לישראל תהיה עוד הזדמנות לפגוע אסטרטגית באיראן. הייתה הזדמנות עכשיו. העולם כעס. גם הידידה החשובה ביותר כעסה. ולא שצריך לזלזל בה. יחסים קצת יותר קרובים עם ארה"ב היו ממתנים את המחלוקת. היה אפשר לקרב עמדות. נתניהו היה יכול לעשות הרבה יותר כדי להקטין את הכעס האמריקני. למשל, על-ידי נכונות ללכת למגה-דיל עם ארה"ב וסעודיה, גם במחיר של הצהרה על נכונות להתקדם במסלול הפלסטיני. מה חשוב יותר? הצהרה שאין לה שום משמעות מעשית או ברית אסטרטגית מול איראן? אנחנו יודעים את התשובה. גם נתניהו יודע. אבל הפוליטיקה. היא חשובה יותר.
קרוב לשני עשורים התעלמה ישראל מהתעצמות חיזבאללה וחמאס. הם מורתעים, שיכנענו את עצמנו. הקונספציה השגויה, שכבר שנה אנחנו משלמים עליה בריבית דריבית, עם חטופים שנמקים וגוססים, היא פועל יוצא של התעלמות מהאידיאולוגיה. סינוואר ונסראללה ידעו שהמחיר יהיה גבוה. אבל הם היו ממוקדי מטרה. הזרוע התעמולתית במדיה ובאקדמיה במערב סיפקה את הסחורה. פעמים רבות עם מימון קטארי ואיראני. הם השיגו בתחום הזה הרבה יותר ממה שהם חשבו. כולל בונוס של חרם על משלוחי נשק. מה שנראה לנו כהישג בקרב – נראה להם, גם מהקבר, כהישג במערכה. כך שאין צורך בעוד אשליות. זו בדיוק האידיאולוגיה של איראן. ללא פגיעה אנושה היא גם תשקם את ציר הרשע וגם תהפוך למעצמה גרעינית. ובאיום הזה לא פגענו. היינו בעיוורון. יש חשש שהוא ממשיך.
פורסם לראשונה: 00:00, 27.10.24