מושב החורף של הכנסת ייפתח היום (שני) אחרי פגרת הקיץ הארוכה, עם שני מוקשים מרכזיים שבפניהם ניצבת הקואליציה: חוק הפטור מגיוס ותקציב המדינה. הקואליציה אמנם גדלה במהלך הפגרה ומונה 68 ח"כים, אולם שני החוקים הנפיצים האלה עלולים להוביל לפירוק הקואליציה הכי ימנית שהייתה כאן מעולם.
3 צפייה בגלריה
yk14128892
yk14128892
ח"כ אדלשטיין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, סיפר בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" על החקיקה לנוכח איומי החרדים - שדורשים חוק השתמטות מגיוס: "אני לא משנה את עמדתי. אמרתי כבר מהיום הראשון: או שייצא חוק גיוס, או שלא ייצא כלום. אני עובד עם שני הצדדים - צה"ל והחרדים.
"צה"ל גם צריך לבדוק מה הוא עושה עם הפער של המספרים: הוא דורש עוד 10,000 חיילים אבל מהחרדים הוא מוכן לקחת 3,000. צה"ל חייב לבוא עם חשיבה יצירתית. אני גם אומר להנהגה החרדית: היא ממש חייבת להחליף את הדיסקט. לא לחשוב איך לפטור מקסימום אנשים, אלא איך לגייס מקסימום אנשים. המסה העיקרית של האוכלוסייה החרדית שלא לומדת 24/7 חייבת לתרום", אמר.
הם לא החליפו דיסקט אחרי 7 באוקטובר? "הייתה הבנה אחרי 7 באוקטובר שמה שהיה לא יהיה. אבל בגלל הרבה מאוד טעויות שנעשו בדרך והרבה מאוד פוליטיקה, כל זה התמסמס. החוק חייב להיות חוק אמיתי שעונה לחלוטין על הצרכים של צה"ל. אני נחוש להעביר רק חוק אמיתי ואני עובד עם כולם כדי שזה יקרה. לא יהיה פה מצב שכולם יתחמקו מאחריות".
יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף הציב אולטימטום לנתניהו: אם לא יעבור חוק פטור מגיוס, לא יהיה תקציב מדינה. "אני זוכר טוב את המשפט שאמרתי לחברי הוועדה כבר ביום הראשון: אותי לא מעניין פירוק הקואליציה, חיזוק הקואליציה. אותי מעניין להביא חוק צודק ואמיתי, שיוריד קצת מהעומס לאותה קבוצת אנשים שתורמת ותורמת ותורמת ולא רואה שום אופק ושום שוויון בנטל".
כשאתה שומע את העסקנות הפוליטית הנמוכה הזו סביב חוק הפוןר מגיוס – זה לא מקומם אותך? "לא כדאי לנו לשחק עם התקציב, בטח לא בשנה כזו. לכן, תקציב לחוד וחוק גיוס לחוד. עליי כל האיומים האלה לא עושים רושם. אני גם לא אוכל להסתכל בעיניים של המילואימניקים ושל המשפחות שלהם ושל משפחות השכולות כשהם באים ואומרים לי שהנטל חייב להתחלק בצורה שווה. אמרה לי אחת המשפחות: אנחנו לא נקנה מכם עוד פעם הצגות או סיפורים".
אתה עלול לשלם מחיר פוליטי בעקבות עמדתך בעניין הגיוס. "זה לא מעניין אותי. אני נחוש לקדם את החוק, ומי שחושב שאפשר להציע לי משהו פוליטי או לאיים עליי במשהו פוליטי - טועה. זה מאבק על עתיד החברה הישראלית. הייתי אומר בלי להיסחף שזה מאבק על עתידה ודמותה של מדינת ישראל. אז להביא חוק עגום רק כדי לשרוד פוליטית - זה לא אני".
3 צפייה בגלריה
מחאה בסמוך לביתו של יולי אדלשטיין בהרצליה בקריאה לעסקה ושחרור החטופים
מחאה בסמוך לביתו של יולי אדלשטיין בהרצליה בקריאה לעסקה ושחרור החטופים
מחאה סמוך לביתו של אדלשטיין
(צילום: יאיר פלטי)
3 צפייה בגלריה
"חרבות ברזל": ועדת החוץ והביטחון קיימה ישיבה חסויה בהשתתפות ראש הממשלה
"חרבות ברזל": ועדת החוץ והביטחון קיימה ישיבה חסויה בהשתתפות ראש הממשלה
יו"ר הוועדה ב"ישיבה חסויה" עם ראש הממשלה נתניהו
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מה תגובתך לתקיפה הישראלית באיראן? "מגיע כל הכבוד לכל מי שתיכנן, אישר וביצע את הפעולה באיראן. זה השיג את כל המטרות שלנו. אני לא מזהה שום פערים בין התוכנית שהכרתי לבין הביצוע. המסר החשוב הזה הגיע לאיראן".
אם איראן תתקוף בתגובה, ישראל צריכה לפגוע במתקני הגרעין והאנרגיה שלה? "אני לא אכנס לשיח הזה. יש יותר מדי פטפטת בנושא הרגיש הזה, כולל באולפנים. אני די בחרדה כאשר אני רואה מה קורה בעניין הפטפטת על איראן. אני חושב שהמסר עבר והיכולות שלנו הוכחו. האיראנים הבינו טוב מאוד שכדאי להם לשקול טוב-טוב מה הם עושים".
יאיר לפיד ואביגדור ליברמן טוענים שזו הייתה טעות לא לתקוף את המתקנים האלה. "צריך לשאול אותם. ממה שאני מכיר, אני מסכים לגמרי עם מה שנעשה ואומר שאפו על ביצוע המשימה".
ראש הממשלה נתניהו מאיים לפטר את שר הביטחון גלנט בגלל חוק הגיוס ועניינים אישיים. מה אתה חושב על זה? "אני לא חושב שזה על הפרק. חוק הגיוס הוא כבר אירוע הרבה יותר גדול מזהות שר הביטחון. זה אירוע לאומי-חברתי ממדרגה ראשונה".
מבחינת נתניהו זה כן על הפרק. "אז צריך לשאול את נתניהו. מי שחושב שהחלפתו של שר הביטחון תביא לחוק גיוס בנוסח נוח יותר לחרדים, כנראה לא מבין מה קורה היום בחברה הישראלית. זה פשוט לא יקרה".
אתה תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית כבר מתחילת המלחמה. למה זה לא קורה? "אין לי מושג. אני מניח שזה קשור לשאלה מי הפרסונה שתעמוד בראשות ועדה כזו. אין פתרון אידיאלי, אבל הקמת ועדת חקירה ממלכתית היא צו השעה. אנחנו רואים כמה מתחים יש סביב מחדל 7 באוקטובר, ואם אנחנו רוצים להבטיח שדבר כזה לא יקרה בעתיד - אנחנו חייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית. לפחות להודיע שהיא תקום. מסיבות לא ברורות לי זה לא קורה".
אתה חושב שחיסולו של סינוואר הוא הזדמנות לקדם עסקה לשחרור חטופים? "אם סינוואר היה מכשול מרכזי בדרך לעסקה, ההיגיון הפשוט אומר שחיסולו של סינוואר פותח פתח להזדמנויות נוספות. יצאה משלחת לקטאר ואני חושב שיש סיכוי להתקדם, חייבים להתקדם, דווקא משום שאנחנו קרובים לניצחון. גרמנו נזקים בלתי הפיכים לחמאס, אבל באותה נשימה חייבים לומר שאנחנו לא יכולים להכריז על ניצחון או על סיום המלחמה אם נשארו חטופים שלנו בעזה".
יצא לך לבקר בנחל עוז או בקיבוצים אחרים בעוטף? "הייתי בקיבוצים אחרי 7 באוקטובר כדי לראות את הזוועות. את המפונים עצמם פגשתי בבתי המלון".
זאת טעות בעיניך שנתניהו לא הגיע לקיבוצים אפילו פעם אחת מאז הטבח? "זה צריך לשאול את ראש הממשלה. אני לא פרשן למעשיו".
עלונים שחולקו בבית הכנסת שבו מתפלל אדלשטיין
( צילום: מערך עוטף עצורים)

נקלעת לסיפור מביך בעקבות מעצרן של שתי מפגינות שנכנסו לבית כנסת שסמוך לביתך. אתה מצטער על האירוע הזה? "מתנהלת חקירה משטרה, אבל מה שהציבור שמע זה שהמשטרה עצרה שתי נשים על חלוקת פלאיירים. ברור לגמרי שלא הייתי חי יום אחד במדינה שעוצרת מפגינים על חלוקת פלאיירים".
אבל ככה זה נראה מהתמונות ומהסרטונים. "זה לא נראה ככה. זה שקר גס, אבל מה שיחליטו במשטרה ובפרקליטות מקובל עליי. מעצר של נשים שחילקו פלאיירים - לא היה ולא נברא". הנשים, נציין, נעצרו בחשד להסגת גבול, הובאו לחקירה ושוחררו כעבור שמונה שעות.
ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה פועלים כדי להעביר חוק נגד ארגון אונר"א, שממנו יצאו מחבלים שלקחו חלק בטבח 7 באוקטובר, למרות הלחץ הכבד שמופעל על ישראל מצד העולם. "בוועדת החוץ והביטחון יש שתי הצעות חוק נגד הארגון הזה. יש לכך תמיכה של הרבה מאוד חברי כנסת. זה כבר מעיד על עצמו. זו לא גחמה פוליטית. אני לא חושב שאפשר לגשר פה על הפערים בין הכנסת למדינות העולם, כאילו אין לאונר"א תחליף. אבל אונר"א הוא כבר חלק מחמאס, ולכן הוא הבעיה ולא הפתרון. צריך לקדם את החוקים האלה, עם כל הכבוד ללחצים הבינלאומיים עלינו".
פורסם לראשונה: 00:00, 28.10.24