במשך 34 דקות ליוו מטוסי ומסוקי קרב את הכטב"ם של חיזבאללה ביום שבת האחרון, עד שהופל. מהרגע שחצה את הגבול דרך שלומי בגליל המערבי, הוא המשיך לטוס ללא הפרעה מעל שמי נהריה, עכו וחיפה - ועד לשטח פתוח בסמוך לבנימינה. ברגע שהתאפשר, ננעל עליו מבעד לכוונת רס"ן (במיל') א', טייס מסוק קרב אפאצ'י מטייסת 190 – ושיגר לעברו מטח פגזים.
בתוך שניות הסתיים האירוע. תיעודים של תושבים צוהלים שהיו עדים ליירוט המוצלח עלו מיד לרשתות החברתיות. בתוך רגעים הודעת "האירוע הסתיים" הגיעה אל מאות אלפי ישראלים שנכנסו למרחבים מוגנים. צפו בתיעוד היירוט בבנימינה, מתוך תא הטייס של המסוק:
תיעוד יירוט הכטב"ם בבנימינה שלשום
(צילום: דובר צה"ל )

"עקבנו אחריו הרבה זמן", שחזר רס"ן א' ל-ynet ו"ידיעות אחרונות". "חיכינו לרגע שבו נבטיח שלא נפגע עם פגזי התותח של המסוק באזרחים, בבתים או במכוניות שנמצאים מתחתינו. ראיתי שיש שדות נקיים - והורדתי אותו".
המתח בקוקפיט ובמערכת הקשר היה גבוה. כל שנייה קריטית. קבלת ההחלטות חייבת להיות מהירה. בתא השליטה בפיקוד חיל האוויר ובטייסת האפאצ'י שהוקפצה למשימה לא רצו שהתרעת "חדירת כלי טיס עוין" השכיחה למדי, שצבעה באדום שטחים נרחבים כל כך, תסתיים באסון. לפני כשלושה שבועות, ממש באותו אזור, כטב"ם התפוצץ בבסיס האימונים של גולני ליד בנימינה, בלי התרעה, והביא למותם של ארבעה חיילים ועשרות נפגעים. רק אתמול ספינת טילים יירטה כטב"ם במרחב הימי מול חופי קיסריה.
מפרוץ המלחמה משגר חיזבאללה כטב"מים לעבר ישראל כמעט על בסיס יומי. כלי טיס אלה מסוגלים לעיתים לחמוק ביתר קלות ממערכות ההגנה האווירית, שלא נערכו מספיק לאיום. ישראל, כידוע, מותקפת באמצעות כטב"מים גם מתימן, עיראק, סוריה, איראן ולבנון.
תיעוד יירוט הכטב"ם בשמי בנימינה, שלשום
5 צפייה בגלריה
yk14137435
yk14137435
היירוט בבנימינה. "היום אנחנו רואים יותר מ-90% מהאיומים"
5 צפייה בגלריה
רס"ן א
רס"ן א
רס"ן (במיל') י', טייס F-16. "אתה יודע שאם לא תפיל את הכטב"ם - יש סיכוי שהוא יגרום נזק"
(צילום: דובר צה"ל)
הכטב"מים המתאבדים על מטרות מוגדרות קשים יותר ליירוט ממגוון סיבות: גודלם הקטן, נתיב הטיסה שלהם והגובה הנמוך לעיתים. בנוסף, פעמים רבות הם משוגרים ממרחבים סמוכים לגבול, מה שמקצר משמעותית את זמן התגובה של מערכות ההגנה האווירית.
מול רוב כלי הטיס שמשוגרים לעבר המדינה, עוד לפני שחדרו את הגבול, ניצבת מערכת שמנסה לאתר אותם, להתריע מפניהם ולעקוב אחריהם, עד הרגע שבו ניתן יהיה להשמידם. כל זה תחת שאלת השאלות: כמה זמן עומד לרשות צה"ל עד שיגיע למטרתו? אם הוא בדרך, למשל, לבסיס צבאי בגליל המערבי, למפעל ביטחוני או לבית ראש הממשלה בקיסריה? לכל יעד מרווח פעולה שונה, עד להשמדה.
על-פי חיל האוויר, כ-1,300 כטב"מים שוגרו לשטח ישראל מכל הזירות מפרוץ המלחמה. 231 מהם פגעו בקרקע. המשמעות היא שכ-82 אחוז יורטו בהצלחה. בצבא מנסים לפגוע במוקד שיגורי הכטב"מים, היחידה האווירית החשאית של חיזבאללה, יחידה 127. למרות חיסול מפקדה, מוחמד סרור, בתקיפה ברובע הדאחייה בסוף ספטמבר, היא שומרת יחסית על כוחה - רק כעשרה אחוז מהמחבלים ביחידה חוסלו עד כה. על-פי צה"ל, נותרו בידי חיזבאללה כ-30 אחוז מארסנל הכטב"מים. הרוב הושמד בתקיפות של מחסנים ועמדות שיגור.
5 צפייה בגלריה
יחידת הבקרה של חיל האוויר
יחידת הבקרה של חיל האוויר
יחידת הבקרה של חיל האוויר. "הצטיידנו במערכות גילוי והתרעה"
(צילום: דובר צה"ל)
בחזרה לדרמה מעל שמי בנימינה, שניות לפני צהלות התושבים שתיעדו את המרדף ולא נשמעו להנחיות ההתגוננות. ביחידת הבקרה של חיל האוויר ישב רס"ן נ', בקר האוויר שהוביל את המשימה להשמדת הכטב"ם. "הזנקנו לעברו מטוסים ומסוקי קרב וחיכינו להזדמנות יירוט", הוא תיאר. אבל בחיל האוויר מודים כי במבחן המציאות, עדיין לא מצליחים ליירט חלק ניכר מהכטב"מים. במזל, רבים מכלי הטיס התוקפים לא פוגעים במטרות ונופלים בשטחים פתוחים או מתנגשים בעצמים, למשל במגדל המגורים בנהריה לפני כחודשיים ובגשר המיתרים בעיר בשבוע שעבר.

המגבלה האזרחית

ההתמודדות מול האיום, כאמור, מורכבת. מדובר לרוב בכלי טיס קטנים יחסית, שמשקלם יכול להיות גם שלושה ק"ג ומהירותם איטית. במקרים רבים הם נראים במערכות המכ"ם כמו ציפורים, מכוניות או עננים. לצד תצפיתני שמיים שהוצבו לאחרונה בגבולות, מופעלות מערכות מקבילות בניסיון לאתר כל שיגור של כלי כזה ולהפילו, עוד לפני שחצה את הגבול. כעת נבחן במהירות האם המענה להשמדת האיום יגיע מכיפת ברזל, ממטוסים או ממסוקי קרב. "לכל מערכת נשק יש מגבלות של קרבה לאתרים מסוימים", הסביר רס"ן נ'. "צריך גם להגן על אזרחים מפני החימושים".
לדברי רס"ן נ', "בשנת הלחימה עברנו אבולוציה מהירה בהתמודדות עם הכטב"מים. התחלנו עם פערי גילוי, לא ראינו את כל האיומים בזמן. לעיתים אפילו לא ידענו להתריע עליהם. הצטיידנו בעשרות מערכות גילוי והתרעה, והיום אנחנו מצליחים לראות יותר מ-90 אחוז מהאיומים. היירוט עומד על כ-70 אחוז מהם".
5 צפייה בגלריה
רס"ן י
רס"ן י
רס"ן (במיל') א', טייס אפאצ'י. "ראיתי שיש שדות נקיים - והורדתי אותו"
(צילום: דובר צה"ל)
המערכות החדשות יודעות לקבוע במהירות האם מדובר למשל בציפור, והאם יש ספק באשר לסוג ההתרעה המתקבלת. בתוך רגעים נשלחים מטוסי קרב לשמיים והטייסים נקראים לאתר ולזהות בעיניהם מי ניצב מולם. "בכל חודש יש עוד אמצעי חדש לשיפור היירוטים ומערכות ההגנה", אמר רס"ן נ'. "מצבנו כעת הרבה יותר טוב. בהתחלה לקח לנו דקות להוצאת טיל ראשון ליירוט. היום תוך שנייה יוצא כבר טיל לעברו".
רס"ן (במיל') י' הוא טייס F-16 בטייסת 101 הוותיקה, ומשפחתו מפונה מקיבוץ יפתח. בשנה האחרונה הוא לקח חלק בעשרות מבצעים בגזרות השונות. רס"ן י' מספר כי התגובה הנדרשת ממנו ומחבריו אל מול האיום החדש היא מיידית. כך, למשל, לפני כשבועיים הוא הוזנק באמצע הלילה משנתו, עלה למטוס והמריא לעבר המשימה שהוגדרה לו. תוך דקות ספורות האיום המעופף הושמד, עוד לפני שחצה את הגבול. בעיניו, "האתגר המרכזי הוא למצוא הזדמנות מתאימה ליירט אותו מבלי ליצור פגיעה משמעותית יותר ממה שהכלי מסוגל לגרום".

בשנייה האחרונה

את קרבות האוויר מול הכטב"ם ניתן לראות בצפון כמעט בכל יום, במרדפים שמסתיימים לרוב ביירוט. רס"ן י' אומר כי הפלת כלי הטיס לא פעם קשה מכל אתגר אחר. "יש לנו הרבה כוח ויכולות תמרון במטוסי הקרב", הוא הסביר, "אבל קשה מאוד לגלות ולהפיל את הכלים הקטנים האלו. זה כמו לחפש נמלה בכביש כשאתה על אופנוע מהיר. מטוס קרב בנוי להתמודד עם מטרות אוויריות גדולות ולתקוף מטרות קרקעיות. אבל עדיין אנחנו מצליחים לתת גם לכלי הטיס האלה מענה מספק".
רס"ן י' לא חושף מהיכן יצא הכטב"ם שהצליח ליירט במרדף האווירי לפני כשבועיים. "הנתיב שלו היה ברור יחסית - בדרך לאחת הערים הגדולות", הוא ציין. "אתה יודע שאם לא תפיל אותו, יש סיכוי שהוא יצליח לגרום נזק. זה מלחיץ יותר מתקיפה בלבנון, שאתה עושה מגובה 30 אלף רגל. דקות קודם לכן התעוררתי מהסירנה וההזנקה לפעילות. תוך כדי הסרת קורי השינה אתה חייב להתארגן על היירוט, לזהות את הכלי ולהגיע לגובה מסוים. בשנייה האחרונה אתה לוחץ על הכפתור ומשגר לעברו את הטיל".
5 צפייה בגלריה
yk14137425
yk14137425
הפגיעה בבית ראש הממשלה בקיסריה לפני כשבועיים. הערכה: ניסיון נוסף לפגוע בו
טייסת 101 זקפה לזכותה את כמות ההפלות הגבוהה ביותר במלחמות ישראל - 161 מטוסי אויב. בעשורים האחרונים לא התמודדו בחיל האוויר בקרבות אוויר-אוויר ולא התווספו עוד עיטורים על קיר ההפלות המפואר בטייסת. לא מן הנמנע כי כעת יניחו הטייסים את התשתית לקיר חדש לציון הפלות כטב"מים. "נכון שזה לא מטוס קרב אלא כלי טיס תוקף אחר, אבל בפועל אנחנו באים להגן על שמי המדינה. זה לא משנה מהו האיום, מה גודלו - העיקר שנפיל אותו", אמר רס"ן י'.

הערכה: ניסיון נוסף לפגוע בבית רה"מ

בתוך כך, כשבועיים אחרי פגיעת הכטב”ם בבית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, נעשה אתמול ככל הנראה ניסיון נוסף לפגוע במקום. מתחקיר מתקפת הכטב”מים אתמול עולה שבשעה 17:30 שוגר מתווה משולב של שני כטב”מים. אחד מהם התפוצץ בשטח פתוח באזור אליקים, ללא נזק וללא נפגעים, ואילו המטרה השנייה יורטה על-ידי חיל הים בטרם חצתה לשטח ישראל.
המתווה המשולב של הכטב”מים היה ככל הנראה בדרכו לבית ראש הממשלה בקיסריה, וביחידה לאבטחת אישים עודכנו על האירוע והונחו להתגונן, כשבצה”ל זיהו את שיגור הכטב"מים ומתווה הטיסה שלהם. בפיקוד הצפון עדכנו אתמול את רכזי הביטחון ביישובי קו העימות שההערכה היא כי הירי העצים מלבנון הן של רקטות והן של כטב”מים עשוי להימשך - לרוחב ולעומק כל הגזרה.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.11.24