זלזול ואטימות – אין מילים אחרות שיסבירו את העוול שנגרם לאופק בן ה-13, ילד אוטיסט בתפקוד נמוך מרמת השרון שנמצא ללא מסגרת חינוכית כבר שנה וחצי. אביו חולה פרקינסון ואמו נאלצת להישאר איתו בבית כדי להשגיח עליו בלי יכולת לצאת לעבודה.
1 צפייה בגלריה
אופק ילד אוטיסט חסר מסגרת חינוכית מעל שנה וחצי
אופק ילד אוטיסט חסר מסגרת חינוכית מעל שנה וחצי
אופק בביתו, כמו בכל יום: "הוא רוצה ללכת לבית ספר"
מדי יום אופק יושב שעות ארוכות בחוסר מעש או בוהה ומדפדף בלי להבין בסמארטפון, ממלמל מילים בודדות, וכשהתסכול גובר הוא מאבד סבלנות ולעיתים בוכה. אימו סיפרה בכאב שהתחושה היא שמזלזלים בבנה: "אופק רוצה ללכת לבית ספר ושמח לצאת מהבית, אבל בתי ספר לא רוצים אותו ובעירייה לא דואגים לו. שנה וחצי הוא יושב בבית ולא עושה כלום, כואב הלב.
"אני רוצה לעבוד ולא יכולה לצאת. במקום לעזור לאופק עם בית ספר, שולחים אותנו ממקום למקום. אופק הוא אדם לכל דבר, למרות שהוא אוטיסט, אבל מזלזלים בו ומתייחסים אליו כמו אל סוג ב'. אני לא יודעת איפה הלב שלהם", אמרה האם.
מפעם לפעם נשלחת המשפחה על ידי עיריית רמת השרון לבדוק בית ספר, תוך הבטחה שהפעם זה מקום שבו יוכל להשתלב, אך כל ביקור כזה מסתיים בעוגמת נפש. בית הספר מודיע למשפחה שאין מקום או שזה לא המוסד החינוכי המתאים לו, וכפי שדודתו ענת, המלווה את המשפחה, אומרת: "אנחנו מגיעים עם אופק ל'אודישן' בבתי ספר. אנחנו מספרים להם כמה הוא מקסים ושאנחנו משפחה תומכת, אבל כעבור כמה ימים מקבלים הודעה שאינו מתאים".
אופק למד עד לפני שנה וחצי בכיתת תקשורת בבית ספר רגיל ברמת השרון, אך בעקבות שינויים בהתנהגותו הוחלט להוציא אותו מבית הספר וכפתרון "זמני" הגיע לבית הספר פעמיים בשבוע בלבד - לשעתיים - וישב בספרייה עם סייעת שאין לה הכשרה מקצועית.
"מאז ינואר 2024 אופק יושב בבית ללא שום מסגרת", סיפרה ענת. "בשלב שבו הוחלט להוציא את אופק מהכיתה הרגילה הובטח כי הנושא מטופל ושתימצא לאופק מסגרת שתואמת את רמת התפקוד שלו. בפועל, הילד יושב בבית כבר שנה, וכולנו מבינים איזה נזק עצום נגרם לילדים על הספקטרום כשאין להם תמיכה וטיפול ראוי. מעבר לכך, זה לא חוקי שילד מיוחד בן 13 בלבד יושב בבית ללא מסגרת. מאז ועד היום אנחנו נענים בתשובות על בסיס שבועי מאגף החינוך ברמת השרון ש'עובדים על זה, אבל לא מוצאים'. איך ייתכן שלא מוצאים מקום כבר שנה, בעוד שלכל ילד במדינת ישראל יש את הזכות ואפילו החובה להיות במערכת החינוך".
ענת הוסיפה בכאב: "יש כאן הפקרה והזנחה של ילד אוטיסט מצד העירייה. זה עוול נוראי, לא תקין ולא אנושי. אומרים לנו לקחת אותו לבתי ספר כדי שיראו ויחליטו אם הם מסכימים לקבל אותו, ואנחנו צרכים להתחנן. זה ממש פשע. כל יום שאינו במסגרת ומקבל טיפולים וסיוע שמגיעים לו, הוא חווה נסיגה".
מעיריית רמת השרון נמסר בתגובה: "אחרי מאמצים גדולים נמצא לא' בית ספר לחינוך מיוחד, והוא יחל את לימודיו כבר השבוע. א' למד עד השנה שעברה במסגרת כיתת חינוך מיוחד ברמת השרון לבקשת המשפחה. כדי לאפשר את המסגרת כפי שביקשה המשפחה, הוצמדה לא' סייעת מיוחדת מטעם העירייה. השנה, לאחר דיאלוג עם המשפחה, הוחלט שא' יעבור לבית ספר לחינוך מיוחד שלא קיים ברמת השרון ומאז משרד החינוך והעירייה פעלו על מנת למצוא מסגרת שתהלום את צרכיו. לצערנו, על אף ניסיונות רבים ופנייה למסגרות רבות, רק באחרונה נמצא מקום מתאים. בפרק הזמן הזה הוצמדה לו סייעת שליוותה אותו שלוש פעמים בשבוע וגם לטיפולים פרטניים".
ממשרד החינוך נמסר: "מדובר במקרה רגיש ומורכב, ומתקיים מאמץ נמרץ ומשותף עם עיריית רמת השרון והורי התלמיד למציאת פתרון מיטבי ומוסכם כבר בימים הקרובים. חשוב לציין כי מדובר בתלמיד שבשנת הלימודים הקודמת, לבקשת הוריו, שולב בכיתת תקשורת במסגרת רגילה. בהמשך, ולאחר הערכה מקצועית מקיפה, הוחלט בהסכמת ההורים על העברתו למסגרת חינוך מיוחד שתותאם לצרכיו ותכלול את מלוא התמיכה המקצועית הנדרשת".
פורסם לראשונה: 00:00, 11.12.24