3 צפייה בגלריה
אסדת כריש, ביבי נתיהו
אסדת כריש, ביבי נתיהו
( צילום: אנרג׳יאן, עמית שאבי)
ראש ממשלת המעבר של לבנון, נג'יב מיקאתי, אמר הבוקר (יום רביעי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא אינו חושש שהסכם הגבול הימי עם ישראל יתבטל בעקבות ניצחונו המסתמן בבחירות של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שהעביר ביקורת חריפה על ההסכם טרם חתימתו. לדבריו, הוא סומך על הערבויות שארצות הברית העניקה לארצו.
"אנחנו לא חוששים משינוי בשלטון בישראל", אמר מיקאתי. "בין אם נתניהו ינצח ובין אם מישהו אחר, אף אחד לא יכול להפר את ההסכם. ארה"ב, שתיווכה בינינו לישראל, תהיה אחראית לקיומו החלק. הערבויות האמריקניות יגנו עלינו מפני ביטול ההסכם הימי, אנחנו לא מפחדים שהוא עלול להתבטל". מיקאתי מתייחס לערבויות שהעניק נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ללבנון ולישראל אחרי החתימה על ההסכם - ערבויות שאמורות להבטיח את זכויותיהן העתידיות של שתי המדינות.
נתניהו על הסכם הגבול הימי עם לבנון: "הסכם כניעה מביש"

נתניהו, נזכיר, היה המתנגד הקולני ביותר של ההסכם שהוביל ראש הממשלה יאיר לפיד עם לבנון - חרף תמיכת מערכת הביטחון הישראלית בעסקה. לפני כחודש אמר נתניהו כי "לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לאזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו". בהתבטאות נוספות אמר נתניהו כי "מי שנכנע לנסראללה לא יכול להיות ראש ממשלה".
בשבוע שעבר ישראל קיבלה מסר מהאמריקנים שמכתב הערבויות של ביידן כלפיה ייחתם בתחילת השבוע הנוכחי, אך הדבר טרם קרה. לפי גורמים אמריקנים, "המכתב "יבטא גיבוי חד וברור של ארה"ב לעמדותיה של ישראל בקשת של סוגיות הקשורות להסכם הקו הימי, כולל מחויבות העולה במקרים מסוימים לכדי הצהרות של מדיניות". ביידן יגדיר במכתב את ההסכם כ"הישג היסטורי" וכצעד ראשון לקידום יציבות בין ישראל ללבנון. הנשיא האמריקני יכתוב במכתב שארה"ב מחויבת ליישום מלא של ההסכם ולזכויות הביטחוניות והכלכליות של ישראל שהוסכמו בו. ארה"ב תכיר במכתב בקו המצופים כקו הסטטוס-קוו, ותתנגד לכל ניסיון לאתגר את הקו הזה - אלא בהסכמת שני הצדדים.
3 צפייה בגלריה
מישל עאון
מישל עאון
נשיא לבנון היוצא והמתווך האמריקני. "הערבויות האמריקניות יגנו עלינו מפני ביטול ההסכם"
( צילום: AFP )
קו המצופים, נזכיר, הוא קו שהניחה ישראל באופן חד-צדדי אחרי הנסיגה מרצועת הביטחון בדרום לבנון בשנת 2000. הוא יוצא מהחוף לאורך 5 ק"מ לתוך הים. על פי נוסח ההסכם, הססטוס-קוו סביבו יימשך: נקבע בו אמנם שהנקודה בחוף הישראלי שממנה יתחילו המים הטריטוריאליים של ישראל תיקבע רק בעתיד - אחרי שייקבע גם הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון במלוא אורכו - אולם בינתיים, קו המצופים שהונח חד-צדדית מוכר כגבול הטריטוריאלי הימי הזמני בין ישראל ללבנון - בהסכמת לבנון. מסוף קו המצופים, 5 ק"מ בתוך הים, "שובר" הקו המוסכם דרומה כדי ששדה הגז קאנא יהיה רובו (83%) בריבונות לבנון ובמים הכלכליים שלה.
טקס החתימה הרשמי על הסכם הגבול הימי בין שתי המדינות התקיים ביום חמישי האחרון בבסיס האו"ם בנאקורה שבגבול הלבנוני עם ישראל, בהשתתפות צוותי המשא ומתן של ישראל ולבנון. ההסכם אושר לקול מחיאות כפיים של חברי המשלחות, והנשיא ג'ו ביידן, שבתיווך איש ממשלו עמוס הוכשטיין הושג ההסכם, אמר כי ההסכמה "מקרבת אותנו למזרח תיכון בטוח ומשגשג יותר". שתי המדינות הגישו את ההסכם כמסמך רשמי לאו"ם, שבו הצהירו שהגיעו להסכמה לגבי קו הגבול הימי. הטקס נערך אחרי שמוקדם יותר באותו יום שני הצדדים חתמו בנפרד על ההסכם, שאותו הגישו למתווך האמריקני.
ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית על הסכם הגז עם לבנון
(צילום: סטס קופולו)

הטקס נפתח בנאום של הוכשטיין, לאחר שלאוהל במפקדת האו"ם נכנסו ארבע המשלחות: הישראלית, הלבנונית, האמריקנית וזו של האו"ם, כאשר הישראלים ישבו מול הלבנונים. הנציג הלבנוני נאם בהמשך ואחריו מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת. לאחר מכן הצדדים הגישו את המסמכים להוכשטיין, שחתם עליהם. בשלב הזה הפקידו את הקואורדינטות באו"ם, הוכשטיין הכריז כי "יש לנו גבול ימי" - וכל הנוכחים באוהל מחאו כפיים. בטקס לא הייתה כל אינטראקציה בין הישראלים ללבנונים, וגם לא התפרסמה תמונה משותפת. האמריקנים לא רצו להביך את הלבנונים, שלא היו מעוניינים לשוות לטקס נופך של נורמליזציה כלשהי בין המדינות.
יומיים אחרי החתימה על ההסכם שיבח נשיא לבנון היוצא מישל עאון את חלקו של חיזבאללה, הנחשב לבעל בריתו הפוליטי, בהגעה להסכם מול ישראל. עאון טען כי לארגון הטרור השיעי של חסן נסראללה היה "תפקיד שימושי בתור גורם מרתיע", כלשונו, במשא ומתן. "זה לא תואם (עם הממשלה), אבל זו הייתה יוזמה של חיזבאללה שהייתה שימושית", אמר על כך שארגון הטרור שיגר מל"טים לכיוון אסדת כריש הישראלית.