3 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
"הפתע המסעירה - איזנקוט לא איש ימין". מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
חבר הכנסת מתן כהנא (המחנה הממלכתי) דחה הבוקר (יום חמישי) ב-ynet radio את הביקורת מימין על דבריו של גדי איזנקוט על ההתנחלויות, תקף את מחנה נתניהו - והעריך כי איילת שקד כלל לא תתמודד בבחירות. והחרדים? הם, לדבריו, לא יהססו לחבור לממשלה תחת בני גנץ אחרי הבחירות.
איזנקוט אמר בכנס בחירות כי "האנשים שמובילים את הקו של להתיישב בכל מקום ולבטל את חוק ההתנתקות, מובילים לאסון ולמדינה דו-לאומית". לדברי כהנא, "זעקות החמס של בצלאל סמוטריץ' וכל השופרות מצידו על דברי איזנקוט הם פשוט צביעות מטורפת. הם כל-כך חזקים בדיבורים, אבל בפועל תחת שלטון נתניהו פונו אינספור מבנים יהודיים. חומש (מאחז שפונה בהתנתקות ולאחרונה שב לשיח) פונה 12 פעמים, גם כשסמוטריץ' היה חלק מהקבינט. הם מדברים על 'ביטול חוק ההתנתקות', אבל היה להם 12 שנים לעשות את זה והם לא עשו את זה. הם סתם מחרטטים".
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
"אם תעבור את אחוז החסימה - היא תשלים לנתניהו את המנדט ה-61". שקד
(צילום: מוטי קמחי)
"כשסמוטריץ' יעלה לשידור, תגידו לו 'בוא תתחייב שלא תשב אף פעם בממשלה שלא תבטל את חוק ההתנתקות'", הוסיף כהנא. "תשמעו הפתעה מסעירה - גדי איזנקוט לא איש ימין, הוא איש מרכז. הוא מאמין בהתיישבות וחושב שצריך לחזק אותה, וזו גם העמדה של המפלגה שלנו, המחנה הממלכתי".
הוא אומר שזה אסון. "איזנקוט חושב שצריך לפעול על פי חוק, והוא חושב שאיפה שזה לא חוקי – אסור להיות שם, בין אם מדובר ביהודים או בערבים. זאת העמדה שלו. אני חושב שצריך לחזק את ההתיישבות ושטוב היה אם היינו יכולים להחיל עכשיו ריבונות ישראלית, לפחות על גושי ההתיישבות, דברי שלא בוצע לצערי תחת נתניהו גם כשנהנה ממשל אוהד כמו של דונלד טראמפ".
בהמשך נשאל כהנא על הנכונות של מפלגתו להקים קואליציה יחד עם מפלגות חרדיות, שאיתן הוא התנצח לא אחת על רקע הרפורמות שערך ושניסה לערוך כשר לשירותי דת. "אני חושב שההתנגדות לרפורמות המשמעותיות שהובלתי הייתה פוליטית ונבעה מהמבנה של הקואליציה", אמר. "אני רוצה להוביל דברים גדולים ויפים יחד עם החרדים. כשהם יהיו בקואליציה ההתנגדות האוטומטית שלהם תרד. הם יודעים שעשיתי דברים בהתייעצות עם רבנים גדולים, והם שיתפו איתי פעולה - חלקם 'מעל השולחן', חלקם 'מתחת לשולחן'".
(צילום: משה מזרחי, נויל האריס)

בהמשך הדגיש כהנא: "אני לא אומר שהם שיתפו איתי פעולה באופן ישיר, אבל הם ידעו יפה מאוד לבוא אליי כשהם היו צריכים דברים - ובצדק. בסוף הם שליחי ציבור, והציבור שלהם צריך דברים, והם באו יפה מאוד לטפל בצרכים שלו. כך הם יעשו גם אחרי הבחירות, כשלנתניהו בעזרת השם לא יהיו 61 מנדטים, ואז בני גנץ יהיה שם כדי להקים ממשלה יחד עם החרדים".
על מערכת היחסים עם איילת שקד, שעומדת בראש מפלגתו לשעבר, ימינה, אמר כהנא: "אנחנו נמצאים במקומות שונים במערכת הפוליטית, אבל אני חש שאני לא מתקוטט איתה. אני מאוד מעריך ומכבד אותה".
עם זאת, בהמשך דבריו כהנא עקץ: "מי שרוצה ממשלת ימין צרה עם אנשים רציניים, יכול לבחור בשקד - אם היא בכלל תגיש רשימה. אני לא מאמין שלשם זה יגיע. בסקרים הם לא מתקרבים אפילו ל-2%".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"אנשים בציונות הדתית רוצים להצביע לרשימה בלעדיהם". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: הדר יואביאן, אלעד גרשגורן)
כהנא הוסיף כי "אם שקד תשלים רשימה, ובמקרה שהיא תעבור, אני חושב שהיא תהיה זו שתשלים לנתניהו את המנדט ה-61". כשנשאל אם יועז הנדל יחבור לממשלה כזו גם כן, אמר: "לא נעים לי לדבר על זה, הם חברים שלי. תראיינו אותם. מהרטוריקה שאני שומע מהם בחודש האחרון, אני משתכנע מפעם לפעם שהם אלו שישלימו לנתניהו את המנדט ה-61, אם יגישו רשימה ויעברו את אחוז החסימה".
כשנשאל על חיבור אפשרי של המחנה הממלכתי עם הבית היהודי, כהנא אמר כי הוא לא מאמין שדבר כזה ייצא לפועל: "אני חושב שהיום הבית של הדתיים-לאומיים, של המחנה הממלכתי-דתי, הוא הרשימה שלנו. אנחנו מייצגים אותם נאמנה. יש בעשירייה הראשונה שישה אנשים מבניה ובנותיה של הציונות הדתית, מהאולפנות ומהישיבות ומהחינוך הממלכתי-דתי".
שר התרבות חילי טרופר, חבר מפלגתו של כהנא, דיבר הבוקר באולפן ynet גם הוא על הרשימה של שקד - כשנשאל אם המחנה הממלכתי מתכוון לפנות לקהל המצביעים שלה. "אנחנו רוצים לגדול והמנדטים הנוספים נמצאים בהרבה מאוד מקומות", אמר טרופר. "אני חושב שהמפלגה היחידה שיכולה לייצר שלטון במרכז הישראלי זה רק המחנה הממלכתי. אני בא מהציונות הדתית, ואני חושב שכשמסתכלים על הרשימה, יותר ממחצית מהעשירייה הם אנשים שגדלו בציונות הדתית - והמסרים שלנו מתאימים מאוד לתפיסת העולם של האנשים שבאים ממנה".
לדברי טרופר, רבים בציונות הדתית רוצים להצביע לאנשים ששייכים לה מבלי לבחור גם באיתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו. "לרוב החברים שלי אין בכלל דילמה", אמר. "אני מניח שלהרבה מאוד חבר'ה ציוניים-דתיים אין. אבל גם לאחרים, חילונים, מסורתיים, יהודים וערבים, האפשרות לבחור במישהו שבא מגוש המרכז, מייצג את עולם הערכים שלהם ומסוגל לייצר פה יציבות, היא חשובה. כשאתה מסתכל על שלושת המועמדים לראשות הממשלה - גנץ, לפיד ונתניהו - אני חושב שכולם מבינים שרק לגנץ יש סיכוי לצאת מהפלונטר ולהקים פה ממשלה יציבה".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.