אבו יאיר חוזר: ראשי המועצות הערביות מגיבים לקמפיין של נתניהו
(צילום: אסף חן)

ראשי ערים מהחברה הערבית והדרוזית אמרו היום (רביעי) לאולפן ynet כי הם בטוחים שאחוז ההצבעה במגזר יחצה את רף ה-50%. על קמפיין "אבו יאיר" של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, אמר רפיק ח'לבי, ראש העיר דליית אל-כרמל: "הליכוד איבד את האחיזה שלו בחברה הערבית לחלוטין". עדאל באדיר, ראש העיר כפר קאסם, תקף את מי שטוען שהציבור הערבי לא ייצא להצביע ביום הבחירות: "מי שבונה על זה - יתאכזב. כל המפלגות יעברו את אחוז החסימה". שועאע מנצור, ראש העיר טיבה, בטוח גם הוא שהציבור הערבי יצא להצביע: "משוכנע שהציבור יודע להעריך את האינטרסים שלו ואת הנציגים שלו".
3 צפייה בגלריה
נתניהו בטיק טוק חדש במאהל בדואי
נתניהו בטיק טוק חדש במאהל בדואי
"גימיק". נתניהו מתארח בשבט תראבין בדרום
(מתוך חשבון הטיקטוק של בנימין נתניהו)
רפיק, אנחנו שומעים את ראש עיריית נצרת עלי סלאם, לא בפעם הראשונה, דווקא מקבל את הקמפיין של "אבו יאיר" בברכה. יכול להיות שרק הליכוד יכול, אפילו במגזר הערבי? "אני חושב שבפעם שעברה זה היה גימיק. הפעם, זה אפילו לא גימיק. אני לא חושב שיש לו בכלל סיכוי כלשהו, גם אם ידידי עלי סלאם מארח או מקדם אותו. לדעתי, הליכוד איבד את האחיזה שלו בחברה הערבית לחלוטין. יכול להיות שיקושש כמה קולות, אבל מעבר לכך, לדעתי המקצועית, אני חוזר ואומר - לפי הסקרים שאני רואה - הסיכוי של 'אבו יאיר' לחזור להיות 'אבו' הוא סיכוי כמעט אפסי".
הסקרים מצביעים על כך שבמגזר הערבי אנשים בעיקר נשארים בבית ביום הבחירות, וכשיוצאים למשאלי רחוב, אנשים אומרים שלפחות מבחינה כלכלית, היה להם טוב יותר כשנתניהו היה בשלטון. עדאל, אתה מסכים עם רפיק? "בוודאי. שני דברים – אחד, מי שבונה על כך שבחברה הערבית יצביעו לנתניהו או לליכוד, בונה על תיאוריות שווא. רוב הציבור הערבי יצביע לשתי המפלגות הערביות שייכנסו לכנסת, נכון שיש שלוש, אני לא מביע דעה, אבל רוב הציבור הערבי יצביעו למפלגות האלה. שנית, כל מי שבונה על כך שהציבור הערבי לא ייצא לקלפיות ביום הבחירות, יתאכזב אחרי הבחירות. רוב הציבור הערבי יגיע בהמוניו והפעם, דווקא הפעם, כל המפלגות יעברו את אחוז החסימה".
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
"רע"מ יכולה לחסום את בן גביר". מנסור עבאס, יו"ר רע"מ
(צילום: מוטי קמחי)
אז איך אתה מסביר את הפער בין הדברים שאנחנו שומעים ממך עכשיו לבין הסקרים, ולבין הייאוש בגלל האלימות? "הסקרים לא עובדים בחברה הערבית, ואנחנו ראינו את זה במשך כל מערכות הבחירות הקודמות. הרבה אנשים לא אומרים את האמת בסקרים, וגם הסקרים לא מייצגים. אפשר לראיין 100 איש מתוך כפר אחד שמזוהה בכיוון אחד. שנית, הציבור הערבי רואה שההשפעה של המפלגות הערביות, במיוחד של רע"מ, שהיום הרכבת הממשלה תלויה בה, יכולה לחסום את איתמר בן גביר מלהיות שר בכיר בממשלה, וזה תלוי באחוז ההצבעה בחברה הערבית. אני בטוח ומאמין שבציבור הערבי יצאו להצביע, ונעבור את רף 50% אחוזי ההצבעה.
שועאע, גם העיר טייבה עברה יותר מדי אירועים אלימים, ומורגש שם חוסר ביטחון של התושבים. אתה גם משוכנע שתיראו אחוזי הצבעה כאלה? "אין ספק שישנה תחושה של אפאתיות במגזר הערבי, כולל בטייבה. אבל אני מסכים עם עאדל, כי ככל שיתקרבו הבחירות – אחוז ההצבעה יעלה. אני משוכנע שהציבור יודע להעריך את האינטרסים שלו, יודע להעריך את הנציגים שלו, ואני בטוח שאנחנו נגיע לרף של ה-50%. כדי להשפיע אתה בעיקר צריך לצאת להצביע, ומכאן אני קורא לכלל הציבור הערבי – תממשו את זכותכם הדמוקרטית כדי להשפיע על החיים שלכם".
3 צפייה בגלריה
 בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
 בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ובן גביר מציגים את רשימתם לכנסת בוועדת הבחירות
(צילום: רפי קוץ)
רפיק, דיברנו על ההשפעה שיכולה להיות לציבור הערבי. זה אומר שנראה יותר מנדטים למנסור עבאס מאשר לבל"ד או חד"ש-תע"ל? "מבלי להביע דעה, אני מסכים עם מנצור ובאדיר על כך שאחוז ההצבעה יעלה. נכון, יש אפאתיה, חוסר רצון להצביע ויש אלימות, קיפוח ועוני. אבל יש משימה חשובה מאוד – לבלום את סמוטריץ' ובן גביר. אני חושב שהדברים האלה מאוד חשובים, הציבור הערבי מספיק אינטליגנטי ומבין, ויש מספיק מודעות לאומית כדי להחליט את ההחלטות הנכונות בזמן הנכון. ערביי ישראל מבינים שיש כאן הזדמנות. לא חשוב אם זה עבאס או עודה או משהו אחר – הפוליטיקאים שינו את המשוואה וגם את התפיסה הישראלית. היום, במדינת ישראל מבינים, גם נתניהו, שאי אפשר להקים ממשלה בלי התמיכה של הערבים".
כלומר, אתה מתרשם – ולמרות ההכחשות שלו – שבני גנץ יילך עם חד"ש-תע"ל? "אין סיכוי לאף אחד במדינת ישראל היום להקים ממשלה יציבה בלי התמיכה של הערבים. והערבים מבינים גם כן, שכדי לשפר את החיים שלהם – הם צריכים להיות חלק מקבלת ההחלטות. הפוליטיקה הישראלית הבינה סוף סוף שהם חייבים להתייחס לאוכלוסייה הערבית לא רק כקבלני קולות, אלא גם כשותפים לבניית הישראליות החדשה. החברה הישראלית לא יכולה להיות חברה שמסתכלת לתוך הקונכייה הלאומית או הלאומנית שלה, והיא צריכה להיות חברה הרבה יותר פתוחה, גם לאוכלוסייה הערבית".