אחת הסערות המרכזיות במערכת הבחירות הייתה הבטחתו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לחרדים, שלפיה אם יקים ממשלה - הוא ישווה את תקציבי המוסדות החרדיים שלא מלמדים מקצועות ליבה (מתמטיקה ואנגלית) למוסדות בחינוך הממלכתי. חבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס דחה הבוקר (יום חמישי) בריאיון ל-ynet radio את הביקורת על ההבטחה, שצפויה להעביר תקציבים ממשלתיים נוספים לטובת הגדלת העוני בחברה החרדית במקום לפיתוחה - והביא כדוגמה את ראש הממשלה יאיר לפיד.
"תצאו מהבועה הזו של ליבה ליבה ליבה", טען אבוטבול. "מי שמנפץ את הבועה שלכם זה אותו ראש ממשלה שאין לו תעודת בגרות. הוא עושה כמובן הרבה טעויות, אולי כי אין לו ליבה?".
3 צפייה בגלריה
משה אבוטבול באולפן ynet
משה אבוטבול באולפן ynet
"לומדים בקרוואנים מול בנייני פאר, ולא מתלוננים". ח"כ משה אבוטבול
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"בקרוב יהיה אפיזודה חולפת". ליברמן
(צילום: יונתן זינדל)
על אף שבבתי הספר בחברה הערבית שתחת משרד החינוך לומדים לימודי ליבה, טען אבוטבול כי "במגזר הערבי לא דורשים לימודי ליבה, אלא רק 53 מיליארד שקל" - הכספים שטוענים באופוזיציה שהועברו בהסכמים הקואליציוניים לרע"מ, על אף שהסכום האמיתי נמוך משמעותית.
מה כל כך נורא שצעיר חרדי יידע מתמטיקה ואנגלית? "בבתי הספר אצלנו לומדים את היסודות המרכזיים של מתמטיקה ואנגלית. השיחות על איך להרחיב את זה באמת נוגדות את העקרונות שלנו. זה גורם למיעוט בלימודים שחשובים לנו. אני לא מאמין שלימודי ליבה הם הדברים הנכונים ביותר, מי אמר שדווקא זה נכון? למה דבר שאמר חוקר סיני נכון יותר מרבן גמליאל?".
אתה אומר שלימודי מתמטיקה ואנגלית לא מקדמים אתכם? "אני מזמין אתכם לדבר על מסכת עירובים ואני בטוח שתכירו את כל יסודות ההנדסה, ועל מסכות אחרות שבהן לומדים את כל יסודות החשבון. רק מה, לומדים את זה בתורה".
לדברי אבוטבול, "יש שפע של קורסים שאפשר ללמוד. תראו כמה אנשים מוציאים תואר ראשון בקריית אונו, וכולם מרוצים. המוח החרדי הוא המחודד בעולם ולכן הם כולם נחטפים למקומות תעסוקה. אם תלמד גמרא איתי, תצא מוקסם, כי לומדים שם דברים אחרים. אף אחד לא ישנה אותנו אחרי אלפי שנים, אז לא צריך לגעת בזה. אני מצפה מהממשלה לקצת הוגנות".
נציין כי לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכון לרבעון הראשון של 2022, רק כמחצית מהגברים בחברה החרדית משתלבים בשוק העבודה. שיעור התעסוקה בקרב נשים חרדיות, לעומת זאת, הוא כ-81% - ופעמים רבות נטל ההכנסה של המשפחה כולה, שהיא לעיתים קרובות מרובת ילדים, נופל על האישה. ב-2021 שיעור החרדים בהייטק היה 3% בלבד. בחטיבת המחקר של בנק ישראל הדגישו בעבר כי אם שיעור התעסוקה של הגברים החרדים יהיה זהה למגזר הכללי, התוצר לנפש במדינת ישראל ב-13 אלף שקלים. בבנק ישראל ציינו גם כי 4% בלבד מהגברים החרדים שרוצים לעבוד לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה.
למה אי אפשר לעבוד בבוקר וללמוד בערב? "יש סביבות עבודה מותאמות לחרדים אבל הממשלה פועלת בדורסנות ובשנאה. ליברמן לא יירגע משנאתו כלפינו, אבל בקרוב הוא יהיה אפיזודה חולפת. התלמידים שלנו הולכים לבתי ספר בתוך קרוואנים, כשממול יש בנייני פאר, ואנחנו יושבים בשקט ובדומייה. אנחנו לא מלקקים דבש. בגלל זה לצאת נגדנו? אתם רוצים שנצא לעבוד, ואז אישה יוצאת לעבוד ואתם עוצרים אותנו (מתייחס להחלטת ליברמן על מעונות היום, שיישומה כלל לא נכנס לתוקף ונדחה ל-2024). יש הרבה דברים יפה בחברה החרדית שלצערי הציבור לא מכיר בהם ולא מעריך".
3 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
"לא רוצים לעשות נזקים בתוך הגוש". משה גפני
(צילום: מוטי קמחי)
באשר לבחירות עצמן אמר אבוטבול כי "אנחנו לא נחים לרגע. יו"ר התנועה, אריה דרעי, חילק אותנו למחוזות - ושם אנחנו ישנים עם שקי שינה. בכל שבת אני בדירה אחרת. אנחנו לא מתכוונים לחזור לבחירות שישיות. יש מאיפה להגדיל את ש"ס, ובנוסף יש אנשים רדומים שנמאס להם ממערכות בחירות ולא יצאו להצביע, וכעת הם מתעוררים בגלל הממשלה שהייתה כאן".
כשנשאל על ההבדל בין ש"ס ליהדות התורה, השיב כי "יש לנו יותר הכלה לאנשים שיוצאים לעבודה". לצד זאת, הוא טען כי "אחד האדמו"רים מעולם התורה האשכנזי אמר לי שהוא חשב להצביע לש"ס, אבל סירבתי בעדינות ואמרתי שזה לא יקרה בבית מדרשנו. אנחנו לא רוצים לעשות נזקים בתוך הגוש. אני לא רוצה להיכנס לסיבות שגרמו לו לחשוב על הצעד הזה".