ניר ברקת בריאיון באולפן ynet
(צילום: אסף חן)

על רקע תחילתו של המשא ומתן הקואלציוני להרכבת ממשלה בראשות בנימין נתניהו והמאבקים הפנימיים בליכוד על תפקידי השרים המיועדים, ח"כ ניר ברקת מהליכוד אמר הבוקר (ראשון) באולפן ynet כי "יש לנו נבחרת טובה ומנעד מאוד רחב של מינויים שנתניהו יכול לעשות, ואנחנו צריכים לראות איך אנחנו משתלבים".
ברקת, שקיבל הבטחה פומבית מנתניהו להתמנות לשר האוצר לקראת הבחירות לכנסת ה-23 ב-2020, אך לבסוף ראה את ח"כ ישראל כץ מתמנה במקומו, עדיין מעוניין בתפקיד הבכיר. עם זאת, יחד עם ברקת מועמדים פוטנציאליים רבים לתפקיד שר האוצר, בהם כץ עצמו, יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר ש"ס אריה דרעי וח"כ אלי כהן שהגיע למקום השני בפריימריז בליכוד.
כהן אמר היום ב-ynet radio כי הוא חושב שנתניהו "יודע שאני מצפה לתיק משמעותי בכיר. הייתי שר הכלכלה והתעשייה, הייתי חבר בקבינט, סיימתי בשלישייה הראשונה בליכוד - אז אני חושב שאני גם אקבל תיק משמעותי". כהן הוסיף כי הוא ישמח "לשרת בתפקיד הכלכלי המשמעותי ביותר - שר האוצר".
לדברי כהן, "לא רק שכיהנתי בתפקידים קשורים בממשלות קודמות, גם הניסיון שלי כרואה חשבון וכאחד שהגיע מהמגזר העסקי המתאים". הוא ציין כי הוא חושב ש"אנחנו הולכים לתקופה כלכלית מאתגרת מאוד שעדיין לא באה לידי ביטוי בצורה מלאה".
4 צפייה בגלריה
הרבה מועמדים - ותפקיד אחד. סמוטריץ', דרעי, כץ, ברקת וכהן
הרבה מועמדים - ותפקיד אחד. סמוטריץ', דרעי, כץ, ברקת וכהן
הרבה מועמדים - ותפקיד אחד. סמוטריץ', דרעי, כץ, ברקת וכהן
(צילום: קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, דנה קופל)
עם זאת, גם ברקת מזהה אתגרים לכלכלה הישראלית וחושב שניסיונו האישי הופך אותו למועמד אידאלי לפתור אותם. "אני סומך על נתניהו שיידע לקחת את כישוריי ואת ניסיון חיי כיזם וכאיש עסקים", אמר. "עומד לפנינו משבר בינלאומי גדול מאוד, ואנחנו צריכים לדאוג לכך שישראל תהיה אי של יציבות כלכלית. נתניהו ואני רואים עין בעין את האתגרים ואת הפתרונות, ולא פעם הוא ראה בי את הבן האדם המתאים ביותר - זה קרה לא ממזמן". כשנשאל אם הוא אמר לנתניהו שהוא מעוניין בתפקיד, ציין ברקת: "אני לא צריך להגיד לו, הוא מכיר אותי".
כהן התייחס לאפשרות שדרעי יהיה זה שייכנס בסוף לתפקיד שר האוצר, ואמר כי "כל השותפים הם טובים וראויים". עם זאת, כשנשאל על הבטחת הבחירות של דרעי להקצאת מיליארד שקל להרחבת החלוקה של תלושי מזון, אמר כהן: "בעיניי הדבר החשוב ביותר זה לייצר מקומות עבודה שאנשים יוכלו לצאת ולהתפרנס בכבוד. הרמב"ם אמר שלתת צדקה זה חשוב אבל לתת לאדם מקור פרנסה זה אפילו שמונה מעלות יותר חשוב". עם זאת, הוא ציין כי "יש כאלו שצריך גם לסייע להם בגלל שהם מוגבלים או בעלי קשיים. המדינה צריכה להיות רגישה".
דרעי ייקח את תיק האוצר? ובליץ החקיקה הצפוי - קובי נחשוני מסביר
(צילום: אסף חן)

"אני סומך על נתניהו שיידע לקחת את כישוריי ואת ניסיון חיי כיזם וכאיש עסקים", אמר ברקת. "עומד לפנינו משבר בינלאומי גדול מאוד, ואנחנו צריכים לדאוג לכך שישראל תהיה אי של יציבות כלכלית. נתניהו ואני רואים עין בעין את האתגרים ואת הפתרונות, ולא פעם הוא ראה בי את הבן האדם המתאים ביותר - זה קרה לא ממזמן". כשנשאל אם הוא אמר לנתניהו שהוא מעוניין בתפקיד, אמר ברקת: "אני לא צריך להגיד לו, הוא מכיר אותי".
ככל שעובר הזמן מאז הבחירות, הקרב על חלוקת התיקים בתוך הליכוד מתלהט, ואף הגיע לאיומים. ח"כ דודי אמסלם כבר אותת שלא יסכים לכהן בשום תפקיד פרט לשר המשפטים ופניו לכנסת אם לא ייבחר למחליפו של גדעון סער. גם שגריר ישראל באו"ם לשעבר, דני דנון, הודיע כי הוא מבקש לקבל את תפקיד יו"ר הכנסת לידיו, והבהיר - זה או התפקיד הזה, או כלום. ברקת התייחס לכך, ואמר: "יש לי סגנון ודרך אחרת".

מה יעלה בגורל מצעד הגאווה ולימודי הליבה?

המשא ומתן הקואליציוני לא מתנהל רק סביב חלוקת התיקים, אלא גם מתעסק במהות. ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת "נעם" שנכלל במקום ה-11 ברשימת הציונות הדתית וינהל מו"מ קואליציוני נפרד מול הליכוד, אמר בשבוע שעבר כי בכוונתו "לבחון משפטית" את ביטול מצעד הגאווה. "נתחיל בירושלים, אחרי זה נראה לגבי תל אביב", ציין בריאיון לגל"צ. בעקבות החשש הגדול בקהילת הלהט"ב מפגיעה בזכויותיהם תחת הממשלה שיקים, נתניהו אמר למקורביו בשיחות סגורות כי לא תהיה שום פגיעה במצעדי הגאווה או בסטטוס קוו הקשור בקהילת הלהט"ב.
4 צפייה בגלריה
נתניהו למקורביו: "לא נפגע בסטטוס קוו של קהילת הלהט"ב". מעוז על ביטול מצעד הגאווה: "נתחיל בירושלים, ואז נראה לגבי ת"א"
נתניהו למקורביו: "לא נפגע בסטטוס קוו של קהילת הלהט"ב". מעוז על ביטול מצעד הגאווה: "נתחיל בירושלים, ואז נראה לגבי ת"א"
נתניהו למקורביו: "לא נפגע בסטטוס קוו של קהילת הלהט"ב". מעוז על ביטול מצעד הגאווה: "נתחיל בירושלים, ואז נראה לגבי ת"א"
( צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה מצעד הגאווה
אמיר אוחנה מצעד הגאווה
"הוא גבוה בתוך הרשימה לטובת העניין הזה". אוחנה במצעד הגאווה בירושלים, ב-2019
(צילום: אוהד צויגנברג)
האם אתה יודע להגיד לחברי קהילת הלהט"ב ששום דבר מהזכויות שקיבלו עד היום לא ייפגעו? "חד-משמעית כן. זו מחויבות גם של נתניהו באופן אישי וגם שלי - אני איש מאוד ליברל בתפיסת עולמי. הזכויות של המיעוטים במדינה לא ייפגעו".
לא יבטלו את מצעד הגאווה בקדנציה שלכם? "לא, אני חושב שזו זכותם של אנשים לצעוד. אני מכיר את זה טוב מירושלים - אני הגנתי בחירוף נפש על זכותם לצעוד. זה יימשך אם הם ירצו בכך".
יש החושבים שנלך לעבר הקצנה והדתה, אז אתה אומר שתעמדו נגד זה? "לא רק אני, גם נתניהו וכל הליכוד כמכלול. אני רוצה להזכיר שיש לנו את אמיר אוחנה גבוה בתוך הרשימה לטובת העניין הזה".
4 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
ראש הממשלה יעמוד בהבטחתו לחרדים על לימודי הליבה? גפני, נתניהו וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
ואם בסטטוס קוו עסקינן, עוד נושא שנמצא על סדר היום הוא התחייבות נתניהו ליהדות במהלך מערכת הבחירות כי ישווה את תקציב המוסדות החרדיים שלא לומדים ליבה לזה של החינוך הממלכתי אם ייבחר לראשות הממשלה. ההבטחה ניתנה תמורת הסכמת שני הפלגים של המפלגה החרדית האשכנזית לרוץ יחד גם בבחירות האחרונות, והיא צפויה לצוף ביתר שאת במהלך המשא ומתן הקואליציוני.
בניגוד להתחייבות המדוברת, כהן אמר היום כי הוא "תומך ביישום המלצות ועדת שושני שקבעה שהתקציב יהיה באופן יחסי להיקף לימודי הליבה". עם זאת, הוא ציין כי "לטובת הכלכלה והחברה, נכון לשלב גם את החרדים וגם את הערבים, והדרך לעשות זאת היא באמצעות הידברות ותמריצים. ככה זה עובד בחיים".
כהן הדגיש כי "לרדות בחרדים, לשסות נגדם ולגנות אותם זה פשוט לא עובד". לדבריו, "הממשלה הנוכחית בשנה האחרונה לא עשתה שום שינוי בחברה החרדית חוץ מלהגביר את השיסוי והאלימות המילולית נגדם עם מריצות למזבלות".