סמוטריץ' באולפן: קורא לשקד לפרוש
(צילום: נויל האריס)

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' קרא היום (שלישי) ליו"ר הבית היהודי איילת שקד לפרוש מההתמודדות בבחירות, ומעריך שאיתמר בן גביר, שותפו לרשימה, יהיה שר בכיר בממשלה בראשות נתניהו. בריאיון לאולפן ynet שיבח סמוטריץ' את בן גביר וכינה אותו "סמל המאבק במרכיבי החברה הערבית שהם אויב מסוכן מאוד מבית", ואמר שהוא שואף שמפלגתו תהיה השלישית בגדולה.
"לפי המספרים, נכון לעכשיו, בוודאי שאיתמר יהיה שר בכיר. זו המשמעות של דמוקרטיה", אמר סמוטריץ'. "אנחנו נקבל אמון גדול מהציבור ולאיתמר יש חלק משמעותי בזה. אני מקווה שנהיה המפלגה השלישית בגודלה במדינת ישראל, בעזרת ה'".
סמוטריץ' לא מתחרט על דבריו בעניין הוצאת המפלגות הערביות מחוץ לחוק, ואמר כי "ביום שנוציא אותן מהמשחק, ייפתח הפתח להנהגה אחרת. יש זרמי עומק טובים וחיוביים בחברה הערבית, להנהגה אחרת ואמיצה, שתקבל את האתוס המכונן של מדינת ישראל כמדינה יהודית ותרצה להשתלב בתוכה", ועל התבלטותו של יו"ר עוצמה יהודית אמר כי "החברה הישראלית מתפכחת וחוזרת לאינסטינקטים בריאים: אנחנו בעלי הבית, ומי שרוצה לחיות איתנו זה מצוין".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"סמל למאבק באויב מבית". סמוטריץ' על בן גביר
(צילום: אלבום פרטי)
יו"ר הציונות הדתית הוסיף גם כי "לצערי, בתקופה האחרונה יותר מדי בכירים במערכת הביטחון מרשים לעצמם להתבטא בסוגיות חברתיות, ובדמוקרטיה יש גבול דק. אנשי מערכת הביטחון צריכים לעסוק בביטחון פרופר. בהיבטים אחרים שוודאי שנוגעים ברוחב שלהם גם לביטחון, בדמוקרטיה אמורים להיות מנוהלים במקומות אחרים. ראש השב"כ צריך להתעסק במשימות הספציפיות שלו ולא לתקן את כל העולם, כל אחד יעסוק במשימותיו".
הוא העריך כי יו"ר הבית היהודי איילת שקד לא תעבור את אחוז החסימה למרות הסיכום עם יוסי ברודני. "יש גבול לכמה שאפשר לנפח מפלגה ששווה בערך אחוז-אחוז וחצי בסקרים לכותרות פוליטיות. מה שמטריד אותי זה זריקת קולות לפח. אבל היא לא תעבור, אין שום סיכוי בעולם".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"קורא לה לפרוש ולא לזרוק קולות לפח". איילת שקד
(צילום: מוטי קמחי)
הוא ציין כי "אני מתקשה להתרשם מבן אדם שבמשך חודש שלם עמד בכל אולפן וצעק כמה ממשלת ימין היא אסון למדינת ישראל, ופתאום כשהסקרים לא מחמיאים לו, משנה את האג'נדה שלוץ. זה לא אמין, זה לא עובד. ראיתי הבוקר איזו אמירה שלה, 'סוף סוף בונים מחדש בית לציונות הדתית'. אין מי שפירק את הציונות הדתית יותר משקד ובנט, עוד מהרפתקת הימין החדש, שהשאירה אותנו מדממים בצד הדרך יומיים וחצי לפני סגירת הרשימות".
אתה קורא לה לפרוש? "אני בוודאי קורא לה לפרוש", אמר סמוטריץ'. "אם דבריה כנים והלב שלה בימין, אז הדבר הכי טוב שהיא יכולה לעשות זה לא לזרוק קולות לפח. ואני מזכיר שוב, כל חוסר היציבות שאנחנו נמצאים בתוכו כבר שלוש שנים התחיל בגלל אותה הרפתקה של בנט ושקד במועד א' שזרקו לפח כמעט 4 מנדטים".
סמוטריץ' נשאל על הבטחתו של ראש האופוזיציה נתניהו למפלגות החרדיות על מימון מוסדות ללא לימודי ליבה, ואמר כי הוא תומך בהעלאת התקצוב של מוסדות החינוך החרדיים. "קודם כל צריך להכיר במציאות", אמר סמוטריץ'. "יש היום אפליה קשה מאוד נגד הילדים והילדות בציבור החרדי, שמקבלים היום רבע מילדים אחרים. זה לא קורה רק בגלל לימודי ליבה, זו תוצאה של כל מיני עיוותים היסטוריים.
"מדינה דמוקרטית, מערבית ומודרנית חייבת לאפשר לכל הפחות רמת קיום מינימלית של מערכת חינוכית לכל ילד", אמר סמוטריץ'. "חייבים להעלות את רמת התקצוב של מוסדות החינוך החרדיים כדי שכל ילד וילדה יוכלו להגיע לבית ספר נורמלי עם כיסא, שולחן, לוח, עם מורה וארוחת צהריים חמה".
האם מוסדות שלא מלמדים ליבה צריכים להיות מתוקצבים באותה צורה? "הציבור החרדי, ברוך ה', גדל ומתפתח. מי שמכיר אותו מבפנים יודע שהוא עובר תהליכי עומק מדהימים", השיב סמוטריץ'. "בסופו של דבר, יותר ויותר בציבור החרדי יוצאים ללימודים ולתעסוקה, והולכים לצבא ולשירות הלאומי. שום דבר לא יעבוד בכפיה, זה רק מייצר את ההפך.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ המחנה הממלכתי
בני גנץ המחנה הממלכתי
סמוטריץ' על גנץ: "נתן לחרדים נייר לבן ואמר 'תכתבו'"
(צילום: מוטי קמחי )
"אני מציע להמשיך בתמריצים חיוביים ושיכבדו את אורחות חייהם. אי אפשר לרצות שהחרדים ישתלבו באקדמיה ואז בצביעות שאין למעלה ממנה, לא לאפשר להם ללמוד בהפרדה מגדרית, לזרוק 'הדרת נשים' וללכת נגד זה לבג"ץ. אי אפשר לרצות שהם ישתלבו בצבא ואז לא לאפשר להם לשמור על אורחות חייהם בתוך הצבא ולדרוש מהם לשמוע שירת נשים כי אם לא, הם חשוכים ואנחנו לא מכבדים אותם. אני טוען שהתהליכים האלה קורים".
גנץ יתן למפלגות החרדיות את אותו דבר בדיוק? "שולמית אלוני ז"ל אמרה שהיא מוכנה לחבוש שטריימל אם זה מה שצריך כדי להקים מדינה פלסטינית, אז מספיק כבר עם הציניות והצביעות הזאת", אמר סמוטריץ'. "הרי גנץ נתן לחרדים נייר לבן, אמר 'תכתבו מה שאתם רוצים ואני אחתום לכם'. זה לא שנתניהו עשה משהו שאף אחד אחר לא היה עושה".
בהמשך תקף סמוטריץ' את דבריו של ראש השב"כ רונן בר, לפיהם חוסר היציבות הפוליטית מהווה זריקת עידוד לארגוני הטרור, וקרא לאיילת שקד לפרוש מההתמודדות בבחירות בשל סיכוייה הנמוכים לעבור את אחוז החסימה. "גם אם יש באמירה גרעין מסוים של אמת, אז ראש השב"כ לא צריך לומר אותה", אמר סמוטריץ'.
הוא הסביר כי "כשראש השב"כ אומר את זה בקולו, זה נותן מוטיבציה ורוח גבית לטרור. אז גם אם אתה צודק, תהיה חכם. ראש השב"כ יכול לומר דברים שהוא חושב בחדרים הסגורים, בקבינט, לראש הממשלה, בפורומים החשובים שבהם הוא מתעסק".