3 צפייה בגלריה
דיון בערעור התנועה לאיכות השלטון על החלטת השופט עמית שלא לפסול את ח"כ לשעבר עמיחי שיקלי ועידית סילמן
דיון בערעור התנועה לאיכות השלטון על החלטת השופט עמית שלא לפסול את ח"כ לשעבר עמיחי שיקלי ועידית סילמן
שיקלי בדיון, שלשום
(צילום: יואב דודקביץ')
בית המשפט העליון יפרסם מחר (ראשון) את החלטתו בעניין הערעורים על פסילת מפלגת בל"ד מהתמודדות בבחירות ופסילת עמיחי שיקלי מהתמודדות ברשימת הליכוד. כמו כן, בג"ץ צפוי להכריע סופית בעניין ערעור התנועה לאיכות השלטון שמבקש לפסול את התמודדות עידית סילמן בליכוד. ייתכן שהנימוקים להחלטות יפורסמו רק בהמשך.
שיקלי בדיון: "הייתי נאמן לעמדת הבוחר"
(צילום: משה מזרחי, לע''מ)

שלשום ערך העליון דיונים ארוכים בנושא. שיקלי והליכוד הגישו עתירה לאחר שיו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, פסל את מועמדותו ברשימת הליכוד. השופט עמית טען כי שיקלי היה אמור להתפטר מהכנסת כבר עם ההכרזה עליו כפורש מימינה באפריל, והתמודדותו בבחירות, לאחר שפעל נגד סיעתו בכנסת – "תהפוך את החוק לפלסתר".
בפתח הדיון בעניינו של שיקלי, התנצל נציג הליכוד בדיון, עו"ד מיכאל רביליו, על דבריהם של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ושיקלי נגד השופט יצחק עמית: "הם עומדים לחלוטין עם התנגדותם להחלטה, אך מצרים על כך שהתנסחו בלהיטות יתר". השופטת חיות הסכימה להתנצלות, אך אמרה שראוי שהמתנצל יעשה זאת בעצמו - כפי שאכן עשה שיקלי בהמשך. רק השבוע אמר בריאיון לישי שנרב ושרון כידון ב-ynet radio כי השופט עמית "הוא איש לא רציני. טרחתי לקרוא פסקי דין שלו ובאמת שהתרשמתי מיכולותיו הוורבליות - אין ספק שמדובר גם במשורר מוחמץ".
השופטת לנציגי מרצ: "לא צריך להיכנס לשיקולים פוליטיים"
(צילום: לע''מ)

נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, אמרה כי שיקלי ניסה למשוך את מועד הפרישה, ודחתה את ניסיונו להסתמך על הפשרה שהציע בית המשפט המחוזי בירושלים - שבעקבותיה התפטר מהכנסת: "האם זה היה בגדר הסמכות שלו?". עו"ד רביליו השיב כי חבר כנסת שחשב שיוכרז כפורש היה מתמודד באופן עצמאי: "לפי סקרים עצמאיים הוא היה מצליח מאוד". אחד השופטים אמר בתגובה: "הסקרים זו לא ראייה משפטית". בית המשפט המחוזי, נציין, התנה את הפשרה בכך שיו"ר ועדת הבחירות יקבל אותה - מה שלא קרה בסופו של דבר.
במהלך הדיון דיבר גם שיקלי עצמו, שבפתח דבריו הבהיר כי הוא עומד מאחורי ההתנצלות שהשמיע עו"ד רביליו בפתח הדיון, והוסיף ש"היו דברים שנאמרו שלא היו ראויים". הוא הציג את עמדתו, שהסתמכה על פסיקת בית המשפט המחוזי: "הייתי נאמן לעמדת הבוחר. הבנתי שיש פשרה, שלאורה משכתי את העתירה, אחרת הייתי מתמודד בצורה עצמאית. נסמכתי על פסיקתם, והבקשה לשינוי הפרוטוקול הייתה אחרי התפטרותי מהכנסת". השופטת חיות דחתה את הטענה: "זה לא מדויק. היועצת המשפטית לממשלה העבירה לך ב-12 ביוני, וראית אותה לפני בקשת ההתפטרות".
3 צפייה בגלריה
דיון בבג"ץ על פסילתה של בל"ד מהתמודדות בבחירות
דיון בבג"ץ על פסילתה של בל"ד מהתמודדות בבחירות
השופטים אמרו שהעתירה "רדודה" ו"דלת ראיות". חברי בל"ד בדיון, שלשום
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
 ועדת הבריאות
 ועדת הבריאות
השופטים צפויים לאשר סופית את התמודדותה. סילמן
(צילום: יואב דודקביץ')
בעתירה נגד בל"ד נטען כי הייתה ונשארה מפלגה קיצונית. בדיון שלשום הוצגה גם עמדת היועצת המשפטית לממשלה, הסבורה כי "המפלגה קרובה לתחום האסור - אך לא חצתה את הגבול". תשעת השופטים ביקרו את תוכן העתירה, ואמרו שהיא "רדודה" ו"דלת ראיות". הנשיאה חיות הוסיפה כי "גם אם דברים במפה הפוליטית השתנו, זאת לא עילה לפסילה".
בעניינה של סילמן, השופטים צפויים לאשר סופית את התמודדותה בבחירות ברשימת הליכוד. שתי עתירות הוגשו בנושא, אחת על ידי מרצ ואחת על ידי התנועה לאיכות השלטון. שלשום, אחרי ביקורת קשה מהשופטים, משכה מרצ את עתירתה נגד ההחלטה שלא לפסול את סילמן.