3 צפייה בגלריה
 ליברמן, לפיד ושקד
 ליברמן, לפיד ושקד
ליברמן, לפיד ושקד
(צילום: קובי קואנקס, מוטי קמחי )
שר האוצר אביגדור ליברמן מתח ביקורת הבוקר (חמישי) על נאומו המתוכנן של ראש הממשלה יאיר לפיד באו"ם הערב, במסגרתו הוא מתכנן להצהיר על תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית. "על רקע גל הטרור הפלסטיני והאמירות השערורייתיות של אבו מאזן בברלין, כל הדיבורים על הקמת מדינה פלסטינית הם בגדר כניעה לטרור", אמר שר האוצר. "הצהרות מן הסוג הזה מצד ההנהגה הישראלית מסייעות לאבו מאזן ומנגנוני הביטחון הפלסטיניים להתחמק מחובתם להיאבק בטרור".
גם שרת הפנים איילת שקד התייחסה היום לכוונתו של לפיד לדבר מעל בימת האו"ם על שתי המדינות. "יאיר לפיד מדבר בשם עצמו ולא בשם ממשלת ישראל. אני גם דיברתי איתו בלילה והבהרתי לו את זה", אמרה שקד בריאיון למורן אזולאי ויוסף חדאד ב-ynet radio. "ממשלת ישראל לא תומכת בשתי מדינות. כשהקמנו את הממשלה זה היה ברור שזה לא על הפרק. לכל אחד בממשלה יש את הדעה שלו, אנחנו חושבים שזה דבר מסוכן".
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

בנאום הערב (שעון ישראל) בעצרת האו"ם, זאת תהיה הפעם הראשונה זה שנים שראש ממשלה ישראלי מדבר על בימת האו"ם בנוגע לפתרון שתי המדינות. עם זאת, לפיד ידגיש את הסיכונים שכרוכים בהקמת מדינה פלסטינית. בסביבתו של לפיד אמרו כי ראש הממשלה ידגיש שישראל לא תעשה שום דבר שיסכן את ביטחונה, וכי ההיפרדות מהפלסטינים תצטרך להיות חלק מהחזון המדיני, מתוך תפיסה של עוצמה.
גורם מדיני בכיר אמר אמש בהתייחסו לסוגיה הנפיצה כי "אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנחנו לפני מערכת בחירות, וחלק מההגינות הפוליטית היא שאם אתה הולך לבחירות אתה אומר לציבור לאן אתה רוצה ללכת". הגורם הוסיף כי "זה הדבר הנכון למדינת ישראל. צריך להדגיש את הממד הביטחוני וההסתייגויות שלנו - שלא יהיה מדובר בריצה למזרח תיכון חדש, אלא דבר שמעוגן בצורכי הביטחון של ישראל. צריך להתחיל משא ומתן מאוד זהיר".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
(צילום: EPA)
שרת הפנים שקד מתחה כאמור ביקורת על הדברים שלפיד צפוי לומר בעצרת האו"ם. "העמדה שלנו היא מובהקת, אנחנו מתנגדים למדינה פלסטינית. המדינה הפלסטינית בעיניי מסוכנת למדינת ישראל. גנץ, איזנקוט ולפיד תומכים במדינה הפלסטינית. כשנכנסתי לפוליטיקה, נתניהו ניהל משא ומתן עם אבו מאזן בעזרת ציפי לבני להקמת מדינה פלסטינית. אנחנו, בהרבה אומץ, הורדנו את זה מסדר היום".
שקד אמרה עוד: "שינינו את השיח, רוב אזרחי ישראל וגם הרבה מאוד פוליטיקאים מבינים שזה דבר מסוכן לצערי, בממשלה הזאת, ראש הממשלה החליט לפזר סיסמה שבעיניי היא חלולה על מדינה פלסטינית. אני מעריכה שזה כחלק מקמפיין בחירות. אבל אני מזכירה - גם נתניהו עשה את זה, ומי שפוצץ את המשא ומתן של נתניהו עם אבו מאזן זה אנחנו. ללפיד אין תוכנית להקמת מדינה פלסטינית, הוא יכול לדבר באו"ם כי זה משרת אותו בבחירות. אבל בני גנץ וגדי איזנקוט נכנסו לפוליטיקה בשביל זה, והם מוכרים סיפורים על מפלגת מרכז".
3 צפייה בגלריה
ועדה משותפת של ועדת ביטחון הפנים וועדת החוץ והביטחון בנושא אירועי "סרסור הסוהרות" בשנים 2014-2018
ועדה משותפת של ועדת ביטחון הפנים וועדת החוץ והביטחון בנושא אירועי "סרסור הסוהרות" בשנים 2014-2018
"ראש הממשלה יגיד את מה שרוב האנשים בציבור אומרים". ח"כ בן ארי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ מירב בן ארי, ממפלגתו של לפיד, אמרה ל-ynet radio בתגובה לביקורת עליו: "ראש הממשלה יגיד את מה שרוב האנשים בציבור אומרים - שבסוף אי אפשר להתעלם מהתופעה הזאת של 2.5 מיליון פלסטינים. סיפוח הוא רעיון שיביא הרס על מדינת ישראל. בוודאי שהמטרה היא בסוף להגיע להיפרדות, אבל ראש הממשלה לא אמר שזה הדבר החשוב ביותר".
בן ארי הוסיפה: "נתניהו אמר את זה ב-2016, והייתה גם התוכנית של טראמפ ל'עסקת המאה' שגם היא דיברה על היפרדות והקמת אוטונומיה. מאז שנוצרה הבעיה הפלסטינית, כל ראש ממשלה מדבר על זה שיש 2.5 מיליון פלסטינים, וגם אם לא נסתכל לשם - הבעיה לא תיעלם. הממשלה של נתניהו העבירה מזוודות של כסף לחמאס, אנחנו עצרנו את זה".
דני דנון, לשעבר שגריר ישראל באו"ם וכיום מתמודד מחדש ברשימת הליכוד לכנסת, אמר: "אני חושב שאין פה דרמה, זה לא מייצר איזושהי ציפייה בעולם לראות מה הוא הולך להגיד. לפיד לא מוכר בדעה הבינלאומית. הוא חדש וגם לא יודעים כמה זמן הוא יהיה בתפקיד. לכן, כרגע זה יותר נאום לפוליטיקה הפנימית. הוא הוציא ספין לגבי מדינה פלסטינית.
"ברור לכולם שהדברים האלה הם חלק מהקמפיין. זה פשוט לשרת את הקמפיין וזה לא משרת את מדינת ישראל. הוא היה צריך להתמקד רק בנושא האיראני, זה הנושא המשמעותי היום מבחינת האינטרסים שלנו. כל דיפלומט בקורס צוערים היה אומר לך שבכזה נאום צריך להשתמש בנושא של הגרעין האיראני".
הנאום המתוכנן של לפיד עורר כבר אמש ביקורת בתוך הקואליציה. שר המשפטים גדעון סער אמר: "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את ביטחון ישראל, רוב העם לא יאפשר לזה לקרות".
גם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שהקים את הקואליציה עם לפיד, מתח ביקורת על המהלך. לדברי בנט, "אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית. הממשלה בראשותי הביאה להישגים בלי ויתורים ביהודה ושומרון, שיעמידו בסכנה את ביטחונה של מדינת ישראל. אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן ואין שום היתכנות או תוחלת למהלך מדיני עם הפלסטינים. סיסמאות ריקות כמו 'שתי מדינות' צריכות להישאר בשנות ה-90, יחד עם הרבה אופנות אחרות שעברו מהעולם".
גם באופוזיציה תקפו. בליכוד אמרו: "אחרי שלפיד הקים את הממשלה הישראלית-פלסטינית הראשונה, עכשיו הוא רוצה להקים מדינה פלסטינית על גבול כפר סבא, נתניה ונתב"ג, ולמסור שטחי מולדת לאויבינו. במשך שנים נתניהו הצליח להוריד את הנושא הפלסטיני מסדר היום העולמי, ולפיד החזיר את אבו מאזן לקדמת הבמה תוך פחות משנה".
ביש עתיד, מפלגתו של ראש הממשלה, אמרו כי ראש האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו היה זה שדיבר על פתרון שתי המדינות בנאומו באו"ם ב-2016. הם אף ציטטו את נאומו המלא של נתניהו באו"ם, שאמר אז: "אני מחויב לחזון של שלום המבוסס על שתי מדינות לשני עמים, ומוכן להתחיל משא ומתן כדי להשיג שלום כבר היום, לא מחר, ולא בשבוע הבא. במקום להתנפל על ישראל באו"ם, אני מזמין את אבו מאזן לשאת דברים בפני עם ישראל בכנסת בירושלים, ואשמח לבוא לשאת דברים בפני הפרלמנט הפלסטיני ברמאללה".
ynet radio - סרטון הדרכה
(צילום: ירון ברנר, בימוי: אסף קוזין, עריכה: גיא פוקס)

החודש יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שכולל שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.