2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס אזכרה לנשיאים ולראשי ממשלות ישראל
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס אזכרה לנשיאים ולראשי ממשלות ישראל
יקבל את התוצאות הרשמיות בעוד שבוע - ויזמן את נציגי הסיעות
(צילום: רפי קוץ)
תוצאות האמת מצביעות על הכרעה ברורה בבחירות לכנסת ה-25, ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו צפוי להתחיל בקרוב מאוד, אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, את כהונתו השישית בלשכת ראש הממשלה. עם זאת, זה לא יקרה מיד, ויש עוד הליך רשמי - בעיקרו טכני. נשיא המדינה יצחק הרצוג יקבל את תוצאות הבחירות הרשמיות מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, רק בעוד שבוע ימים - ב-9 בנובמבר.

בחירות 2022 - כתבות נוספות

מיד לאחר מכן יקיים סבב התייעצויות בבית הנשיא עם הסיעות השונות - הידוע גם כ"מצעד הממליצים". את הזימון יקבלו הסיעות ממנכ"ל בית הנשיא אייל שויקי, כקבוע בחוק. הנשיא הרצוג לא יתחיל את ההתייעצויות לפני שיקבל את התוצאות רשמיות, אך ניתן להניח שבסבירות גבוהה יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, שהגוש בראשותו זוכה נכון לעכשיו, לאחר ספירת 86% מהקולות, ל-65 מנדטים.

ההתייעצויות צפויות להתחיל בסוף שבוע הבא או בתחילת השבוע שלאחר מכן. על פי החוק, לרשות הנשיא שבעה ימים לקיום ההתייעצויות, קבלת החלטה והטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת - כלומר, עד 16 בנובמבר. ייתכן שבשל ההכרעה הברורה יטיל על נתניהו את המלאכה עוד לפני.
בטרקלין בית הנשיא, שבו מתקיימות ההתייעצויות, הושלם שיפוץ יסודי. הנשיא הרצוג ינהג בשקיפות מלאה, ואין לו כוונה להתלכלך ב"בוץ הפוליטי" או לספוג האשמות על חוסר הוגנות. לשם כך ההתייעצויות ישודרו, כמו בתקופת הנשיא לשעבר ראובן ריבלין, בשידור חי.
2 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
נתניהו יקבל את מלאכת הרכבת הממשלה תוך שבועיים. אלה השותפים שצפויים להמליץ עליו
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
יש לציין כי הנשיא הדגיש לאחרונה את חשיבות היציבות למדינה, והוא אינו מתכוון להתערב בהרכב הממשלה. אלמלא היתה הכרעה בבחירות שהתקיימו אתמול, הרצוג אולי היה מעודד את כל הצדדים לדבר אחד עם השני – במילים אחרות לעודד הקמת ממשלת אחדות - אך לנוכח תוצאות הבחירות הוא לא צפוי לעשות זאת.
על פי הקבוע בחוק מרגע שיטיל הנשיא הרצוג את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד: הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק 14 ימים נוספים לחבר הכנסת, על פי החוק.