ועדת הבחירות המרכזית פסלה אחר הצהריים (חמישי) את רשימת בל"ד מהתמודדות בבחירות הקרובות לכנסת ברוב של תשעה חברים (נציגי המחנה הממלכתי, ישראל ביתנו, דרך ארץ וימינה) מול חמישה שהתנגדו (נציגי מרצ, הרשימה המשותפת ורע"מ). כל חברי הוועדה שמייצגים את מפלגות הימין לא השתתפו בדיון ובהצבעה, כמו גם נציגי יש עתיד.
כעת, צפוי הקרב לעבור לבית המשפט העליון, שם עשוי להיות משקל לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהתנגדה לפסילת המפלגה. בפני הוועדה הובאו לפני פסילת בל"ד גם בקשות לפסילת רשימת רע"מ, אולם הן נדחו.
יו"ר בל"ד אבו שחאדה: "מי שנאבק לצדק נפסל, ומי שבעד טרנספר נתפש כלגיטימי"
(צילום: ערוץ כנסת, סיון חילאי)

5 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
יו"ר בל"ד אבו שחאדה. "אנחנו בעד שוויון ובעד מדינת כל-אזרחיה. אין סיבה שנהיה כאן שוב היום"
(צילום: יואב דודקביץ')
לקראת הדיון הודיע המחנה הממלכתי כי יצביע בעד פסילת בל"ד. שר הביטחון בני גנץ, יו"ר המפלגה, אמר כי הרשימה פועלת נגד אופיה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל, ולכן לא צריכה להתמודד בכנסת. "אין מקום בבית הנבחרים הישראלי למי שפועל בקיצוניות נגד המדינה", אמר גנץ. עוד לפני כן הודיעו נציגי המפלגות החברות בגוש נתניהו כי לא יתמכו בפסילת בל"ד. הרקע לכך הוא רצונם שהמפלגה תישאר במרוץ אחרי פירוק הרשימה המשותפת ולא תעבור את אחוז החסימה - וכך תוביל לבזבוז קולות.
השר אביגדור ליברמן, שמפלגתו תמכה כאמור בפסילה, תקף הערב את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בעקבות היעדרות נציגי הליכוד מההצבעה. "אתה ביבי כל היום מדבר כמה אתה 'ימין', אבל בפועל את בל"ד הצלחנו לפסול למרות שה'ימין' שלך פשוט לא הופיע ולא הצביע. יש ימין דיבורים ויש ימין מעשים. ולדיבורים שלך אף אחד כבר לא מאמין", צייץ בטוויטר.
את הבקשה לפסילת בל"ד הגישה רשימת "אנחנו ביחד - לסדר חברתי חדש". עו"ד דב הלברטל, מחברי הרשימה, אמר לקראת הדיון כי בל"ד היא "רשימה שלא מקבלת את מדינת ישראל וחותרת תחת יהדותה ובאה לבטלה. זה משהו שברור מהמצע שלה ולכן מקומה לא בכנסת. אני מצפה מכל חברי הוועדה להצביע בעד הפסילה". בדיון עצמו תקף את נציגי מפלגות הימין, שכאמור לא היו נוכחים גם בדיון וגם בהצבעה. "כל אלה שלא נמצאים כאן מהליכוד והציונות הדתית וגם השמאל, הם מבזים את בית המשפט העליון", אמר. "הם לא פה בגלל אינטרסים פוליטיים קטנוניים. בושה".

5 צפייה בגלריה
ועדת הבחירות המרכזית
ועדת הבחירות המרכזית
יו"ר הוועדה השופט יצחק עמית
(צילום: ערוץ כנסת)
עו"ד מוש חוג'ה, שמייצג את הרשימה, אמר בדיון כי "זו מפלגה שלא מכירה ביהדותה של מדינת ישראל וגם סוללת את הקרקע לשם. יו"ר מפלגת בל"ד אומר בתקשורת 'מדינת ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה', שתעקר את כל סמליה, זו תהיה מדינה פלסטינית בלבד, ליהודים לא תהיה שם דריסת רגל. בל"ד רצה לבד, הטענות שלה נשארו אותן טענות ואני תוהה מתי מדינת ישראל תתעשת ותבין שהמטרה של המפלגה הזו היא לשלול את יהדותה של המדינה. על זה אתם מצביעים היום".
יו"ר בל"ד, ח"כ סאמי אבו שחאדה, אמר מנגד כי הוא לא יודע למה הוא עומד בפני הוועדה שוב. "הטיעונים נידונו כמה וכמה פעמים בבית המשפט העליון והוא קבע שהם לא עילה לפסילה. מדובר כאן בדיון פוליטי", הוסיף אבו שחאדה. "אני חושב שמה שקורה כאן זו משטרת מחשבות. אני לא יכול להבין איך יהודים שנאבקו למען שוויון באירופה וארצות הברית של המאה ה-19, רעיון השוויון כל כך מדאיג אותם. בל"ד נאבקת למדינת כל אזרחיה, זו מדינה שהיא לא רק לערבים, זו מדינה שהיא לכל האזרחים - יהודים וערבים".
ח"כ גבי לסקי ממפלגת מרצ, שעלתה לדבר בפני הוועדה, אמרה כי "הדיון הזה הוא דיון פוליטי. יש אינטרס פוליטי לתת לבל"ד להתמודד ולשרוף קולות ובכך להשיג 61. לכן חברי הוועדה מגוש הימין שהרעילו נגד המנהיגות של החברה הערבית לא נמצאים כאן. ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו טען שיש לפסול את בל"ד ויצא נגד היעדרות נציגי הוועדה מגוש הימין, והשר יועז הנדל, שהגיע כממלא מקומו של ח"כ צבי האוזר, אמר: "חברי המפלגה הבריחו טלפונים למחבלים, יצאו נגד פועלו של ראש הממשלה לפיד להגנת המולדת. אלה קולות שפוגעים בדו קיום שאין בהם ראייה לעתיד. ראינו בכנסת האחרונה שהם מצביעים על אינטרסים צרים. יש לפסול את בל"ד ולקדם מפלגות שרוצות לשלב את ערביי ישראל".
5 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
יו"ר רע"מ עבאס. הבקשה לפסילת מפלגתו נדחתה אחרי שמפלגות הימין יצאו מההצבעה
(צילום: רפי קוץ)
אחרי פסילת הרשימה בוועדה, אמר יו"ר בל"ד אבו שחאדה כי "זה היה דיון פוליטי ולא ענייני. לא היה דיון לגופו של עניין. עמדת היועמ"שית ברורה ונחרצת, וגם בעליון תחזור בל"ד". הוא הוסיף, בעודו רומז ככל הנראה ליו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר: "מה שמשונה בכל הסצנה הפוליטית בישראל זה שמי שנאבק למען צדק ושוויון נפסל מלרוץ בבחירות, ומי שבעד טרנספר נתפש כלגיטימי".
לוועדה הוגשו גם שתי בקשות לפסילת מפלגת רע"מ של מנסור עבאס על ידי פורום המשפחות השכולות "בוחרים בחיים", ועל ידי ארגון "עד כאן - צעירים למען ישראל", אולם הן כאמור נדחו. כל נציגי מפלגות הימין יצאו מההצבעה על פסילת רע"מ, מה שהוביל את בני המשפחות השכולות לזעום. "רע"מ תומכת טרור ופועלת לכך אקטיבית. צר לנו שמפלגות הימין החרימו את ההצבעה. גם ההימנעות היא אמירה מסוכנת מאוד", מסר פורום "בוחרים בחיים" עם סיום ההצבעה.
מי שייצגו את פורום המשפחות השכולות, עו"ד ערן בן ארי ועו"ד אסף תכלת, אמרו כי הבקשה לפסילת רשימת רע"מ מתבססת על כך שחברי המפלגה משתייכים לתנועה האיסלאמית, שלדבריהם מעבירה מיליוני שקלים לחמאס ולטרוריסטים. עורך הדין המייצג את רע"מ אמר בדיון כי "זו המפלגה שיש לה רוב מצביעים בחברה הערבית. צר לי שמאז שהחברה הערבית הפכה לכזו שלוקחת חלק בקואליציה, יש גורמים שמנסים לפגוע בשותפות הזו. המסמכים המציגים את רע"מ כתומכת טרור הם שטחיים, והניסיון להציג את המפלגה ככזו הוא פוגעני וניזון משיח מורעל וגזעני. צריך להפסיק אותו".
זעם המשפחות השכולות אחרי ההצבעה נגד פסילת רע"מ
(צילום: סיון חילאי)

5 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. הבקשות לא מצדיקות את הפסילה
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מירב חג'אג' בבית משפט השלום בתל אביב
מירב חג'אג' בבית משפט השלום בתל אביב
קראה לעבר נציג היועמ"ש: "תגיד לה שדם הנרצחים על היידים שלה". חג'אג'
(צילום: מוטי קמחי)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה בצהריים את עמדתה בנוגע לבקשות, והבהירה כי הבקשות שהועברו לוועדת הבחירות לא מצדיקות את פסילת הרשימות שתיהן. בתגובתה לבקשה לפסילת בל"ד הבהירה היועמ"שית כי "הגם שבל"ד עדיין קרובה לתחום האסור שרשימה החוצה אותו אינה יכולה להתמודד בבחירות לכנסת, הרי שלא הובאה ראיה לכך שבשנים האחרונות בל"ד פעלה כדי להוציא את החלקים המוקשים במצעה מהכוח אל הפועל".
היועצת ציינה שגם דין הבקשות לפסילת רע"מ להידחות, משום שלא ניתן להסיק מהראיות שהוצגו בהן כי רע"מ תומכת תמיכה חומרית, תמיכה פוליטית או אחרת במאבק של ארגון טרור. כשנציג היועמ"שית הציג את עמדתה בפני ועדת הבחירות המרכזית בדיון בפסילת רע"מ, צעקה לעברו מירב חג'אג', אמה של שיר חג'אג' שנרצחה בפיגוע בארמון הנציב: "תגיד למיארה שדם הנרצחים על הידיים שלה".

נתניהו ליו"ר ועדת הבחירות: "למה לשחק? תפסלו את הליכוד וחלאס"

ועדת הבחירות המרכזית, שבראשה עומד השופט יצחק עמית, כבר דנה אתמול בכמה בקשות לפסילה. אחת מהן, שהגישה מפלגת מרצ, התקבלה - ובעקבותיה נפסלה מועמדותו של עמיחי שיקלי, ששוריין במקום ה-14 בליכוד. השופט עמית ציין ששיקלי היה אמור להתפטר מהכנסת כבר עם ההכרזה עליו כפורש מימינה באפריל, וקבע כי התמודדותו בבחירות, אחרי שפעל נגד סיעתו בכנסת, "תהפוך את החוק לפלסתר". בליכוד מסרו כי יערערו על ההחלטה לבית המשפט העליון.
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו התייחס באירועי בחירות להחלטה והצהיר כי ימנה את שיקלי לשר בממשלתו, אם וכאשר. עוד טען נתניהו כי "ועדת הבחירות מנסה להפיל את שלטון הימין עוד לפני הבחירות". הוא התייחס לפסילת שיקלי ואמר: "פוסלים את שיקלי אבל משאירים את מיכל שיר. פוסלים את עמיחי שיקלי ומשאירים את אחמד טיבי שאומר שנסראללה הוא מופת ודוגמא. פוסלים את בל"ד אבל משאירים את טיבי ואת איימן עודה, כי זה משחק מכור שמטרתו להפיל את הימין ולהשאיר את השמאל".
הוא אף פנה לראש הוועדה, השופט עמית, ותהה: "למה לשחק? תעשו את המקפצה: תפסלו את הליכוד וחאלס. זה לא משפט, זה לא צדק, זה משחק מכור פוליטית ואנחנו ניתן לזה תשובה אחת בקלפי, בכל הכח".
פורסם לראשונה: 14:02, 29.09.22