2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
רה"מ לפיד והשרה מיכאלי
(צילום: עמית שאבי, רויטרס)
אחרי המבוי הסתום מול מרצ, ראש הממשלה יאיר לפיד הציע לשרת התחבורה מרב מיכאלי להתאחד עם מרצ בתמורה לתפקידי שרים לפי מפתח של עשרה מנדטים - גם אם ישיגו תוצאה נמוכה יותר - וסורב.
לפי ההצעה שהועברה ליו"ר העבודה, לפיד מוכן היה לשריין גם ח"כים מהעבודה וממרצ ברשימתו כפי שנעשה בליכוד עם ח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית. מטעמו של לפיד נמסר כי "יו"ר מפלגת העבודה סירבה להצעה ואף סירבה להמשך שיחות בנושא".
בסביבתה של מיכאלי זעמו על ראש הממשלה. לפי אחד ממקורביה, לפיד הציע שצוותים משתי המפלגות ידונו בתפקידים ובשריונים, אך מיכאלי הסבירה שאין בכך טעם. לדבריה, מדובר בעניין עקרוני סביב העובדה שאיחוד בין שתי המפלגות יקטין את גוש לפיד - ורה"מ לא סתר את אותה טענה.
2 צפייה בגלריה
זהבה גלאון בסיום הפגישה בבית יאיר לפיד בנושא איחוד אפשרי עם מפלגת העבודה
זהבה גלאון בסיום הפגישה בבית יאיר לפיד בנושא איחוד אפשרי עם מפלגת העבודה
גלאון מוכנה להתאחד, מיכאלי מסרבת
(צילום: מוטי קמחי )
באופן רשמי, במפלגת העבודה אמרו בתגובה להצעה כי "משמח לראות שגם ביש עתיד מבינים שהוויכוח הוא על מהות ולא על ג'ובים ושריונים. האיחוד בין המפלגות נוסה בעבר ונכשל כישלון חרוץ. עד לרגע זה לא ראינו סקר שמראה כי האיחוד מחזק את המחנה. אין כאן ויכוח על תיקים, אלא על שמירת המחנה מפני חזרתו של נתניהו. אנו קוראים ליש עתיד לנהל את האירוע בשיקול דעת בקור רוח. כך ניצחנו בבחירות הקודמות וכך ננצח הפעם".
יו"ר מרצ זהבה גלאון, שכבר הסכימה לאיחוד, אמרה כי "מרצ תמשיך לנהוג באחריות כדי להבטיח שאף קול לא הולך לאיבוד. מרצ נמצאת במגמת התחזקות, ואנחנו מתכוונים להמשיך ולגדול על מנת להבטיח שיש דופן שמאל חזקה לשמאלו של לפיד".
מוקדם יותר היום הזהיר חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו מיש עתיד כי אם השתיים לא יעברו את אחוז החסימה - הדבר עלול "להמיט אסון על מדינת ישראל", כלשונו. "הנתונים נמצאים על השולחן, העבודה ומרצ נעות בין 5-4 מנדטים ולא רחוקות מלא לעבור את אחוז החסימה", אמר להב-הרצנו בריאיון לאולפן ynet.
"המשמעות הסטטיסטית של זה היא גוש נתניהו ובן גביר בשלטון. זה אומר שבן גביר יהיה שר, ואת זה אנחנו מוכרחים למנוע. לא ברור לי למה מרב מיכאלי לא משתכנעת מהעובדות ומהנתונים שמוצבים בפניה. גם אם לבד העבודה יקבלו מנדט אחד יותר, אולי מרצ לא תעבור את אחוז החסימה. חמישה מנדטים זה דבר מאוד גבולי, וישראל עלולה לשנות את פניה".
(צילום: אבי חי)

הוא הוסיף כי "אם המציאות לא משכנעת את מרב מיכאלי, אז אנחנו בבעיה. יאיר לפיד יעשה כל דבר, כולל שריון גורמים במרצ ובעבודה כדי שיתאחדו. נעשה כל מה שצריך כדי לוודא שזה יקרה ושנתניהו לא יהיה בשלטון. גוש נתניהו-בן גביר מסוכן לנשים וישראל תשנה את פניה, אני חושש מזה".
ח"כ מוסי רז ממרצ השיב ללהב-הרצנו ואמר כי "בינתיים לפי הסקרים אנחנו צריכים לדבר על המקרה ההפוך, שבו מרצ במגמת עלייה עם 5-6 מנדטים והעבודה במגמת ירידה, מתקרבת לאחוז החסימה". לדבריו, "כל שלושת הצדדים הגיעו עם אותן עמדות - לפיד רצה חבירה, זהבה גלאון הביעה הסכמה ומרב מיכאלי הביעה התנגדות. יש בינינו לבין מפלגת העבודה הבדלים, והם לא קטנים - אנחנו נאבקים לשלום, לסיום הכיבוש, למען זכויות אדם ונגד משבר האקלים, אבל מוכנים להושיט יד ולרוץ ביחד. אנחנו רואים את המצב של מפלגת העבודה ולא מוכנים לקחת סיכון".
רז הוסיף כי "בכנות, אני לא מעדיף שנרוץ בנפרד, אני מעדיף שנרוץ יחד. אני רואה לנגד עיניי בעתיד שמאל יותר גדול מרק העבודה ומרצ. צריך לעשות כל דבר כדי לקדם את הגוש הזה שהקים ממשלה טובה לישראל".