2 צפייה בגלריה
משה גפני בנימין נתניהו
משה גפני בנימין נתניהו
נפגשו כדי למנוע פיצול חרדי בבחירות. גפני ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
על רקע הפערים במשא ומתן לריצה משותפת בבחירות במסגרת יהדות התורה של דגל התורה הליטאית ואגודת ישראל החסידית, יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני נפגש היום (חמישי) עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. השניים דנו בשורשי המשבר שמונע התקדמות במו"מ - הסכמה של חסידות בעלז להגברת לימודי הליבה ולהידוק הפיקוח הממשלתי על בתי הספר שלה בתמורה להגדלת התקציב. במהלך הפגישה, גפני הציע פתרון שימנע את המהלך שעורר את זעם הליטאים - הגדלת תקציב המוסדות החרדיים ללא שינוי בתכני הלימוד.
נדמה שחוסר היכולת של החסידים והליטאים לפתור את המחלוקת ביניהם הובילה אותם לגלגל את האחריות ליו"ר האופוזיציה. בעצם, גפני דורש את הגדלת התקציב והשוואת שכר המורים לשכר בחינוך הממלכתי כתנאי לכניסת החרדים האשכנזים לממשלה בראשות נתניהו. עם זאת, יש לציין כי מהלך כזה צפוי להיתקל בקשיים משפטיים עקב ניתוק הקשר בין היקף לימודי הליבה לגובה התקציב, ולכן הוא ידרוש עיגון בחקיקה, כולל פסקת התגברות שתמנע מבג"ץ לפסול אותו.
2 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
"יש אפליה פסולה של התלמידים ועובדי ההוראה החרדיים". בית ספר במודיעין עילית, בשנה שעברה
(צילום: יאיר שגיא)
"יש אפליה פסולה של התלמידים ועובדי ההוראה החרדיים, גם מבחינה חוקית וגם מבחינה ציבורית, אמר גפני. יו"ר דגל התורה הוסיף כי "אצלי זה מנוי וגמור - אנחנו לא ניכנס לשום קואליציה בלי שהאפליה הזאת תתוקן ושכר צוותי ההוראה של המגזר החרדי יושוו במלואם לזה של המגזר הכללי".
יש שיגידו שאמירותיו האחרונות של גפני הן שינוי כיוון מבחינת החרדים. עד כה, למרות ניסיונותיו של נתניהו לרדת לעובדי הקורה כדי לאחד בין החסידים לליטאים, כולל פגישה עם חברי כנסת מיהדות התורה, חלקים במפלגה ביקרו בחריפות את צעדיו של יו"ר האופוזיציה ואת הפעלת הלחץ מכיוונו. עם זאת, נתניהו נראה נחוש להרחיק את סכנת הפיצול שיכול להוביל לאובדן קולות במחנה הימין במקרה שאחת המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה בהתמודדות עצמאית.
"אנחנו מאוד לא אוהבים את ההתערבות של ביבי", אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" גורם במפלגה המעורב בניהול המשבר. "אלה נושאים אידיאולוגיים שהוא לא קשור אליהם ולא מבין בהם. זה לא עניין פוליטי-פרסונאלי של מיקום ברשימה ותפקידים, אלא מאבק אידיאולוגי עקרוני, מחלוקת בין גדולי הדור. ההבנה שלו בזה קלושה וזה בכלל לא עניינו. מה הוא מתערב בזה?".
הפיצול אצל החרדים וההתערבות של נתניהו: מרדכי בלוי בריאיון
(צילום: נויל האריס)

גם הרב מרדכי בלוי, בכיר בדגל התורה, אמר בשבוע שעבר לאולפן ynet כי "פוליטיקאים לא מעורבים בנושא הזה. רק גדולי תורה. אנחנו לא מתייחסים ליהדות התורה כבלוק טכני, אלא כשותפות. כשיש שותפות היא צריכה להיות כזו, מבלי שכל אחד יעשה שבת לעצמו".
למרות כל הנאמר, המחלוקת בין הצדדים נושאת בחובה גם אופי פוליטי. בין דגל התורה בראשות גפני לבין אגודת ישראל בראשות יצחק גולדקנופף (מחליפו של יעקב ליצמן שפרש מהחיים הפוליטיים), ניטש ויכוח ארוך בשאלה איזה זרם גדול יותר, וכפועל יוצא מכך - מי צריך להוביל את הרשימה המשותפת. ב-2019, אחרי עשרות שנים של עליונות חסידית, הגיעו הצדדים להסכם רוטציה היסטורי, אך כעת פרצה מחלוקת על אופן מימושו. בדגל התורה שקיבלה את הבכורה רק בבחירות 2021, מסרבים בתואנות שונות לחילופי השלטון כעת, שנה בלבד לאחר מכן, ואילו באגודת ישראל מתעקשים על כך שהסכמים צריך לקיים.