ריאיון באולפן ynet עם משה סעדה מהליכוד
(צילום: סטס קופולו)

ממשלת נתניהו הבאה כבר מתחילה לקבל צורה עם ספירת הקולות בבחירות 2022 – ואחד התחומים שהיא תעמוד למבחן בהם הוא היחס למערכת המשפט וההבטחות לשנות אותה. לפני כשבועיים הציגה מפלגת הציונות הדתית את תוכנית "חוק וצדק" לרפורמות במערכת המשפטית, כולל ביטול עבירת הפרת האמונים וחוק צרפתי שיגביל את האפשרות להעמיד לדין ראש ממשלה – הצעות שלטענת המעורבים לא יחולו רטרואקטיבית על נתניהו – אבל בליכוד יש מי שמבקשים לצנן מעט את ההתלהבות.
משה סעדה, סגן ראש מח"ש לשעבר ששוריין במקום ה-28 ברשימת הליכוד, סבור כי שינויים גדולים במערכת המשפט צריכים להתבצע, אבל באופן שקול ואחראי: "עושים את זה בחוכמה, באחריות ובזהירות – אבל גם כשעושים בחכמה ובאחריות ובזהירות, בסוף עושים".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. יבלום שינויים שהציעו שותפיו, או יקדם אותם?
(צילום: AP)
זו לא הפעם הראשונה שבה מנסים בליכוד לצנן הצעות מרחיקות לכת ביחס לשינויים במערכת המשפט ולמתן התבטאויות בנושא. בעוצמה יהודית הלכו רחוק יותר מהציונות הדתית, ואיתמר בן גביר הציע לפני הבחירות לחוקק חוק צרפתי רטרואקטיבי שיבטל את משפט נתניהו – הצעה שנתניהו הגיב עליה בביטול. חבר הכנסת מיקי זוהר אמר כי הדבר הראשון שהממשלה צריכה לעשות הוא ביטול פסקת ההתגברות – אבל מפלגת הליכוד התנערה מדבריו ומסרה כי הדברים נאמרו על דעתו האישית בלבד.
בריאיון לאולפן ynet, אמר סעדה על בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן כי "בניגוד אליהם, הייתי 24 שנים במערכת. הם דיברו על מחיקת הפרת האמונים, וזה ממש לא נכון, כמי שהגיש כתבי אישום על הפרת אמונים. מצד שני, צריך להיות שינוי סופר-משמעותי, לאורכה ולרוחבה של המערכת, וגם במערכת יודעים את זה".
מה הדבר הראשון שצריך לעשות לדעתך? לפטר את היועמ"שית? "כמה פעמים אפשר לשאול את אותה השאלה? זה לא השיח שלנו, לא תיקחו אותנו לשם".
4 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. תפקיד היועמ"ש יפוצל?
(צילום: מוטי קמחי)
הוא הוסיף כי "הליכוד עשה דרך. הרבה פעמים כשאתה באופוזיציה זה זמן למחשבה, זמן להפקת לקחים, ובשנה הזאת הליכוד וכל המחנה הלאומי חשב: איפה טעינו? מה עשינו לא בסדר? חלק מהתיקון היה בין היתר גם בעניין הזה. אפשר לשאול אותי: למה הליכוד לא עשה את השינוי? וגם אני שאלתי. אבל יש רגע שבו נופל האסימון ומחליטים לעשות". עם זאת, הוא נמנע מפירוט צעדים קונקרטיים שיתבצעו במסגרת הרפורמה.

"השינוי יהיה חד וברור"

סעדה מתח בעבר ביקורת חריפה על התנהלות פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, בנוגע לחקירות נתניהו ובפרשות נוספות. "זה ניצחון של העם שאמר את דברו", אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet. "אתמול הייתי בשטח וראיתי את האנשים יוצאים מגדרם כדי להביא את השינוי הזה. כדי להביא שינוי בביטחון, במשילות, במערכת המשפט. אני מקווה שכאשר הממשלה תתכנס ותתחיל לעשות ולפעול, נעשה את השינוי שהתחייבנו לאזרחים שלנו".

"סמוטריץ' נתן תוכנית שהוא דן עליה בעצמו ונתן אותה", ציין סעדה. "החשיבה שלי היא כאיש שמכיר את המערכת. כמנהל, הצגתי לעובדים שלי רפורמה ואחרי שניהלנו שיח – אני כמנהל החלטתי. זה מה שצריך להיות פה. יש שם אנשים שעושים עבודת קודש ולכן צריך קודם כול לשמוע אותם. בסוף הריבון זה העם, ואנחנו נחליט וגם נבצע.
"אני חשפתי את כל עיוותי הדין בפרקליטות. אני אמרתי שהמערכת סטתה ממסלולה ואיבדה מצפן ערכי. אני אמרתי שאין אמון לציבור בפרקליטות וזה מפריע גם לפרקליטים שעובדים שם".
תן צעד אחד ביצועי ומעשי. מה אתם עומדים לעשות? "אני אתן לך דבר הכי פשוט – הוא לא הכי משמעותי, אבל הוא פשוט והוא חשוב. בפרקליטות חייבים להיות ערים לביקורת. היום יש נציב אחראי על הפרקליטות, מה הוא עושה? אתה מתלונן אליו ואז הוא יכול לבדוק לעומק ובסוף לעשות 'נו', ואם זה יותר חמור ומשמעותי הוא עושה: 'נו ונו'. הוא לא אופרטיבי, אין איזונים ובלמים. זה דבר שהיה צריך לעשות אתמול".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר. העלה דרישה לבטל את משפט נתניהו, ונענה בביטול
(צילום: רויטרס)
לסעדה יש סבלנות. "חיכינו עד עכשיו – נחכה עוד קצת. אחרי זה במספר חוקים עושים את כל הרפורמה כאן ועכשיו ומהר. זה יהיה חד וברור, ואני חושב שאחרי שהציבור יראה את הרפורמה, הוא ישאל את עצמו: למה זה לא נעשה קודם? וזה גם יגביר את אמון הציבור".
אני רוצה לשאול אותך על עוד דברים שהבטחתם במהלך מערכת הבחירות, ויש מי שמתחממים על הקווים ודורשים אותם כאן ועכשיו: מה יהיה למשל עם ההתיישבות הצעירה? עם חאן אל אחמר? עם שינוי המדיניות של גנץ בנושא הריסת מאחזים? "בתפיסת העולם שלי ושל הליכוד – אם מבטיחים, צריכים לקיים. כמו שהבטחנו 'ימין על מלא' וכל הזמן אמרו 'אבל הוא ילך עם גנץ', ומבחינתי זה פשוט שלא. כל מה שהבטחנו אנחנו צריכים לקיים".
בשיחה ביקר חבר הכנסת העתידי את שר המשפטים, גדעון סער: "זה האיש שמנע את השינוי במערכת המשפט. זה האיש שמנע את התיקונים, האיש שידע שהמערכת איבדה את המצפן הערכי, ומה שהוא עשה בצורה הכי טובה זה להגן עליה ולצופף שורות".

"אם ניכשל, זו תהיה טרגדיה"

התוכנית של מפלגת הציונות הדתית לרפורמה במערכת המשפט כללה בין השאר הצעה לשנות את שיטת בחירת השופטים בישראל כך שיינתן בה כוח רב יותר לפולטיקאים, לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, לחוקק פסקת התגברות ברוב רגיל שתצמצם את יכולתו של בית המשפט לפסול חוקים, לבטל את עילת הסבירות, לבטל את הוועדות לאישור מינויי בכירים ועוד.
ריאיון עם ח"כ שמחה רוטמן ממפלגת הציונות הדתית
(צילום: סטס קופולו)

חבר הכנסת שמחה רוטמן, העומד מאחורי התוכנית, לא מודאג מהאפשרות שההצעות לא יקודמו בממשלה הבאה. "אני יכול להגיד מידיעה אישית – הרבה מכל מפלגות המחנה הלאומי שאמורות להיות בקואליציה הקרובה תומכים בצעדים האלה, כמעט כולם הצביעו בעדם בכנסת האחרונה. לא לחינם מיקי זוהר אמר את מה שאמר".
סעיף הפרת האמונים יהיה הדבר הראשון שתבטלו? "יש רשימה ארוכה של תיקונים שנדרשים במערכת המשפט, הפרת האמונים זה אחד מהם. האם נציב את הדברים האלה כתנאי? זה כמו שתשאלו אותי: האם תציבו כתנאי את השבת הביטחון האישי לישראל? ברור שנציב את זה כתנאי, אבל אין לי למי להציב את התנאי הזה, כי כולם רוצים את אותו הדבר".
הליכוד תומך בכל מה שהצעתם ברפורמה במערכת המשפט? "אני התרשמתי – ולא רק אני התרשמתי, אני חושב שכל אזרחי ישראל התרשמו – שחברי הליכוד כולם פה אחד הצביעו בעד הרפורמות האלה בכנסת האחרונה. הציבור בישראל בחר בשינוי. זה יהיה איום ונורא אם אחרי שהציבור בחר בשינוי, אנחנו כמחנה ניכשל לתת את השינוי שהבטחנו לבוחרים שלנו. זה יהיה חמור מאוד, זה יהיה טרגדיה".
4 צפייה בגלריה
מטה הציונות הדתית
מטה הציונות הדתית
בצלאל סמוטריץ' בחגיגות במטה הציונות הדתית. הציע בין השאר לחוקק פסקת התגברות ולבטל את עילת הסבירות
(צילום: יובל חן)
אמרת אתמול במטה אחרי המדגמים שאתה רוצה לפנות במסר ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שהיא צריכה להתחיל לדאוג. למה התכוונת? "היועצת המשפטית לממשלה נשאה נאום שבו היא מתנגדת לפיצול תפקיד היועץ המשפטי ממשלה, בניגוד לעמדת השר הממונה עליה. פקיד ממונה נותן הצהרות בניגוד למדיניות השר שלו. זה אפילו לא היה צריך לחכות לחילופי שלטון. הפיצול הוא משהו שגדעון סער כמובן לא עשה, שזה בכלל חמור, אבל הוא הצהיר עליו.
"אני חושב שהיא צריכה לדאוג, כי אני בהחלט הולך להניח על סדר היום של הקואליציה הקרובה את פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, משהו שלהגדרתה הוא דבר מאוד לא טוב. אני בכלל חושב שהפקידים שהתרגלו לשלוט בלי לתת דין וחשבון לציבור או לנבחרי הציבור, בכל מוסדות השלטון השונים, פשוט צריכים להתחיל לדאוג".
לגבי משפט נתניהו, אמר רוטמן כי "המשפט מתנהל בבית המשפט, יש תנאים ברורים מאוד איך מתחילים משפט ואיך עוצרים משפט. קטונתי מלתת עצות, בוודאי במשפט פלילי".
שותף אחר שלך, שהוא ספק שותף ספק חיבור טכני, איתמר בן גביר, דווקא מדבר על חוק צרפתי בדיעבד, אני כבר לא מדברת על הפרת אמונים. מה אתם חושבים על זה? "התוכנית שלנו לא כוללת את זה. היא נכתבה אחרי עבודת מטה מסודרת מאוד של שנים רבות. זה אפילו לא חודשים, אלא שנים רבות של עבודה שאני משקיע בנושא תיקון מערכת המשפט. אני מאוד-מאוד מקווה שאנחנו נשנה את הכותרת שלה, ובמקום שהתוכנית תיקרא 'חוק וצדק', יקראו לה 'המדריך לימים הקרובים'".