4 צפייה בגלריה
שיירת ראש הממשלה בנימין נתניהו בכניסה לבית הנשיא
שיירת ראש הממשלה בנימין נתניהו בכניסה לבית הנשיא
נתניהו ויריב לוין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שמתקרב מרגע לרגע לכהונה שישית כראש ממשלה, קיים הערב (רביעי) שיחה עם ח"כ יריב לוין וביקש ממנו להתחיל כבר עכשיו את השיחות הראשונות בדרך להרכבת הממשלה. המטרה שלו היא לנסות להרכיב ממשלה עד השבעת הכנסת ב-15 בנובמבר, ולהשביע אותה באותו יום.
יחד עם זאת, יש לציין, בשל דרישות מפליגות של השותפות ברור שהסיכוי להצליח עד המועד הזה קטן. בליכוד מתכננים כשלב ראשון להחליף את יו"ר הכנסת מיקי לוי בנציג מטעמם - ומשם ימשיכו במלאכת הרכבת הממשלה, לאחר שזו תוטל על נתניהו על ידי הנשיא יצחק הרצוג.

בחירות 2022 - כתבות נוספות

קמפיין הבחירות של המפלגות בגוש נתניהו היה משופע מטבע הדברים בהבטחות בחירות גדולות. בכלכלה, במדיניות הפנים והחוץ והרפורמות במערכת המשפט. כמה מזה יתממש כעת, לאחר ההכרעה הברורה בבחירות? לא ברור. עם זאת, יש ציבור מרכזי בישראל ששואף שההבטחות יהפכו למציאות - והאתגר האמיתי עכשיו בפתח.

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
חינוך חינם מגיל 0 עד 3 והקפאת ארנונה. הבטחות נתניהו
(צילום: רויטרס)
הבטחות הבחירות של נתניהו בפרק הכלכלי של הבחירות נגעו למספר נושאים שנויים במחלוקת, גם כאלה שעוררו עליו ביקורת נוקבת. ההבטחה המרכזית שהציג בתוכנית הכלכלית שלו, נוגעת לחינוך חינם מגיל 0 עד 3. מדובר בתוכנית שהייתה במקור גם במצע מפלגת העבודה וכשנולדה במדיניות החדשה של נתניהו עוררה לא מעט הרמות גבה ותהייה האם לא מדובר בסיסמא לצורך קמפיין בלבד. נתניהו חזר ואמר שלא מדובר בסיסמא וכי הוא מתכוון ליישם את התוכנית מכספי הרזרבות שנצברו בקופת המדינה.
עניין כלכלי נוסף שהבטיח נודע להקפאת הארנונה. תחילה דיבר נתניהו בכנס של התאחדות התעשיינים על כך שאם ייבחר לראשות הממשלה בכוונתו לבלום את האינפלציה בדרך יצירתית של הקפאת מחירים של מחוללי האינפלציה למשך שנה. הוא הזכיר את המשכנתאות, מחירי המים, מחירי הדלקים והארנונה כמחוללי אינפלציה ושאותם יקפיא, אלא שבהמשך חזר בו והודיע כי בעניין המשכנתאות מדובר בטעות והכוונה היתה להקפאת הארנונה. כעת השאלה הנשאלת היא האם יישם את הבטחתו בנושא.
אבל אלה לא הבטחות הבחירות היחידות. בימים האחרונים סייר נתניהו בשומרון ונפגש עם אנשי ההתיישבות הצעירה. הוא הבטיח להסדיר את ההתיישבות, דבר שלא קרה בקדנציות שלו עד כה ונחשב למורכב ושנוי במחלוקת. הסדרת ההתיישבות כעת בממשלה ימנית מהסוג הזה, כשברקע הבטחת הבחירות היא לכאורה עניין מחייב, אולם מנגד, הדבר עלול לייצר זעם בינלאומי ולא מעט קשיים שנתניהו יידרש לתמרן בתוכם אם יחליט לממש את הבטחתו. גם בעניין בניית והריסת מאחזים, שבליכוד האשימו את שר הביטחון בני גנץ במדיניות "מעוותת", עולה השאלה עד כמה הדברים ניתנים לשינוי.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
עונש מוות למחבלים בדרך? נחשב לבעייתי חוקתית. בן גביר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
הצגת תוכנית חוק וצדק. סמוטריץ' ורוטמן
(צילום: מוטי קמחי)
חוץ מנתניהו עלו לא מעט תוכניות נוספות, שבגוש שבראשותו הבטיחו לממש אם וכאשר. יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הבטיח שקט מוחלט וביטחון ברחובות אם יתמנה לשר לביטחון הפנים, ויצטרך כעת ליישם שורה של הבטחות. בין היתר הבטיח לחוקק את חוק עונש מוות למחבלים, שנחשבת מורכבת מבחינה חוקתית. מדובר באחת ההבטחות שמלוות את בן גביר בדרכו הפוליטית והציפייה שיממש אותה. עד כה לא ניתן היה להעביר את זה בכנסת באף אחד מההרכבים וכעת עומד האתגר לפתחה של ממשלת נתניהו המסתמנת.
באשר למערכת המשפט, גם כאן מדובר בסל הבטחות שניתנו ושציבור גדול בישראל ממתין למימושן. החל ממיתון כוחה וסמכותה של היועצת המשפטית לממשלה, דרך ביטול עבירת מרמה והפרת אמונים שהפכה לגולת הכותרת של קמפיין הציונות הדתית והבטחת בחירות של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. ב-ynet נחשפה הקלטה בה הבטיח בן גביר לחוקק חוק צרפתי רטרואקטיבי, שיקפיא את משפט נתניהו, וכן הובטחו שינויים מפליגים בשיטת מינוי השופטים בישראל.