3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
נראה כי השותפות הפוליטית הגיעה לסוף דרכה. שקד והנדל
(צילום:דנה קופל, קובי קואנקס )
46 ימים בלבד אחרי שנוסדה, וחמישה ימים לפני סגירת הרשימות לבחירות לכנסת, השותפות הפוליטית בין איילת שקד ליועז הנדל, "הרוח הציונית", הגיעה לסוף דרכה. הנדל כתב אמש (שבת) בקבוצת ווטסאפ סגורה לפעילים פוליטיים כי אין לו כוונה להמשיך ולהתמודד יחד עם שקד. יתרה מכך, הוא למעשה מוביל מהלך להדחתה של שקד והכריז על עצמו כמי שיוביל את הרוח הציונית בבחירות הקרובות. היא, מנגד, טוענת שהיא זו שפירקה את השותפות - ומתכוונת להתחבר לריצה משותפת עם הבית היהודי, שם החלה את הקריירה הפוליטית.
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל וצבי האוזר
יועז הנדל וצבי האוזר
"עדיין שבויים במחנה 'רק לא ביבי'". הנדל והאוזר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"נפגשתי בשישי עם איילת", כתב הנדל, "אני לא יכול להשלים עם האפשרות שהרוח הציונית תעניק לביבי ממשלה צרה. אפילו סיכוי קלוש לכך. זה לא עניין בשוליים. אמש שוחחתי עם איילת שוב. התרשמתי שהיא לא איתי בעניין זה. אני מתכוון להמשיך להוביל את הרוח הציונית כמפלגה היחידה שמייצגת את הימין הנורמלי. להגיש את הרשימה ולהילחם על העקרונות האלה על כל קול. יש כמוכם ישראלים רבים שלא רוצים ממשלה של ביבי ובן גביר, רק ממשלת אחדות".
שקד סיפקה גרסה שונה לחלוטין לפירוק השותפות, ואמרה כי היא זו שהודיעה להנדל על כך, אך הוא ביקש ממנה להמתין עם ההודעה הרשמית ולבסוף הקדים אותה. בהודעה שיצאה מטעם שרת הפנים, נאמר כי "לאחר שיחות רבות, שקד החליטה להיפרד מיועז הנדל ומצביקה האוזר והודיעה על כך להנדל במוצאי שבת. עם זאת, היא כיבדה את בקשתו לדחות את ההודעה המשותפת ליום ראשון בצהריים, עת ינחת בניו יורק. הנדל בחר באופן לא ממלכתי ולא ערכי לחרוג מהסיכום ולפעול בדרכים שלא מכבדות את אף אחד מהצדדים".
עוד נאמר כי "הנדל והאוזר הבהירו כי במידה ולא תקום ממשלת אחדות, הם יעדיפו לגרור את המדינה לבחירות נוספות, מאשר להקים ממשלת ימין. זו אופציה חסרת אחריות שלא תעלה על הדעת. לצערה הרב של שקד, על אף הצהרות חוזרות ונשנות של השניים, הם עדיין שבויים במחנה 'רק לא ביבי', ובשיח השנאה והחרמות ששקד מנסה לעצור. השיח הזה גורר את המדינה לבחירות פעם אחר פעם, מביא לאי-יציבות ומרסק את ישראל. בימים הקרובים שקד תציג את רשימתה לכנסת. רשימה מגוונת, עם אישים בעלי השקפת עולם ציונית, לאומית וימנית".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"יש ישראלים רבים שלא רוצים ממשלה של ביבי ובן גביר". נתניהו
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
הנדל אף כתב לפעילים כי עתידה הפוליטי של שקד כלל לא ברור: "אני לא בטוח שאיילת תתמודד לכנסת אבל אם כן היא תנסה להצטרף לבית היהודי. אני יומיים לא בארץ, אבל אעדכן אתכם בהמשך". שקד, אגב, אכן קרובה לחתימה על הסכם ריצה משותפת עם הבית היהודי.
הבוקר, אגב, הביע הנדל תסכול מסוים מכך שהוא נאבק על אחוז החסימה. "יש ימין נורמלי בישראל שלא מחפש להרוס את מערכת המשפט אלא לתקן אותה, לא שונא שמאלנים אלא רואה בהם שותפים להגנת המולדת שטועים בניתוח המדיני שלהם", אמר. "ימין כלכלי שמאמין בשוק חופשי, גם בענייני דת ומדינה. הימין שלי צריך להיאבק באחוז החסימה ובן גביר לא. שנים של הגנה על המולדת וסיכון חיים בשייטת ובמערכת הביטחון, נכונות להיאבק על עמדותיי ללא קשר למחיר, ובן גביר ללא שירות צבאי, ללא החלטות וביצוע, הוא הקול הבולט. אפשר להתבכיין ולומר כמה נורא ואפשר להילחם בזה. זו המציאות, צריך להתמודד איתה. אני מאלה שנלחמים".
הרוח הציונית נולדה לאחר ששני ראשיה לא מצאו בית פוליטי בקרב המפלגות הקיימות. הנדל נבחר בבחירות האחרונות כחלק ממפלגתו של גדעון סער ואף כיהן מטעמה כשר התקשורת. אולם סער חבר לבני גנץ, והותיר את הנדל מחוץ לרשימתו. שקד קיבלה את ראשות "ימינה" אחרי פרישת בנט, אולם נותרה למעשה ללא שותפים פוליטיים. מתן כהנא הצרף לגנץ, סער ואיזנקוט. אביר קארה הכריז שיקים מפלגה משלו, וסילמן ואורבך עזבו כזכור עוד הרבה קודם. בשבועות האחרונים, הסקרים הציבו את הנדל ושקד על סף אחוז החסימה.
"אין מתיחות עם שקד": הנדל באולפן ynet בשבוע שעבר
(צילום: משה מזרחי, נויל האריס)

השותפות בין השניים הייתה מורכבת מהרגע הראשון. בעוד ששקד הצהירה לא פעם כי איננה פוסלת ישיבה תחת יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ואף ניסתה להקים ממשלה כזו בכנסת הנוכחית, הנדל הוא ממתנגדיו הבולטים ביותר. בין השניים נתגלעו חילוקי דעות קשים, וכל אחד פיזר רמזים על עתידה הלא-ברור של השותפות - כשברקע הסקרים הלא מחמיאים.
שקד ניסתה להוביל חבירה של שניהם למה שנותר ממפלגת הבית היהודי שבראשה עומד יוסי ברודני, ראש העיר גבעת שמואל, אלא שהנדל החל להשתכנע כי הכוונה של שקד היא להוביל כניסה לממשלת ימין צרה בראשות נתניהו ולהיות "הגרוש ללירה" שישלים לו את 61 המנדטים הנכספים. כעת, הנדל למעשה הקדים את שקד והודיע על פירוק השותפות.