3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
מעוניין בשיעור הצבעה נמוך בחברה הערבית. בנימין נתניהו
(צילום: שאול גולן)
ההתפרקות של הרשימה המשותפת היא בשורה רעה מאוד לגוש שאותו מובילים יש עתיד של יאיר לפיד והמחנה הממלכתי של בני גנץ, שנלחם בבחירות האחרונות על יצירת גוש חוסם כדי למנוע מיו"ר הליכוד בנימין נתניהו וגוש הימין-חרדים שבראשותו להגיע ל-61 מנדטים.
האווירה ששוררת בציבור הערבי בתקופה האחרונה, וכוללת כעס ואדישות, מטרידה ממילא את הגוש שנגד נתניהו, וכעת התפרקות המשותפת עלולה מבחינתם להיות מכה אנושה. במחנה התעוררה אתמול ביקורת חריפה על גנץ - ובעיקר על ראש הממשלה לפיד - על שלא נכנסו לתמונה בזמן וסייעו בפתרון המשבר. "לפיד בזבז אנרגיה במקומות הלא נכונים, זה חוסר אחריות", אמר גורם במחנה. "הוא ידע שלא יהיה איחוד של מרצ והעבודה ובמקום לטפל בשאר מפלגות הגוש המשיך ללחוץ במקום הלא נכון".
3 צפייה בגלריה
וחצאין שלו עם לפיד מעכשיו
וחצאין שלו עם לפיד מעכשיו
לפיד וגנץ לא נכנסו לתמונה בזמן וסייעו בפתרון המשבר
(צילום: אלעד מלכה)
במערכת הבחירות השנייה של 2019 המשותפת הצליחה למקסם את כוחה, ובזכות החיבור הגיעה לתוצאה יוצאת דופן של 15 מנדטים. כעת, ההערכה היא שלא ניתן יהיה לשחזר את המספרים הללו כשאין יכולת להציג אפילו חזית אחידה. הדבר יסייע בעיקר לנתניהו, שבונה על אחוזי הצבעה נמוכים בציבור הערבי.
העובדה שהמפלגות הערביות רצות בשלושה ראשים - חד"ש-תע"ל, רע"מ ובל"ד - עשויה להוביל לכך שלפחות אחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה, ובכך הדבר יקרב את נתניהו ל-61. אם רשימת חד"ש-תע"ל של טיבי ועודה לא תעבור, ייתכן שבכך יוכרעו הבחירות לטובת נתניהו.
3 צפייה בגלריה
השקת קמפיין הרשימה המשותפת בעברית
השקת קמפיין הרשימה המשותפת בעברית
בשל הפילוג, ייתכן שחד"ש ותע"ל לא ישללו המלצה על לפיד או גנץ. אחמד טיבי ואיימן עודה
(צילום: מוטי קמחי)
אבל לפילוג המשותפת יכולות להיות השלכות נוספות, מלבד אחוז החסימה. אחד ממוקדי המחלוקת העיקריים בין המפלגות השונות היה שאלת ההמלצה על ראש ממשלה. בל"ד דרשה שהמשותפת לא תמליץ על אחד המועמדים בפני הנשיא, וקיבלה הבטחה כזו מחד"ש במהלך השבוע - בסיכום שלבסוף לא הפך לסופי.
כעת, עם הפילוג, ייתכן שחד"ש ותע"ל - אם יעברו כמובן את אחוז החסימה - לא ישללו אפשרות של המלצה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד או על יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. אבל בכל מקרה, הדרך כעת של נתניהו אל 61 המנדטים הפכה מעתה לקלה יותר.