פחות מחודשיים לפני הבחירות, שני הפלגים שמרכיבים את יהדות התורה התקדמו צעד נוסף לקראת פשרה ברקע איומי פירוק השותפות. בשבועות האחרונים איימו בתנועת "דגל התורה" הליטאית לפרק את השותפות ההיסטורית עם "אגודת ישראל" החסידית, בין היתר בטענה כי מהלך שמוביל האדמו"ר מבעלז, ממנהיגי החסידים, מול רשויות המדינה, להגברת לימודי הליבה במוסדות החינוך שבנשיאותו בתמורה להגדלת התקצוב הממשלתי בהם, עומד בסתירה לעמדת על הרבנים החרדים ואינה מאפשרת את המשך השותפות בין הצדדים.
3 צפייה בגלריה
מנהיג הליטאים גפני ויורשו של ליצמן, יצחק גולדקנופף
מנהיג הליטאים גפני ויורשו של ליצמן, יצחק גולדקנופף
מנהיג הליטאים גפני ויורשו של ליצמן, יצחק גולדקנופף
(נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
הליטאים טענו שזה יצריך התערבות יתר מצד המדינה בתכנים - כך שהמהלך יפגע בחינוך החרדי כולו, אך בפשרה שעלתה היום (שלישי) הוצע שחסידות בעלז תקפיא את המהלך כך שממשלת הימין-חרדים הבאה תדאג להגדלת התקציב גם בלי הרחבת לימודי הליבה והגברת הפיקוח. עם זאת, להצעה
בבעלז בוחנים את ההצעה, אך נכון לעכשיו קיימים שני מוקשים שעלולים לבטל את סיכוייה: הראשון הוא אפשרות שנתניהו לא יגיע ל-61 מנדטים, ויצטרך להתפשר על הסכמות עם שר החינוך הבא, שגם כך לא יהיה חרדי. ואם התרחיש יתממש - בחסידות עלולים להחמיץ הזדמנות חד-פעמית שנוצרה מול הממשלה הנוכחית, מה שלא בטוח יתאפשר בעתיד.
המוקש השני הוא קשיים משפטיים ואתגר מול בג"ץ, שכן משמעות הפשרה היא ניתוק, או לכל הפחות החלשת הקשר בין לימודי חובה לתקצוב ממשלתי.
עם זאת, הסכסוך בין שני הצדדים כבר הספיק לגלוש לפסים אישיים. ח"כ יעקב פינדרוס, מנציגי הזרם הליטאי במפלגה, איים תביעת דיבה נגד אברהם יוסטמן, מאנשי הזרם החסידי ונציגו בוועדת הבחירות המרכזית, לאחר שזה רמז כי הליטאים מקיימים שיתוף פעולה פוליטי עם התנועה הרפורמית בניגוד לדעתם של הרבנים.
3 צפייה בגלריה
רמז שדגל התורה משתפת פעולה עם התנועה הרפורמית. אברהם יוסטמן
רמז שדגל התורה משתפת פעולה עם התנועה הרפורמית. אברהם יוסטמן
רמז שדגל התורה משתפת פעולה עם התנועה הרפורמית. אברהם יוסטמן
במסגרת חילופי ההאשמות בין "דגל" ל"אגודה", המחריפים בימים האחרונים, התראיין אמש עו"ד אברהם יוסטמן, מבכירי התנועה החסידית, לתחנת הרדיו "קול ברמה", וטען כי גם הליטאים פועלים לעתים משיקולים פוליטיים באופן העשוי להתפרש כמנוגד לעמדת הרבנים, ולפיכך אל להם להאשים את החסידים כאשר הם נוהגים כן.
כדוגמה לכך, הזכיר במרומז את ההחלטה ההיסטורית של המפלגה החרדית לפני כמה שנים להצטרף לראשונה למוסדות הלאומיים ולקבל בהם ייצוג ותפקידים, אחרי שנמנעו מכך עד אז בשם סירובם לשתף פעולה עם נציגי יהדות התפוצות הלא-אורתודוכסית. "לפני שפינדרוס תוקף את אייכלר, שיבדוק בסיעתו האם כל הדברים שנעשים עם אנשי השמאל והרפורמים, דוגמת החבירה להסתדרות הציונית, הם בהסכמת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל", עקץ יוסטמן. "לא הגיוני שרק לצד אחד מותר לקבל החלטות עצמאיות".
3 צפייה בגלריה
ח"כ יצחק פינדרוס
ח"כ יצחק פינדרוס
ח"כ יצחק פינדרוס
(צילום: שמוליק דודפור)
כעת, כאמור, מגיב ח"כ פינדרוס באמצעות איום בתביעה נגד העו"ד, שכן שיתוף פעולה עם התנועה הרפורמית נחשב אצל החרדים לטאבו ועל כן מבחינה ציבורית מדובר בהאשמה חמורה ביותר שמטיח הבכיר החסידי בנציג הליטאי.
במכתב ששיגר פינדרוס באמצעות עו"ד צמח גרין, הבהיר כי "הדיבה הינה בגדר 'לשון הרע' והתנהלותך היא בגדר 'פרסום' כמשמעם בחוק איסור לשון הרע" וכי "הפרסום נעשה 'במטרה לפגוע' כמשמעה בסעיף 7א (ג) לחוק". לדבריו, מדובר ב"ניסיון נואל להכפיש את מרשי".
"ידוע לך שאין שחר לדברים", הוסיף והסביר בא כוחו של פינדרוס. "מרשי, כמו כל נציגי דגל התורה, כפופים ומחויבים ל'דעת תורה', ומעולם לא סטו הימנה, ובוודאי שלא הצטרפו ל'קונגרס הציוני'". עו"ד גרין כתב עוד כי במידה מסוימת דווקא דברי יוסטמן הם עצמם מהווים חבירה לתנועה הרפורמית, שכן יש בהם משום אימוץ הנרטיב שלה לפיו החרדים נמנים עם שותפיהם במוסדות הלאומיים.
"נוכח האמור דורש מרשי כי תחדל מהפרסום ותפרסם לאלתר התנצלות וחזרה מהדברים בנוסח ובפורמט מוסכם", סיכם עו"ד גרין את מכתבו. "ככל ולא תעשה כן, אמליץ למרשי לפנות לערכאה המוסמכת ולקבל סעד ראוי, וכדי ביזיון וקצף".