גלאון: "תוצאות הבחירות הן אסון למרצ, אסון למדינה ואסון אישי לי"

בתום ספירת כל הקולות, כולל 460 אלף המעטפות הכפולות, גוש נתניהו עומד על 64 מנדטים - שצפויים להעניק ליו"ר הליכוד ניצחון ברור לאחר כשנה וחצי באופוזיציה. מרצ, המפלגה שנוסדה לפני כ-30 שנה ומאז הייתה חברה קבועה בכנסות השונות, נשארה מחוץ לכנסת ה-25 אחרי שהיו חסרים לה 4,124 קולות בלבד כדי לעבור.
אלו תוצאות האמת הלא רשמיות: לליכוד 32 מנדטים, ליש עתיד 24 מנדטים, לציונות הדתית-עוצמה יהודית 14 מנדטים, למחנה הממלכתי 12 מנדטים, לש"ס 11 מנדטים, ליהדות התורה 7 מנדטים, לישראל ביתנו 6 מנדטים, לרע"מ וחד"ש-תע"ל 5 מנדטים כל אחת ולעבודה 4 מנדטים בלבד. לגוש בראשות נתניהו יש כאמור 64 מנדטים, למפלגות הקואליציה הנוכחית 51 מנדטים ולחד"ש-תע"ל 5 מנדטים.


נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי לקבל לידיו את התוצאות הסופיות והרשמיות עד 9 בנובמבר, ואז יהיו לו שבוע ימים להתייעצויות עם הסיעות השונות ולהענקת המנדט להרכבת הממשלה החדשה לאחד מחברי הכנסת - אם לא יהיו הפתעות בלתי-צפויות יהיה זה בנימין נתניהו, שיחזור לכהונה שישית כראש ממשלה.
שיעור ההצבעה הסופי היה 70.6% ובסך הכול הצביעו 4,793,641 ישראלים. 29,947 מהקולות נפסלו בשל סיבות שונות. כדי לעבור את אחוז החסימה היה צריך לקבל 154,820 קולות ולמעשה למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה ניתנו 418,055 קולות – רובם למרצ ובל"ד.
על אף הפער הגדול יחסית הצפוי בכנסת בין מחנה נתניהו למתנגדיו, בפועל הבחירות היו צמודות בהרבה. עם זאת, מאחר שמרצ (כ-150 אלף קולות) ובל"ד (כ-137 אלף קולות) לא עברו את אחוז החסימה, נשרפו קולות רבים עבור מתנגדי נתניהו. על כך ספג גם ראש הממשלה יאיר לפיד ביקורת גדולה מצד מרצ והעבודה, שכן בזמן שהן נאבקו לעבור את אחוז החסימה - יש עתיד בראשותו זכתה לכ-840 אלף קולות. "הוא פעל ביהירות, והכל קרס ברגע האמת", טענו במחנה המרכז-שמאל.
7 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
64 מנדטים לגוש נתניהו. אלה השותפים
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
7 צפייה בגלריה
בני גנץ, יאיר לפיד
בני גנץ, יאיר לפיד
גנץ ולפיד. חילופי האשמות מאז ליל הבחירות
(צילום: מוטי קמחי, רויטרס)
7 צפייה בגלריה
סאמי אבו שחאדה, זהבה גלאון
סאמי אבו שחאדה, זהבה גלאון
שרפו קרוב ל-300 אלף קולות. ראשי בל"ד ומרצ
(צילום: נחום סגל, ריאן פרויס)
בתוך כך, שרת התחבורה מרב מיכאלי מסרה הערב הצהרה לתקשורת, לראשונה מאז המפלה בבחירות שבה ירדה המפלגה לארבעה מנדטים בלבד - והאשימה את ראש הגוש לפיד בכישלון בבחירות: "כמעט חיסל את מרצ והעבודה".
בינתיים בגוש השני כבר החלו במלאכת הרכבת הממשלה. אמש הנחה נתניהו את ח"כ יריב לוין, מקורבו ומקום 2 ברשימת הליכוד, להתחיל את השיחות הראשונות עם השותפים לממשלה המסתמנת. השיחות עם מפלגות הגוש ייעשו תחת עיקרון מנחה: חלוקת תפקידים מצד אחד והבטחת יציבות הממשלה מצד שני. מטרת הצדדים היא לסיים את המשא ומתן כמה שיותר מהר, אולי אפילו עד השבעת הכנסת ה-25 שנקבעה ל-15 בנובמבר. לוין מנהל את המשא ומתן מול הסיעות המיועדות לקואליציה הבאה בנפרד.
7 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג אחרי פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג אחרי פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
לא צפוי להתלבט על מי להטיל את המנדט להרכבת הממשלה. הנשיא הרצוג, יקבל תוצאות רשמיות בשבוע הבא
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
סירובה לאיחוד עלה לשמאל ביוקר. מיכאלי
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יוחלף כצעד ראשון. יו"ר הכנסת ה-24 מיקי לוי
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
ידרוש לקדם את פרויקט "מגן העם" של נעם המתנגדת ללהט"ב. ח"כ מעוז, לא צפוי להתמנות לשר
(צילום: יואב דודקביץ)
בליכוד מתכננים כשלב ראשון להחליף את יו"ר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד בנציג מטעמם. על רקע ריצתם המשותפת של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר תחת איחוד טכני, המשא ומתן עימם ייעשה בנפרד - כך שגם חלוקת התפקידים תהיה בהתאם - אך הם הבטיחו להיות מתואמים אחד עם השני.
גם אבי מעוז, ראש מפלגת נעם שעומד במקום ה-11 ברשימה המאוחדת, ינהל משא ומתן נפרד עם לוין. בניגוד לסמוטריץ' ובן גביר, נראה כי מעוז לא צפוי להתמנות לשר. ח"כ מעוז, הממוקם במקום ה-11 ברשימת הציונות הדתית, מודע למצבו הפוליטי, בהינתן בעובדה שהגוש בראשות נתניהו סיים עם יותר מ-61 מנדטים.
עם זאת, הוא בהחלט ישאף לקדם את פרויקט "מגן העם", שהגתה תנועת נעם ועיקרו ניטור מעורבות של ארגונים "אנטי ישראליים", לשיטתם, בציבוריות הישראלית. על פי מקורבים למעוז, הוא ידרוש לקדם את עיקרי הפרויקט.