2 צפייה בגלריה
שינוי תוכניות. נתניהו ולפיד
שינוי תוכניות. נתניהו ולפיד
שינוי תוכניות. נתניהו ולפיד
(צילום: אלי מנדלבאום, AP)
ארבעה ימים לפתיחת הקלפיות לבחירות לכנסת ה-25, רגע לפני סוף המרוץ: ראש הממשלה יאיר לפיד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו משנים את התוכניות, ומכוונים לגוש חוסם - או להכרעה בבחירות.

בגוש נתניהו זונחים את הקמפיין הגושי וחוזרים להתמקד במפלגות עצמן, בשל החשש שיו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר צבר כוח פוליטי רב, שלמעשה גרם לו לגדול על על חשבונם. מנגד, בגזרת לפיד משנים אסטרטגיה לכיוון ההפוך, וזונחים את קמפיין המפלגה הגדולה לטובת הדאגה לגוש.
המגמות והסקרים האחרונים לפני פתיחת הקלפיות מובילים את הקמפיינים לחדד מסרים אחרונים, ולשנות כאמור ברגע האחרון את האסטרטגיה בדרך לגוש חוסם - או הכרעה. בשתי היממות האחרונות חל שינוי במגמת הקמפיין בגוש נתניהו, ונראה כי הדאגה מעלייתו של בן גביר בסקרים גדולה מאוד. גורמים פוליטיים בליכוד אומרים כי אם בן גביר יצליח לטפס למספר מנדטים דו ספרתי גבוה, על חשבון מפלגת הליכוד שתרד מ-30 מנדטים, הדבר ייחשב מבחינת נתניהו לחולשה גדולה.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: קובי קואנקס)
בעקבות הקולות העולים מהשטח, חודדו מחדש המסרים בליכוד. כדי להחזיר את המנדטים הנודדים - מדברים במפלגה על החשיבות שבהשארת תיקי הביטחון והאוצר בידי הליכוד - דבר שיתאפשר רק אם מספר המנדטים יהיה גבוה.

בחירות 2020 - כתבות נוספות:

בתוך כך, גם במפלגות החרדיות שינו קו באופן חד. ביהדות התורה תוקפים את בן גביר מפורשות בשמו, ובש"ס קוראים לא להצביע לו, ומסבירים שהוא מפריע למפלגה לגדול ולמצות את הפוטנציאל האמיתי שלה.
(צילום: נדב אבס, שמוליק דודפור)

מנגד, ביממה האחרונה התמונה בצד השני הפוכה. לפיד, שחלם לסיים גבוה על חשבון שותפיו, עצר את הדהירה בעקבות קמפיין זעקה גדול שהשמיעו העבודה ומרצ, ושחרר מסרים מרגיעים המבהירים כי על כל מצביעי הגוש להצביע לפי צו ליבם ומצפונם. העובדה שלפיד הצליח להקטין משמעותית דווקא את המפלגות שהתחייבו להמליץ עליו - ולא את יריבו המר, שר הביטחון בני גנץ, שעדיין קורא עליו תיגר - הייתה חלק ממערך השיקולים. השאלה שעדיין מעסיקה אותו גם כעת, היא האם התוצאה שיציג תשלול מגנץ לגיטימציה ציבורית לקבל את המנדט.
כך או כך, הסיפור הגדול של הבחירות עדיין מתנהל בחברה הערבית - שם עדיין קיים סימן שאלה גדול סביב אחוזי ההצבעה שיכולים להיות דרמטיים. אם שתי מפלגות נופלות תחת אחוז החסימה, הדבר מבטיח הכרעה לטובת נתניהו. לכן, בשעה שנתניהו מסרב להתעסק עם החברה הערבית כדי לא להתסיס, במחנה לפיד עדיין משקיעים משאבים גדולים בקמפיין שמטרתו לצאת ולהצביע - מבלי לנקוב בשם המפלגה.
פורסם לראשונה: 23:00, 27.10.22