4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי איימן עודה
אחמד טיבי איימן עודה
עודה ואבו שחאדה. אחד סופג ביקורת,
(צילום: AFP)
פחות מ-24 שעות לאחר שבל"ד וחד"ש חתמו על הסכם הבנות לריצה משותפת בבחירות הקרובות, מחלוקות פנימיות החלו לצוץ בתוך שתי המפלגות. בכירים בחד"ש הביעו התנגדות להסכם, שאותו כינו "כניעה" למפלגה קטנה, בעוד שבבל"ד התפטר מוראד חדאד, בכיר במפלגה שקרא לחזרתה לעקרונות "הזרם השלישי": הצבת אלטרנטיבה לרשימה המשותפת ורע"מ, והתנגדות נחרצת להצטרפות לקואליציה ולהמלצה על מועמד לראשות הממשלה לאחר הבחירות.
שתי המפלגות, בל"ד בראשות חבר הכנסת סמי אבו שחאדה וחד"ש בראשות חבר הכנסת איימן עודה, חתמו אמש (שישי) על הסכם ההבנות, פחות משבוע לפני הגשת הרשימות לוועדת הבחירות. ההסכם נחתם למרות שהמשא ומתן בין הסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת הגיע למבוי סתום בשבוע האחרון, בעיקר עקב חילוקי דעות סביב רצונו של עודה להמליץ על מועמד לראשות הממשלה.
4 צפייה בגלריה
שלטי חוצות שקוראים לאיחוד בין הרשימה המשותפת לרע"מ
שלטי חוצות שקוראים לאיחוד בין הרשימה המשותפת לרע"מ
במקביל למחלוקות: קמפיין בחברה הערבית קורא לאיחוד בין הרשימה המשותפת לרע"מ
לפי ההסכם החדש, המפלגות לא ימליצו על ראש ממשלה וכך לא יהיו חלק מהמחנות הפוליטיים בישראל. עם זאת, היום באירוע שבתרבות עודה אמר: "לא אמרנו כן או לא לגבי ההמלצה לנשיא. אמרנו שיש דברים שאנחנו מבקשים, ולכן על גנץ ועל לפיד להזיע הרבה בשביל שיקבלו את ההמלצה של השמאל ושל הדמוקרטיים האמיתיים".
על פי ההסכם, כל מועמד לראשות הממשלה שיבקש מהרשימה המשותפת להמליץ עליו יהיה מחויב לשלושה תנאים. התנאי הראשון הוא מו"מ עם אש"ף לסיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית, התנאי השני הוא ביטול חוק הלאום וכל הצעות החוק וחוקים קיימים גזעניים שחוקקו נגד הציבור הערבי - והתנאי השלישי הוא ששני התנאים הראשונים יהיו כתובים וחתומים בהסכם בין הרשימה המשותפת למועמד שהיא תבקש להמליץ עליו.
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
טרם החליט אם להצטרף להסכם. יו"ר תע"ל אחמד טיבי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד נכתב בהסכם כי "האיחוד קיים על בסיס בלימת מדיניות המלחמה והכיבוש וכל סוגי הגזענות, בעיקר הגזענות נגד הציבור הערבי בישראל, כמו גם על בסיס ביטול חוק הלאום וכל החוקים שחוקקו נגד הערבים, כולל חוק קמיניץ".
תע"ל בראשות חבר הכנסת אחמד טיבי, הסיעה השלישית ברשימה המשותפת, לא הייתה צד להסכם והודיעה כי תערוך היום ישיבה דחופה שבה תדון בהסכם על מנת לקבל החלטה אם להצטרף אליו. בכל מקרה, סביר להניח שתע"ל תחתום על ההסכם ותהיה חלק מהרשימה המשותפת בבחירות לכנסת ה-25.
במקביל, היום נפתח קמפיין "לא מתאחדים, לא מצביעים" בחברה הערבית, שקורא לאיחודם של כל מרכיבי הרשימה המשותפת, בל"ד, חד"ש ותע"ל, לרע"מ בראשות חבר הכנסת מנסור עבאס.