בימי בחירות ובכלל נמצאים באולפנים השונים פרשנים פוליטים רבים שמנסים לתת את ההסבר שלהם למצב הפוליטי הנוכחי, ההשפעות שלו עלינו ואיך צפויות להיראות הכנסת והממשלה הבאות, אבל נראה שיש כאלו שהפוליטיקה מעסיקה אותם בגילים צעירים בהרבה. ולמרות שאין באפשרותם להצביע, הם אוחזים בדעות מוצקות ומחזיקים בהשקפת עולם ברורה. שלושה מהם ביקרו הבוקר (ג') באולפן ynet והתייחסו למערכת הבחירות הנוכחית - גיא יבקובסקי בר מוחא (10), דין גירון גילאון (13) ומשה גרינברג (17).
צפו בפרשנים הצעירים מדברים באולפן
משה, בוא נתחיל איתך. תן לנו רגע הסתכלות שלך על הסיטואציה. "תראה, אני חושב שכרגע לבוא ולנסות לנתח מה יהיה המצב בין הגושים זה יהיה מאוד מאוד לא מדויק. ההערכה שלי היא שלא נצא למערכת בחירות שישית, ואני אסביר גם למה. אני חושב שיש איזו פרדיגמה בפוליטיקה, שיש להרבה פוליטיקאים מה להפסיד וצריכים לצופף שורות בכדי לא להגיע לשם. אני חושב שאם נגיע למצב שיש שוויון בין הגושים ובאמת נראה שלאף גוש אין את היכולת להרכיב ממשלה ולא תהיה איזו שבירה בין הגושים, שהחרדים יעברו לגוש אחד".
אתה חושב שברמה הפוליטית אחרי חמישה סבבים יש עוד אפשרות ללכת לממשלה שהיא לא אחדות? "אני חושב שזה הכרח השעה. אנחנו מבינים ויודעים שאחדות זו הממשלה שתצליח להחזיק לתקופה ולפרק זמן הארוך ביותר. אבל אני חושב שהאדם שינסה בכל מעודו למנוע בחירות שישיות יהיה דווקא בני גנץ, שלמעשה הוא היחיד שיכול להצליח להביא את החרדים בקרבו ואליו. ובמידה שהוא לא יצליח להביא אותם אליו, כל אלקטורט שהוא ביסס אותו, שעליו למעשה הגיעו בין 10 ל-12 מנדטים שיש לו כרגע, יהיה לי קשה לראות לאן הוא מצליח למנף את זה, בייחוד שכרגע למעשה ראש המחנה שאליו הוא משתייך הוא יאיר לפיד".
2 צפייה בגלריה
דין גירון גילאון, משה גרינברג וגיא יבקובסקי בר מוחא
דין גירון גילאון, משה גרינברג וגיא יבקובסקי בר מוחא
דין גירון גילאון, משה גרינברג וגיא יבקובסקי בר מוחא
(מתוך אולפן ynet)
אני רוצה לפנות דווקא לגיא ולשאול אותך: אומרים שאם תהיה הכרעה לצד אחד, לכיוון גוש נתניהו, אז כל נורא ברור – ושהקושי המרכזי של יאיר לפיד זה שגם אם הוא יסיים כמפלגה הגדולה בגוש, יהיה לו קשה מאוד להרכיב ממשלה. "האמת שאני חושב שמי שאולי ירכיב ממשלה זה או יהיה ביבי או יהיה לפיד. כי לשניהם יש מספיק מנדטים להרכיב ממשלה. אבל אני כן מסכים איתך. כן.
מורן: שבעצם יהיה לו קשה לחבר את הגוש שלו ולהציג 61 מנדטים? "אני חושב שאם הוא וכל הגוש שלו יתחבר אז כן יהיה לו 61 מנדטים, אבל אם לפיד אולי יתאחד עם עוד איזו מפלגה, אז אולי יוכל לנצח את ביבי ואז יהיה לו את ה-61 מנדטים. המטרה של לפיד היא שביבי לא יהיה שוב ראש הממשלה, כמו של כל הגוש הזה. אני מניח שהוא ינסה לנקוט באמצעים כלשהם כדי לגרום לזה, אם זה לצרף את החרדים ולהוציא את אחת המפלגות האחרות שהחרדים לא מוכנים לשבת איתן, מה שצריך".
משה: "תראו, אני חושב שבסופו של יום לפיד ניסה להוביל איזה קמפיין של המפלגה הגדולה והוא מתחיל להבין שבאמת מרצ או העבדוה, שאם אחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה, כל הגוש או כל לפחות כל גוש ההתנגדות, ככה אני מגדיר אותו, לנתניהו לא יצליח להוביל איזושהי ממשלה יציבה, ולמעשה זו המטרה שהוא שואף אליה. למנוע מנתניהו להגיע ל-61, לקבל את המנדט ראשון, ומשם לנסות להביא את החרדים אליו, כשהאלטרנטיבה היא מאוד מאוד ברורה".
דין: "קשה לי להאמין שהבעיה היא בעבודה או במרצ שלא יעברו את אחוז החסימה, כי לדעתי הבעיה היא במגזר הערבי ובאיך הוא יצביע. אחוזי ההצבעה שם".
משה: "כן, אחוזי ההצבעה שם. הבחירות הללו יוכרעו באחוזי ההצבעה במגזרים - בעיני, במגזר החרדי ובמגזר הערבי. אלו המגזרים העיקריים שביכולתם להכריע את הבחירות הללו שהם למעשה יקנו לאחד הגושים את המנדט ה-61".
2 צפייה בגלריה
דין גירון גילאון, משה גרינברג וגיא יבקובסקי בר מוחא
דין גירון גילאון, משה גרינברג וגיא יבקובסקי בר מוחא
דין גירון גילאון, משה גרינברג וגיא יבקובסקי בר מוחא
(מתוך אולפן ynet)
טוב. שאלה אחת לגיא, אם אפשר. גיא. אתה יודע אנחנו כל הזמן מדברים על ההבדלים בין מי שהיו שותפים פוליטיים - יאיר לפיד ובני גנץ. בני גנץ למעשה עד היום לא בהכרח משלים עם העובדה שיאיר לפיד הוא זה שצריך להרכיב את הממשלה. דעתך על העניין הזה. יש ביניהם שוני? בין שני האישים. "שניהם רוצים מדינה חופשית ואני לא חושב שאין באמת שוני כל כך גדול. אולי כי...".
דין: "אז למה אתה תומך ביש עתיד ולא בגנץ בעצם?"גיא: "גם כי ליש עתיד יש יותר מנדטים, והם רוצים מדינה חופשית והם אולי המפתח למדינה חופשית ופשוט...".
משה: "אם ביום שלאחר הבחירות יחליטו בני גנץ ויאיר לפיד שהם רצים כגוש אחד לכל מו"מ שהוא, לכל ממשלה, אני חושב שהפערים האידאולוגיים האלה שאנחנו כל כך מדברים עליהם, יטשטשו לגמרי, ואולי היכולת האלקטורלית שלהם להביא מפלגות אחרות תגדל".
דין, בוא נשאל אותך עוד שאלה אחת. האם אתה חושב שמחנה המרכז-שמאל בישראל, על המפלגות שנמנות אותו, בשל היום לשבת עם נתניהו כדי למנוע מערכת בחירות שישית? "לא. לשבת עם נתניהו זו בכלל לא אופציה. ראינו כבר מה הוא עשה לגנץ וזו בעיה. וזו הסיבה שאנחנו רוצים כל כך להוציא אותו מהמשוואה. אם צריך לשים את החרדים בתוך המשוואה הזאת ואנחנו מוכנים - החרדים הם חלק מהאזרחים. מגיע להם שוויון זכויות. ביבי הוא בעיה שלנו בגלל שהוא עושה לנו טריקים ושטיקים ואנחנו לא מוכנים לכאלה דברים".