6 צפייה בגלריה
רהט לפני הבחירות
רהט לפני הבחירות
בתחתית הדירוג של הלמ"ס, ובצמרת הפשיעה, האבטלה והרציחות. רהט
(צילום: הרצל יוסף)
רהט הוא אחד היישובים העניים בישראל. לפי נתוני הלמ"ס, נכון לסוף 2020, העיר הערבית השנייה בגודלה אחרי נצרת, והיישוב הבדואי הגדול ביותר, נמצאת בדירוג של 1 מתוך 10, ובמדד החברתי כלכלי ניצבת בראש סולם הפשיעה, האבטלה והרציחות לאורך השנים בחברה הערבית.

הקול הערבי - כתבות נוספות:

מדובר בעיר בעלת אופי דתי מוסלמי, מה שהיווה קרקע פורייה לתמיכה בתנועה האסלאמית בעיר מאז היווסדה ב-1994 ועד היום. המבנה החברתי של רהט מבוסס על חמולות ומשפחות, ולא היחידים הם אלה שמכתיבים את הטון בעיר. בבחירות האחרונות רע"מ הייתה המפלגה החזקה ביותר בעיר, וזכתה בבחירות האחרונות ליותר מ-10,000 קולות - יותר מבכל יישוב אחר בחברה הערבית.
6 צפייה בגלריה
רהט לפני הבחירות
רהט לפני הבחירות
המעוז של רע"מ בנגב
(צילום: הרצל יוסף)
איברהים אלטורי, תושב העיר ומפעילי המפלגה החזקים ביותר בנגב, טוען כי "98% ממי שהצביע לרע"מ בבחירות האחרונות יצביע שוב למפלגה - אם יגיע לקלפי בכלל". למרות זאת, טוען אלטורי כי "יש אהדה גם למפלגת בל"ד. מי שיצביע לבל"ד - זה יהיה על חשבון חד"ש-תע"ל". לפי הערכתו של אלטורי בל"ד תגיע ברהט ל-1500 קולות.
התנועה האיסלאמית מפעילה ברהט מוסדות ופעילויות רבות לכל הגילים לאורך השנה, הבולטת שבהן ארגון אוטובוסים לנסיעות למסגד אל-אקצא מדי ימי שישי. בעניין איחוד המפלגות הערביות אמר אלטורי כי "כולנו רוצים איחוד, אבל בתנאים שמכבדים את הדת האיסלאמית. במצב הקיים, אנשים לא היו מצביעים למפלגה משותפת אפילו אם רע"מ הייתה מתאחדת עם כל המפלגות הערביות".
בחצר של משפחת אלהוזייל נמצא הפרמלנט הכי רותח בעיר, שבו יושבים אנשי ליכוד, יש עתיד, מרצ וכאלה שעוד מתלבטים. לד"ר מאזן אבו סיאם, חבר מועצת העיר ומועמד מספר 8 ברשימת מרצ לכנסת, נפסלו כ-1,000 מתוך כ-2,000 קולות שפקד להצביע עבורו בפריימריז. "עשו נזק עצום למפלגה - לא לי, אבל יחד עם זאת אני צופה למעלה מ-1000 קולות שיצביעו למרצ מרהט", אמר.
וחיד אלהוזייל, המארח, הוא סא"ל במיל', פעיל חברתי ומנכ"ל עמותת צעד קדימה. וחיד כועס מאוד על כך שלא הציבו את ד"ר אבו סיאם במקום ריאלי: "מרצ, עם כל הכבוד, לא תגיע לחמישה או שישה מנדטים. המפלגות היהודיות צריכות להבין שאם יש בדואי במקום ריאלי, כל החברה הבדואית תצביע עבורו. ראינו את זה עם סעיד אלחרומי ז"ל, שגרם לכולם להצביע לו". כשנשאל אם רע"מ לא פועלת למענם, השיב: "לא. בסך הכול הם היו שנה בשלטון, עוד לא הרגשנו אותם".
6 צפייה בגלריה
ד"ר מאזן אבו סיאם
ד"ר מאזן אבו סיאם
"עשו נזק עצום למפלגה". ד"ר מאזן אבו סיאם
(צילום: הרצל יוסף)
עארף שורבג'י הוא חבר ליכוד כבר שמונה שנים. "הליכוד היא מפלגה ציונית. גם אם היא מחליטה משהו נגדי, היא לא מבטיחה החלטות ואשליות", הסביר. "בשנות ה-80, כששמיר היה נכנס לאיזה שייח כאן, הוא היה מקבל אלפי קולות. ביבי הפקיר את המגזר הבדואי 13 שנים, ולא קיבל קולות. בבחירות האחרונות, כשביבי בדמות 'אבו יאיר' הגיע לבקר את הבדואים, פתאום התמיכה שלו עלתה בכ-90% והוא קיבל ברהט יותר מ-1,000 קולות".
בימים אלה נפתח מטה יש עתיד ברהט. פעילי המפלגה מצפים לתמיכה חסרת תקדים ביש עתיד. בינתיים כשחוק הלאום עלה בשיחה, הפרלמנט נדלק ברגע. שורבג'י טען כי "הנה, הייתה ממשלת שינוי - למה לא שינו את חוק הלאום? למה כל דבר זה ביבי?". פאיז אבו רביעה, מנהל המרכז והדרום של יש עתיד בחברה הערבית ענה לו: "הייתה ממשלה צרה, שהייתה נתמכת גם על ידי הימין. אם הייתה מעלה את החוק לדיון הייתה מתפרקת מיד. אם 'יש עתיד' תרכיב את הממשלה הבאה בטוח שיהיה שינוי".
6 צפייה בגלריה
רהט לפני הבחירות
רהט לפני הבחירות
הפרלמנט של אלהוזייל (בחולצה השחורה מימין)
(צילום: הרצל יוסף)
6 צפייה בגלריה
רהט לפני הבחירות
רהט לפני הבחירות
(צילום: הרצל יוסף)
וחיד חתך את הדיון וטוען, "הבעיה שלנו לא רק חוק הלאום, הבעיה שלנו היא 'אנחנו והם'. הליכוד גרם למצב שהיהודים בנפרד הבדואים בנפרד. הליכוד דחף לתודעה שהבדואים אלימים וצריך לפחד מהם".
נאדר אלקרינאוי, ראש המטה של יש עתיד ברהט, הוסיף כי "סגן השר יואב סגלוביץ' נמצא כל שבוע כאן בנגב, הוא בן בית ברהט". שורבג'י קוטע אותו וטוען: "גם אמיר אוחנה כל שבוע ירד לשטח כשהייתה אלימות בחברה הערבית", ווחיד הוסיף: "אחד האנשים הכי גזענים והכי משמיצים את החברה הערבית הוא אמיר אוחנה".
אלקרינאוי השיב לו כי "ביש עתיד דואגים לצעירים הבדואים. אנחנו רוצים להכניס את הצעירים שלנו לעידן הנגב שהוא פארק תעסוקתי משותף להייטק", ואילו ד"ר אבו סיאם אמר: "עם כל הכבוד להייטק, אנחנו בינתיים דורשים מים, חשמל בבתי ספר לילדים. איך מגיע שר מיש עתיד לפתוח ביה"ס שאין בו מים וחשמל?". אבו רביעה שואל: "אז מה הפתרון, עוד פעם ביבי?", ואבו סיאם עונה: "אני לא רוצה את ביבי, אני נלחם בשבילכם. לא יש עתיד ולא יש נעליים".