(צילום: חגי דקל)

ראש הממשלה הנוכחי או זה שכיהן בתפקיד ברציפות במשך יותר מ-12 שנים? יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו מתמודדים על כל קול, והם עושים זאת גם בעזרת שפת הגוף. מעיין פולק בשן, מומחית לקריאת שפת גוף, מנתחת לקראת הבחירות את הפוליטיקאים באולפן ynet ונותנת להם ציונים. אז מי ניצח בנוקאאוט בגזרה זו בקרב בין לפיד לנתניהו? צפו בכתבה.
לפי פולק בשן, שפת הגוף של לפיד ונתניהו מאוד דומה: "כנראה שלפיד למד מנתניהו באיזשהו שלב ואולי קצת להיפך. נתניהו למד בארה"ב, לפיד הוא איש טלוויזיה. הבסיס של שניהם הוא טוב, אבל יש הרבה על מה לדבר. הידיים שלהם אותו דבר, שלובות אחת בשנייה באצבעות, הם פחות או יותר עושים את אותן תנועות, יושבים בצורה זקופה, עם הטיה קלה קדימה. מסתכלים בעיניים. לפיד מסתכל קצת יותר מנתניהו אבל עדיין הם עושים את העבודה, ככה מומלץ לעבוד. זה הבסיס לנואמים ולאנשים שעומדים מול קהל".
היא ציינה עוד דברים המשותפים לשניים: "התנוחה המוכרת והידועה של ההישענות הצידה, כשיד ימין שלוחה קדימה. שניהם מדברים עם יד שמאל ביחד, באותה עוצמה. נתניהו מדבר יותר עם שתי ידיים. דיבור עם שתי ידיים משקף כריזמה מאוד גדולה, ולכן הייתי נותנת פה טיפ קטן ללפיד – דבר יותר עם שתי ידיים. הוא מדבר המון עם יד שמאל שזה בסדר, אבל לא מספיק".
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ובנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה בפגישת העדכון הבטחוני
ראש הממשלה יאיר לפיד ובנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה בפגישת העדכון הבטחוני
לפיד ונתניהו. שפת גוף דומה, ניואנסים שונים
(צילום: חיים צח, לע"מ )
"כשמביטים על הקוליות שלהם, הדרך שבה הם מבטאים את המילים, רואים שאצל שניהם השכל הוא זה ששולט על תהליך הדיבור", מסבירה פולק בשן. "הם מדברים בצורה מאוד חדה, ברורה, עושים את הפאוזות במקומות הנכונים. אממה, כשאנחנו מתרגשים וכשאנחנו בלחץ או לא בזון שלנו, אז זה יכול להיות מאוד בעייתי ולהשתנות, ורואים את זה גם אצל נתניהו וגם אצל לפיד".
וכאן היא מגיעה לנקודות התורפה: "כביכול שפת הגוף של לפיד נפלאה, אבל שימו לב לניואנסים קטנטנים – הראש שלו קופץ לצדדים בצורה בעייתית מאוד. גם ככה שפת הגוף שלו משדרת המון נוקשות ואלימות, וזה מאוד בעייתי. כשפגשתי אותו בעבר התרשמתי מבן אדם שהוא דווקא מאוד רך ורגיש, אבל במהלך השנים אנחנו מאמצים טביעות אצבע פיזיולוגיות שנדבקות אלינו. אני מזמינה את לפיד להתאמן על המקומות האלה כי זה פשוט הורס לו".
"אצל נתניהו רואים לעתים שאין תזוזה של הראש ואין תזוזה יתרה של הידיים. כשאנחנו מעבירים מסר אנחנו צריכים לא לזוז, כי כשבן אדם זז בצורה כזו או שהוא לא יציב במרחב, הוא מעביר מסר שאין על מי לסמוך. זה יתרון מאוד גדול אצל נתניהו לעומת לפיד", קובעת פולק בשן.
בסרטון אחר שהיא הציגה אמרה כי בו "רואים גם את ההטיה הטבעית של לפיד ימינה. הצד הימני של הגוף שלנו משקף את הצד האגרסיבי, הנוקשה. זו גם טביעת אצבע בשפת גופו של לפיד, שהיא מאוד בעייתית כי היא מעבירה מסר אלים. יש לו נטייה להסתכל מלמטה למעלה על אנשים, מה שגורם למצח שלו להתכווץ ומייצר מה שנקרא בשפת גוף מיקרו-הבעה של כעס".