3 צפייה בגלריה
נתניהו ולפיד
נתניהו ולפיד
"מדינת ישראל היא מעל כל שיקול פוליטי". לפיד בירך את נתניהו
(צילום: רויטרס, AFP)
ראש הממשלה יאיר לפיד התקשר הערב (חמישי) ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו - שצפוי להיכנס ללשכת ראש הממשלה בפעם השישית. השיחה היא ראשונה בין השניים מאז הבחירות - בהן הושגה הכרעה ברורה לטובת גוש נתניהו - שעומד על 64 מנדטים לאחר ספירת 99% מהקולות. מלשכתו של לפיד נמסר כי "ראש הממשלה לפיד בירך את נתניהו על ניצחונו בבחירות ועדכן את יו"ר האופוזיציה שהנחה את כל זרועות משרדו להכין העברת שלטון מסודרת". לפיד עצמו אמר כי "מדינת ישראל היא מעל לכל שיקול פוליטי. מאחל לנתניהו בהצלחה למען עם ישראל ומדינת ישראל".
850 בחירות 2022 מפת הבחירות
זמן קצר לאחר השיחה בין השניים צייץ שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, כי שוחח עם נתניהו ובירך אותו על הניצחון בבחירות. "ניהלתי שיחה טובה עם בנימין נתניהו. בירכתי אותו לרגל ניצחונו בבחירות ואמרתי לו כי אני מצפה לעבוד יחד איתו כדי לשמר את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין ארה"ב וישראל". פקידים אמריקנים בכירים אומרים כי גם הנשיא ג'ו ביידן ישוחח בקרוב עם נתניהו ויברך אותו לרגל נצחונו. השיחה תתקיים כנראה בסוף השבוע, מאחר שביידן נמצא כעת בסיורי שטח לקראת בחירות האמצע.
3 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב טום ניידס
שגריר ארה"ב טום ניידס
השגריר האמריקני ניידס. גם הוא שוחח עם נתניהו
(צילום: עמית שאבי)


בינתיים, ספירת 460 אלף המעטפות הכפולות לקראת סיום, ונותרו כמה אלפי קולות לספור. לפי חישוב לא רשמי, שעדיין לא פורסם באתר ועדת הבחירות, גוש נתניהו עומד כאמור על 64 מנדטים. לפי אותו חישוב, ישראל ביתנו היא שזכתה במנדט השישי על חשבון הליכוד, שירד ל-31 - ובהמשך חזר ל-32 על חשבון הציונות הדתית - ואז איבד אותו שוב ליהדות התורה שעלתה ל-8 מנדטים. מי שתישאר מחוץ לכנסת ה-25 היא מפלגת מרצ, לראשונה מאז שנוסדה לפני 30 שנה. ראוי להדגיש: הקרב צמוד מאוד, והכל מתנדנד על כמה עשרות קולות בודדים, כך שתמונת המנדטים עוד עשויה להשתנות. למרות זאת, ניצחונו של נתניהו מובטח.
הליכוד בראשות נתניהו קיבל יותר מ-1.1 מיליון קולות, כ-265 אלף קולות יותר מיש עתיד בראשות לפיד. בכלל הציבור מפלגתו של ראש הממשלה היוצא קיבלה 17.8% מקולות הבוחרים, לעומת 10.6% שקיבלה הציונות הדתית. אבל במעטפות הכפולות, המתבססות בין היתר על קולות החיילים, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר קיבלו מספר קולות כמעט זהה ללפיד - וצמצמו גם את הפער מהליכוד, שהתחזק במעטפות הכפולות בעצמו.
על אף הפער הגדול יחסית הצפוי בכנסת בין מחנה נתניהו למתנגדיו, בפועל הבחירות היו צמודות בהרבה. עם זאת, מאחר שמרצ (כ-150 אלף קולות) ובל"ד (כ-137 אלף קולות) לא עברו את אחוז החסימה, נשרפו קולות רבים עבור מתנגדי נתניהו. על כך ספג גם ראש הממשלה יאיר לפיד ביקורת גדולה מצד מרצ והעבודה, שכן בזמן שהן נאבקו לעבור את אחוז החסימה - יש עתיד בראשותו זכתה לכ-840 אלף קולות. "הוא פעל ביהירות, והכל קרס ברגע האמת", טענו במחנה המרכז-שמאל.

המנהיג הראשון לברך - אורבן

אמנם השגריר האמריקני כבר התקשר לנתניהו ובירך אותו, אבל ברכה שכזו טרם הגיע מהנשיא ג'ו ביידן. מי שכן בירך את יו"ר הליכוד על ניצחונו הוא ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. הוא צייץ בטוויטר תמונה שבה הוא מצולם עם ספרו של נתניהו ובירך אותו: "איזה ניצחון גדול לבנימין נתניהו בישראל. זמנים קשים דורשים מנהיגים חזקים. ברוך השב".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב ירושלים
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב ירושלים
אורבן ונתניהו
(צילום: רויטרס)
אורבן, מאנשי הימין הבולטים באירופה, מנהיג את הונגריה מאז 2010. במהלך שנותיו בשלטון התעמת אורבן עם האיחוד האירופי סביב שורת נושאים – בהן על קליטת מהגרים. לאחר הבחירות שלשום באתרים בעולם כמו BBC ו-CNN השוו את הכיוון שאליו צועדת ישראל לכיוון של הונגריה האוטוקרטית של ויקטור אורבן.