סילבר בבית המשפט, 2019
(צילום: משי בן עמי)

עמוס דב סילבר, מייסד "טלגראס" ומי שהוגש נגדו כתב אישום על ניהול ארגון פשע, עלה בימים אלה לכותרות בעקבות ריצה לכנסת ברשימת "יש כיוון" בראשותו. עורכי דינו וזוגתו טוענים שנעשה לו עוול אחרי שנמצא במעצר ממושך בכלא רימונים יותר משלוש שנים וחצי, כשהמשפט המרכזי בעניינו טרם החל.
סילבר מנסה להתברג למשכן הכנסת בפעם השנייה, אחרי שבבחירות לכנסת ה-23 ועדת הבחירות פסלה את התמודדותו. לפי אתר המפלגה היא הוקמה "ממעמקי כלא רימונים, על טהרת הרצון ליצור מציאות הגונה והוגנת, ועל רקע המפגש הכפוי עם מערכות האכיפה והמשפט, כשבמהלך השנים האחרונות חי עמוס את העיוותים שהתבססו במערכות אלו, וחווה על בשרו יום-יום כמעט כל עוולה, שחיתות ופגיעה בחירות, במדינה שמוסדותיה ומנגנוניה רקובים משקר ומסואבים מתאוות בצע וכוח".
3 צפייה בגלריה
המייסד של רשת טלגראס עמוס דב סילבר
המייסד של רשת טלגראס עמוס דב סילבר
"המשטרה באה איתו בחשבון ועשתה לו עוול". סילבר
(צילום: פייסבוק)
המשפט בתיק "טלגראס" נמצא בשלבים הראשוניים שלו ועוסק בקבילות הראיות בלבד. זאת לטענת סנגוריו כי הראיות שנאספו נגד סילבר מלכתחילה "לא חוקיות ופסולות מיסודן". עורך הדין ניצן ביילין, שמייצג את סילבר יחד עם עו"ד איתי בר עוז מהסניגוריה הציבורית אמר: "מתנהל משפט למעלה משלוש שנים כשכל כולו סביב השאלה - האם הפרקליטות פעלה כחוק כשהוציאה ראיות באמצעות חדירה למחשבים בחו"ל. לצד זה מתקיימים דיונים לשאלת המעצר, וכרגע, נכון להחלטת בית המשפט העליון, עמוס צפוי להשתחרר למעצר בית בתקופה הקרובה".
לדבריו, המעצר הממושך של סילבר הוא "אירוע קיצוני ששמור ברוב המקרים למעורבים ברצח או עבירות אלימות קשות וסחיטה באיומים". ביילין טוען כי לא קיימים מקרים שבהם "כל חברי הארגון משוחררים, ולמעט חריגים בודדים, כולם ללא תנאים מגבילים כמעט, כולל יציאות מהארץ". הוא מסביר כי "המסוכנות לא קיימת, אבל סילבר ממשיך להיות עצור גם בגלל שבאוקראינה הוא ברח ממעצר, וגם כי הוא לא מוכן לשנות את דעתו בצורך בלגליזציה ובחופש הפרט.
"אפשר להתווכח האם מעשיהם של עמוס סילבר ו"טלגראס" נחשבים לעבירה על החוק, אבל להגיד שהאיש שעשה את הכול בפנים גלויים הוא מסוכן - זה מגוחך". עו"ד ביילין הוסיף כי סילבר עצמו היה זה שפנה למשטרה ואמר להם שהוא הולך לפתוח את "טלגראס": "המשטרה באה איתו בחשבון ועשתה לו עוול". עו"ד בר עוז, שמצוי בקשר יום-יומי עם סילבר, אמר כי "עמוס הוא אדם חזק, אופטימי, ששומר על רוח טובה וחיובית למרות מה שהוא עובר".
לדבריו, "בכלא לא קל להסתדר, אבל הוא מקובל על כולם. הוא הסמל של שחרור הקנאביס בשבילם. הוא רודף צדק - וזה אחת מהסיבות שבגללן הוא לא משתחרר". בר עוז הוסיף כי "החליטו ש"טלגראס" זה ארגון פשע, ולכן גם יש תקציבים של מיליונים לחקירה. זו פעם ראשונה שקיים 'ארגון פשיעה' שאין נגד תלונות. עמוס נלחם נגד מערכת אדירה שהחליטה להיכנס בו בכל הכוח. הכעס הגדול שלי מופנה לפרקליטות ולמשטרה, כי הם אלו שסימנו אותו ושעלו על עץ גבוה, שממנו הם לא רוצים לרדת. זה חסר תקדים שהוא נמצא במעצר של שלוש וחצי שנים על עבירות קנאביס".
3 צפייה בגלריה
גלי סילבר
גלי סילבר
סבורה שמערכת המשפט לא תעשה צדק עם בן זוגה. גלי סילבר
3 צפייה בגלריה
"המעצר הממושך של עמוס - אירוע ששמור לרוצחים". עורכי הדין ניצן ביילין ואיתי בר עוז
"המעצר הממושך של עמוס - אירוע ששמור לרוצחים". עורכי הדין ניצן ביילין ואיתי בר עוז
"המעצר הממושך של עמוס - אירוע ששמור לרוצחים". עורכי הדין ניצן ביילין ואיתי בר עוז
(צילום: דרור בן נפתלי)
גלי סילבר, זוגתו של עמוס, שוחחה עם ynet וסיפרה על הקשיים מאז המעצר והריחוק ממנה: "זה לא קל. יש הרבה חוסר ודאות. אי אפשר לתכנן כלום לטווח ארוך. שלשום היה לבן שלנו יום הולדת, וזה כבר יום ההולדת הרביעי שהוא מקווה שהוא יגיע, וכל פעם הוא מתאכזב מחדש. אין לנו אפילו צפי להגיע של עמוס. כאדם בוגר אני מבינה את המצב, לילד זה כבר חוסר אונים".
סילבר מאשימה את המשטרה בכך שהיא נוהגת בנקמנות כלפי בן זוגה: "יש מקרים נוספים שבהם אדם שלא פגע באף אחד, ואין נגדו קורבנות או מתלוננים, נמצא עצור בסוג של מעצר פוליטי? וזה בזמן שהוא צריך לראות באגף בכלא עצירים שמשתחררים למעצרי בית על עבירות חמורות בהרבה, כמו רצח ואונס". היא סבורה כי מערכת המשפט לא תעשה צדק עם עמוס: "האמון שלנו במערכת הוא אפסי. ועדיין, למרות הכול, הוא מאמין שהנפח המטורף והמוגזם של כתב האישום יצטמצם בתהליך המשפט, ובסופו של דבר העונש המקסימלי יהיה הסתפקות בזמן מעצרו.
"זה עונש כבד בפני עצמו לאדם שלא ברור בכלל אם ביצע עבירה כלשהי. הוא הראשון בהיסטוריה של מדינת ישראל שמקים מפלגה מהכלא ורץ לכנסת. בדרך כלל זה הפוך, הקודם הפוליטיקאים יושבים בכנסת ואז הולכים לכלא".
מהפרקליטות נמסר כי "נגד עמוס דב סילבר הוגש כתב אישום במהלך שנת 2019, ומאז התקיימו עשרות רבות של ישיבות במסגרת משפטו המתנהל בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז. עמוס סילבר נותר עצור במשך כל התקופה בהתאם להחלטות רבות של בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי, המבקרים מעת לעת את סוגיית המשך מעצרו.
"בהקשר זה יש להזכיר, כי סילבר הוסגר לישראל מאוקראינה, ובמהלך ביצוע ההסגרה נמלט משדה התעופה ולאחר שאותר נעצר מחדש. טיעונים בנוגע לראיות שנאספו נגד סילבר – נשמעים בפני בית המשפט המחוזי. נכון לעת הזאת, לא נפסלה כל ראיה, ועמדת המדינה היא כי הראיות שנאספו קבילות ומהימנות".